Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 16:20:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Voortgangstopic beginnersbaan  (gelezen 41949 keer)

Pedroo

• Offline Offline
Re:Voortgangstopic beginnersbaan
« Reactie #165 Gepost op: 08 September 2012, 08:37:07 »
Dat is een hele mooie hondenkop  (y)
Veel plezier ermee,
en misschien is het leuk om weer wat foto's van je baanbouw te plaatsen en van je rijdend materieel  ;D

Groet,

Peter

P.s je gaat inmiddels harder dan mij met je nieuwe aanwinsten  :P

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #166 Gepost op: 08 September 2012, 09:55:39 »
Mooi hoor die Plan V! Dat vraagt om foto's op je baan :).

Groet,
Chris

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #167 Gepost op: 11 September 2012, 15:03:01 »
Die foto's gaan komen hoor, maar moet eerst wat opruimen en aan de baan werken ;)

Ik zit ondertussen ook verder te denken over mijn concept voor de volgende baan, de grensregio Duitsland-Nederland. Toen ik begon met de hobby koos ik graag voor de nu bekende modernere treinstellen met hier en daar een oudere trein of een historisch stoomlijntje erbij. Qua stoom zal dat ook niet veel veranderen, maar ik merk wel, naarmate ik me er meer in verdiep ik de treinen van de tweede helft 20e eeuw ook steeds leuker begin te vinden. Deze zijn vaak van voor mijn tijd of ik kan ze me iig niet herinneren, maar die ontdek je dan bijv op een modelspoorbeurs of in fotoboeken. Een Blauwe Engel, NS 2200, NS1200, groene of benelux Hondekop of NMBS 1100 serie met bordeauxrode rijtuigen en stuurstand vind ik erg mooie treinen. Dit is niet altijd helemaal te combineren met bijv. een VIRM maar vaak blijkt dat de oudere treinen toch nog tot eind 20e eeuw dienst hebben gedaan en dat de modernere treinen ook uit die periode of net begin 21e eeuw stammen. Het zal dus niet altijd geheel realistisch zijn en ik weet nog niet precies hoe ik dat uit wil werken, maar op zich moet zo'n combinatie tussen ouder en nieuwer materieel best kunnen. Ik zit daarbij na te denken over een titel waarin iig duidelijk moet zijn de kruising tussen tijdperken en de kruising tussen landen, dus iets als dit:

H0 Eind 20e eeuw: Oud ontmoet nieuw op de grens van Nederland en Duitsland

Ik moet dan alleen nog een naam bedenken voor de hele grensregio waarin de helft Nederland is en de helft Duitsland en de grote stad die op de grens daar ligt. Maar ik weet niet of dat allemaal ook in de titel gaat passen ;)   

Jullie zijn welkom om hierover mee te denken. Voor degenen die mijn topic niet helemaal gevolgd hebben, de baan waar ik nu mee bezig ben is een tijdelijke oefenbaan. Als het goed is ga ik over een jaartje verhuizen en dan is het de bedoeling een grotere baan te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2012, 15:06:56 door Sparrow »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 11 September 2012, 16:59:53 »
misschien eens op de landkaart (google maps) kijken of er leuke namen tussen zitten? er zijn zat plaatjes op de rand van nederland/duitsland ;)
groeten,
Auke

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #169 Gepost op: 11 September 2012, 17:51:45 »
Dat kan, maar dan lijkt het net of je dat na wilt bootsen, denk dat een fantasienaam beter/leuker is, maar dat kan wel een samenvoeging zijn van bestaande namen natuurlijk.

Wat vinden jullie van mijn tijdperk idee/dilemma?

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 11 September 2012, 17:59:01 »
combineren van oud en nieuw kan natuurlijk prima.. het is en blijft je eigen spoorbaan ;D
ik zou dan wel een station nemen dat redelijk oud is zodat dat in de tijd van de oude treinen past ;)
ik snap uit je verhaal niet helemaal of er ook nog stoom materieel gaat rijden.. zou je dat kunnen ophelderen?
verder zou ik voor de naam gewoon wat dingen zoeken die jij leuk vind en dat proberen te combineren ;)
ik dacht nog aan iets van: Groenenburg ofzo
groeten,
Auke

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #171 Gepost op: 11 September 2012, 18:59:16 »
Ja, ik zat te denken om station Neustradt Weinstrasse van Faller als stationsgebouw voor de grote grensstad te nemen:

En die dan bijv. wel wat hedendaagser te maken met nieuwe trappen, ook Faller Neustadt Weinstrasse:

Een combo tussen oud en nieuw die je op veel stations in Nederland ziet. Als je bijvoorbeeld die oude perronoverkapping in Apeldoorn ziet, gecombineerd met de nieuwe elementen, vooral aan de voorkant, echt compleet verschillende tijdperken die ongeveer een eeuw overbruggen!

