Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinschakelaar door Bert Senden
Vandaag om 16:52:03
Led verlichting knippert door Bert55
Vandaag om 16:46:39
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:21:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:18:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 16:15:11
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 16:13:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:05:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08

Auteur Topic: Modulebaan...?  (gelezen 17657 keer)

N. Kerkhof

• Offline Offline
Re:Modulebaan...?
« Reactie #45 Gepost op: 14 August 2012, 18:42:04 »
Hi,

Dankje. Ik wil idd van onderuit beginnen en ben nu bezig met de spiralen. Al heel veel geleerd en waarschijnlijk mag ik wat ik heb gebouwd opnieuw gaan doen :-)
Ik wilde te snel.
Ben je heilsoldaat? Ik speel zelf ook gitaar en ben m'n gitaar carrière 12 jaar terug begonnen in korps Terneuzen...
Het is erg leuk om zo bezig te zijn... Vandaag is er ook nog een mooie Lima NS wagon tegen de vlakte gekletterd dus ik denk dat ik maar even wat oude zooi opduik waarmee ik ga testen... Vreselijk als dit gebeurt...
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #46 Gepost op: 14 August 2012, 19:28:01 »
Hi N.

snelle makkelijke oplossing is effe een paar stroken hardboard langs de kanten te schroeven. Hoeft maar een cm of 2 boven je baan niveau uit te steken maar zorgt er wel voor dat bij ontsporingen je wagons en zooi niet zo'n end flikkeren....

Coole gitaar rig btw...

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 14 August 2012, 20:49:11 »
Bedankt!  ;D

Ik ga het idd anders doen. Je leert veel door gewoon te doen en dit soort tips!
Jij ook gitarist? Mooie Gretsch. Ben zelf ook aan het kijken naar ene leuke Gretsch. Ik heb wel iets met zo'n Country Classic II... Maar kom ze maar eens tegen op marktplaats :-)
Ik ben zo'n 13 jaar bezig geweest met het zoeken naar een goede amp en uiteindelijk uitgekomen bij CAE. Heerlijk ding met di geluid. Ben nog nooit zo happy geweest. Als ik half zo zeikerig zou zijn met modelspoor zou er niks op de baan komen omdat het het allemaal net niet is :-)...
Vanavond ga ik wat afbreken en morgen weer eens bouwen.
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #48 Gepost op: 14 August 2012, 22:16:56 »
Yep, koopje op marktplaats en toevallig ook nog in de buurt, is een 6120-60..wel ondertussen een andere brug en locking tuners ..

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 14 August 2012, 22:58:56 »
Mooi! Het blijven pareltjes! Nou mag ik nog leren spelen als Setzer :-)

Vandaag gerommeld met de gevallen Roco loc. Helaas is er iets vast komen zitten waardoor de motor niet meer draait. De lampjes branden wel maar de motor vertikt het. Verder hangt een van de draaistellen zielig los en snap ik nog niet hoe ik dat moet fixen. Volgens mij kan ik m zo marktplaats op gooien voor de knutselaar want ik heb er te weinig verstand van...

Morgen de zaak afbreken want vanavond is er niks van gekomen en dan lekker opnieuw opbouwen... Lekker zagen, lijmen en spijkeren dus! :-)

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 15 August 2012, 20:37:59 »
En weer een dagje verder... (y)

Vandaag gemeten, gedacht en gedaan...
Aangezien het maar een spiraalTJE is ( geen anti conceptie grappen aub ) heb ik niet gekozen voor de draadeindmethode maar gewoon alles vast gebouwd.

Begonnen met een grondplaat en van onder naar boven gewerkt ipv anders om. Dit Werkt veel beter en de eerste test zijn helemaal geslaagd.

Begonnen dus met de grondplaat, toen het hout van de spiraal uitgezaagd uit 1 stuk ( het mag wat kosten ) en afgetekend op de plaats waar het kwam. Uitgerekend waar de steunen kwamen, hoe hoog ze moesten zijn en daarna geplaatst.
Daarna de baan erop geplakt, goed aangedrukt en de test gedaan.
Aangezien dit nog een stukje zicht word en ik er niet meer bij kan straks heb ik ook wat wandjes geplaatst op de plekken die in het zicht blijven.
Straks afkitten met overschilderbare kit om het netjes te krijgenen dan kan het grijs worden :-)

Aangezien we toch willen zien hoe het wordt even wat platen erover heen gelegd en gekeken waar het verdwijnpunt komt...

Nieuwe aanwinst van een paar dagen terug:

De rails ligt nog los zodat ik nog lekker kan rommelen...

