Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 17:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door R1954
Vandaag om 17:35:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 17:20:59
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: Onderbreking (isolatie) in rail  (gelezen 6670 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2012, 10:16:54 »
OK, overtuigd. Ik denk dat ik gewoon niet secuur genoeg werk om spoorspatting te laten optreden  ;D .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #16 Gepost op: 19 June 2012, 10:17:12 »
Hoi Gert,
In theorie heb je helemaal gelijk, maar zoals ook anderen al aangeven (en ik zelf bij mijn RhB-modules heb meegemaakt) de boze realiteit is [om wat voor reden dan ook...] helaas anders dan de theorie ons leert... ??? :-[

Het houdt de hobby wel spannend... ;)

Frans

(En jouw laatste uitspraak heb je zelluff gedaan ;) :-X (y) )
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 10:18:51 door Frans van Meerwijk. Reden: een klein nabrandertje... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #17 Gepost op: 19 June 2012, 10:19:46 »
Is het niet het verschil in uitzetten tussen de onderbouw (meestal hout) en de rails, die voor problemen zorgt?
Volgens mij heeft Karst dat uitgezocht in zijn atelier-baan en daarom gekozen voor een onderbouw van aluminium.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #18 Gepost op: 19 June 2012, 10:33:34 »
Het gaat inderdaad om het verschil tussen alle componenten. Het hout zal uitzetten/kromtrekken bij opwarmen. De rails zal uitzetten. Door de uitzetting van de ondergrond op 0 te zetten krijg je de maximale afwijking. Veilige kant dus.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #19 Gepost op: 19 June 2012, 10:35:50 »
Frans,

Je hebt helemaal gelijk over theorie en praktijk. Jan L. A. van de Snepscheut (1953 – 1994) heeft daar ooit een heel leuk boek over geschreven "In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is."

Sander

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2012, 23:42:53 »
Hallo collega's,
Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen:
Volgens mij is de luchtvochtigheid de boosdoener van spoorspattingen in de modelbaan. Ik vecht hier al jaren tegen. Ik dacht ook dat de rails ging uitzetten door de warmte. Maar zoals hierboven al opgemerkt is de uitzetting van koper praktisch niks bij onze temperatuurverschillen. Hier in Den Helder heb ik 's zomers te maken met een vochtigheid (RH) van bijna 90%. De houten onderbouw gaat dan bij mij echt milimeters aan de haal op een meter baanvak. 's Winters, als de kachel aan is en de vochtigheid terug loopt naar normale waarden ontstaat er juist gigantische krimp en dus vreselijke spoorspattingen. In andere gebieden is het misschien omgekeerd. Nou gebruik ik wel een ongelukkig soort hout (MDF) voor de onderbouw (heb ik nu spijt van, maar ja)
Ik ben wel benieuwd naar een oplossing met iets van schuivende rails of zo.

Groeten Henk