Wat betreft stoom, ik vind dat een leuke toevoeging, maar wil geen complete stoombaan. Vind het wel leuk om bijvoorbeeld 1 stoomlijntje, geinspireerd op de VSM op mijn baan te laten lopen, in het Nederlandse of Duitse deel, als een toeristisch monumentalistisch fenomeen, zoals dat ook nu gebeurd tussen bijvoorbeeld Apeldoorn-Dieren of Hoorn-Medemblik. Zo kan ik toch ook een stoomtrein op mijn baan laten rijden, want dat vind ik wel erg leuk, maar meer dan dat hoeft van mij op dit moment niet en past ook niet bij de rest.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2012, 19:11:57 door Sparrow »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #172 Gepost op: 11 September 2012, 19:11:41 »
klinkt leuk ;D komt er ook een draaischijf? of wordt dit een tussenstation voor de stoomtreinen?
nieuw en oud combineren gaat wel goed komen denk ik ;D
groeten,
Auke

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #173 Gepost op: 11 September 2012, 19:12:15 »
Groenenburg is idd leuk voor een stad, zat ook te denken aan iets van Groenfeldt voor de regio. maar is best lastig een regionaam te vinden die duidelijk maakt dat het om zowel nederland als duitsland gaat. qua stad hoeft dat niet per se, die kan ook in 1 van beide landen liggen. en dat op het uiteinde van de u-vorm waar het andere land zich bevindt een minder grote stad komt.

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #174 Gepost op: 11 September 2012, 19:14:14 »
klinkt leuk ;D komt er ook een draaischijf? of wordt dit een tussenstation voor de stoomtreinen?
nieuw en oud combineren gaat wel goed komen denk ik ;D
Dank je! Een draaischijf voor 1 stoomlijntje met een enkele loc is natuurlijk niet echt noodzakelijk en geeft mss teveel een sfeer die niet bij het tijdperk past, maar het kan wel als ik bijvoorbeeld zoiets als het depot bij Beekbergen van de VSM naboots, wie weet. Maar in principe zal het een stoomlijntje worden die heen en weer rijdt tussen twee dorpjes of een dorpje en een stad met daartussen platteland/natuur op een niet al te groot gedeelte van de baan. Anders gaat het teveel een onderdeel maken van het daadwerkelijke vervoer van goederen of personen ipv dat het een historisch overblijfsel is.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2012, 19:16:34 door Sparrow »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 11 September 2012, 19:19:25 »
een klein stoomlijntje heeft wel een draaischijf nodig als het een eindstation is.. de meeste stoomloks kunnen achteruit niet zo snel als vooruit..
maar je zou ze natuurlijk ook gewoon altijd dezelfde kant op kunnen laten rijden en na een station in een berg laten verdwijnen ;)
maargoed.. wat zou je op je baan willen, rangeren of vooral rijden?
groeten,
Auke

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #176 Gepost op: 11 September 2012, 19:30:29 »
Das waar, maar dan zou ik twee draaischijven moeten nemen, 1 aan beide kanten. Dat soort details heb ik nog niet uitgewerkt. Zit zo ook met de grote stad met groot station die ik wil, qua plek op de baan is het midden wel leuk, dus op de grens van Duitsland en Nederland, daar is ook veel plek omdat de baan daar wss breder wordt, maar dan heb je weer twee verschillende bouwstijlen te combineren, dat soort dingen moet ik nog uitwerken.

Vooral rijden. Daarom kies ik voor een baan met lengte, dus een u-vorm, waardoor je twee keer de lengte van de kamer en 1 keer de breedte aan 1 stuk kan rijden. Maar rangeren hoort er zeker ook bij, bij stations en bij de industrie. Hoe "werkt" een baan waarop je alleen rangeert? Is dat niet eenzijdig?
« Laatst bewerkt op: 11 September 2012, 19:33:03 door Sparrow »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 11 September 2012, 20:18:13 »
ikzelf heb een baan gemaakt waarop alleen rangeren mogelijk is(nou ja gemaakt, er moet nog wel het een en ander gebeuren)
ik ben daarvoor bezig met een automatisch systeem die je een lok met wagons aanbied, die je zelf op zijn plek moet rijden..
dan de lok ervoor weg en via de draaischijf deze stallen..
dan heb je een opdracht staan voor alle wagons, deze moeten naar verschillende locaties aan..
het is natuurlijk ook mogelijk dat alleen de trein even omgedraaid moet worden en weer terug gestuurd :)
dan kan een volgende trein weer komen.. eventueel kan het nog voorkomen dat je van trein moet wisselen bij een aantal wagons.. en je zou de net aangekomen trein weg kunnen sturen met nieuwe wagons.. of dat haalbaar is moet ik nog even uitzoeken(kost denk ik heel veel werk om dat voor elkaar te krijgen met mijn baan :) )

het lijkt me een heel leuk systeem zodra ik het klaar heb ;D nu zit het nog in een begin fase, alles werkt nog niet 100% en er moet nog een hoop gebouwd worden :)(er moet een verhoging aangelegd worden waar de treinen in verdwijnen/uitkomen)
groeten,
Auke

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #178 Gepost op: 11 September 2012, 20:23:57 »
Ok, klinkt interessant! ;)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #179 Gepost op: 11 September 2012, 20:25:45 »
al eens gekeken op mijn topic? daar kan je misschien ook nog wel ideeën uit halen ;)
zie mijn ondertekst van mn posts :) voor de link
groeten,
Auke