Vandaag heb ik ook een Piko hondekop met gele snor binnen gekregen... Ik wil vanwege de stijle hellingen (3,5 / 4%) voornamelijk met treinstellen gaan rijden ipv hele lange treinen. Wel even wennen want hiervoor wilde ik altijd hele lange treinen over mooie lange rechte paradebanen... Met deze baan gaat dat niet lukken dus moet ik even mn bestand aan treinen omtoveren...

Ik ben gek op treinen van de ns van 1945 tot dat de kleurstelling geel/blauw niet meer gemeengoed was... Dus ook dit wordt een soort van museumbaantje... :-)
Verder komt er genoeg rangeerruimte om 2 kleine jongens elk een plekje te geven en lekker legoblokjes over en weer te laten versturen...

De plannen voor het schaduw station liggen nog niet vast. Wel dat ik toch vanuit het midden er naartoe rijdt ipv het eerder getekende idee van Kees-Jan. Dat zou idd het mooiste zijn maar ik wil de sporen toch graag recht in jhet schaduwsation hebben.
De lengte is ook geen probleem meer.

Bedankt allemaal!
« Laatst bewerkt op: 15 August 2012, 20:39:50 door N. Kerkhof »

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 16 August 2012, 11:25:10 »
Vandaag weer een mooie treindag!!! :-)

begonnen met een pakje waarin een mooie Lima NS 1300 zat. Die had ik nog nooit gehad en ik ben er erg blij mee!

Uploaded with ImageShack.us

En ook verder gegaan aan de baan... Bezig nu met de 2e spiraal naar beneden aan de andere kant. Als die klaar is kan ik lekker rondjes rijden! Ik kan niet wachten!!!

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 16 August 2012, 21:15:22 »
En weer een avondje verder. Eindelijk kan er een rondje gereden worden...

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 20 August 2012, 15:18:36 »
De eerste rails ligt!!!

Op blauwe gamma platen die met houtlijm verlijmd zijn op de onderplaat. De rails ligt met dubbelzijdig plakband vast op de blauwe platen...

Enorm motiverend om al lekker wat rails te hebben liggen. Volgende stap: Reedcontacten plaatsen en de bedrading van het schaduwstation...

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 21 August 2012, 21:47:47 »
Vandaag weer heerlijk kunnen solderen... Het onderste bundel sporen in het schaduw station is voorzien van bedrading en werkt.

Reed 1:
Wissel 1 doorgaand
Wissel 2 afbuigend

Reed2:
Wissel 2 doorgaand

Reed3
Wissel 1 afbuigend

Dankzij de hulp van Matheus en anderen een jaar of wat terug is het netjes gelukt! Bedankt allemaal!!!

Morgen het bovenste bundeltje sporen en dan is het schaduwstation af...

Vandaag ook eindelijk een Fleischmann sprinter binnen gekregen.
Toen ik vroeger in Rozenburg woonde wilde ik wel eens (ik was 11) met de pont naar Maassluis gaan.Daar was een leuk stationnetje en daar zag je voornamelijk Sprinters... Ik wilde altijd al zo'n mooie Sprinter op mn baan en nu is het er eindelijk van gekomen ( ben nu 35).
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 22:06:34 door N. Kerkhof »

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 22 August 2012, 12:50:00 »
Yes! Heel het schaduwstation is klaar en werkt autonoom! Geen interventie meer nodig!

Ik vroeg me af of er iemand werkt met een webcam oid op zn baan.

Het zou mogelijk zijn om een laptop die ik over heb te gebruiken om muziek te draaien en om er eventueel wat webcams aan te hangen zodat ik een blik kan werpen op het schaduwstation.
Ik weet dat een webcam best wat licht nodig heeft en aangezien er in schaduw maar weinig licht is kan dat een probleem worden. Iemand ervaring hiermee?

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #56 Gepost op: 22 August 2012, 13:20:40 »
Je kunt een ledsti-prollen (bijv Conrad) onder je baan in het schaduwstation hangen. Daardaar is er meestal al voldoende licht beschikbaar. Die laptop kun je zeker ook gebruiken  (y)

Succes,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 22 August 2012, 14:47:54 »
Allie weet jij van de warmte?
Groetjes
Johnny

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #58 Gepost op: 22 August 2012, 14:54:02 »
Ledstrips produceren nagenoeg geen warmte en deze kun je dus probleemloos in "grote" getale aanbrengen ;D
Ook het stroomverbruik valt reuze mee.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 22 August 2012, 16:34:03 »
Ha je hebt het dus over ledstrips,"ledsti-prollen" als je dit schrijft en wat bedoel je dan "Daardaar" ???
Groetjes
Johnny