Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen
door
ex-DR V100
Vandaag
om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 15:18:38
schok bij vertrek
door
Sven
Vandaag
om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces
door
NTeering
Vandaag
om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:07:51
Lima
door
W.Broere
Vandaag
om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 13:52:47
Spuitmondjes
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:51:34
Aachenau West
door
Ronald69
Vandaag
om 13:31:26
Yamorc booster
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
KNed
Vandaag
om 13:06:17
C en K rails samen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen.
door
wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool
door
Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog......
door
Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
24 July 2025, 18:13:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Voortgangstopic beginnersbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vorige
-
Volgende
-
1
...
19
20
[
21
]
22
Omlaag
Auteur
Topic: Voortgangstopic beginnersbaan (gelezen 41887 keer)
dimo1_dimo1
Re:Voortgangstopic beginnersbaan
«
Reactie #300 Gepost op:
27 October 2012, 14:41:10 »
Mooi spul!
groeten,
Auke
Chris80
«
Reactie #301 Gepost op:
27 October 2012, 14:46:29 »
Mooi hoor! Ik vind die beneluxtrein erg gaaf.
En met 3 rijtuigen erbij en een loc heb je gelijk een mooi lengte trein
.
Groet,
Chris
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Sparrow
«
Reactie #302 Gepost op:
27 October 2012, 14:49:13 »
Bedankt!
Vind het ook een prachtige trein, zeker ook met die loc en stuurstand. en LS models heeft er een prachtstuk van gemaakt!
Treinen Fotografie:
http://www.flickr.com/photos/84965309@N08/
Red-Eagle
«
Reactie #303 Gepost op:
27 October 2012, 15:27:21 »
Ik vind het een geweldige trein om te zien, ben er ook 2 jaar mee naar belgie geweest elk weekend, alleen vindt het kostprijs kaartje nog een flink stuk te hoog
H0 - Roco Multimaus- Fleischmann Profi-Gleiss - Tijdperk IV..VI - DB, NS en B locs
Baan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44554.0.html
Sparrow
«
Reactie #304 Gepost op:
27 October 2012, 15:52:29 »
Zeker mooie trein, helaas net gestopt met rijden voordat ik met deze hobby begon en de trein leerde kennen, dus nooit in het echt gezien en kunnen fotograferen.
Treinen Fotografie:
Sparrow
«
Reactie #305 Gepost op:
02 November 2012, 16:14:48 »
Ik vond de indeling van dit subforum prima zoals ie was, maar blijkbaar moet het anders. Moet mijn topic nou hier blijven staan, verplaatst worden naar modelbanen of blijft hij bij allebei staan?
Treinen Fotografie:
Sparrow
«
Reactie #306 Gepost op:
02 November 2012, 16:21:44 »
Ik gebruikte voor mijn treinen altijd de volgende koppeling:
Die kende ik en zat er meestal bij. Maar nu vind ik die grote gaten tussen wagons hierdoor niet mooi, zeker niet bij bijvoorbeeld intercityrijtuigen, die gewoon aan moeten sluiten, dus nou wil ik overstappen op kortkoppelingen. Bij de Roco NS ICL rijtuigen zitten standaard de volgende koppelingen en dat geeft een mooi resultaat:
Dus die wil ik nu op al mn treinen gaan gebruiken. Bij sommige treinen zit al een andere koppeling bij, maar bij sommige ook niet, dus die moet ik dan loskopen, op zich geen probleem, zolang de treinen maar verwisselbare koppelingen hebben, anders moet er een nem-schacht op gemaakt worden.
Maar nu de volgende vraag, nav mijn gesprek hierover bij Wentink, waar een andere klant toevoegde dat de koppelingen van Fleischmann en Viessman beter zouden zijn, want die hebben een tweepolige stekker die je, wanneer je de treinen van binnenverlichting voorziet, makkelijk los kan halen om treinstammen te veranderen of te rangeren. De kortkoppeling van Roco hebben een vierpolige stekker en die zitten dan gewoon vast en zijn moeilijk even los te krijgen.
Maar dat snap ik niet helemaal, er zit toch helemaal geen stekker in deze kortkoppeling? Hoe werkt dat met verlichting dan? En moet ik daar nu al rekening mee houden en niet deze Roco kortkoppelingen gebruiken? Of kan dat wel en moet ik dan als ik verlichting aanbreng Fleischmann of Viessman stekkers aanbrengen en kan dat gewoon op deze Roco koppelingen? Ik hoop dat iemand dit kan ophelderen voor me
Ik heb nu trouwens de 3 Marklin IC rijtuigen verkocht en er zijn tot nu toe 2 Roco ICL rijtuigen voor teruggekomen en er komt nog een 2e klas ICL rijtuigen met sluitsein bij. Daarnaast heb ik ook de LS Models E-loc NMBS 1100 besteld, zodat ik een complete Beneluxtrein heb met loc, 2 rijtuigen en stuurstand
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2012, 16:26:08 door Sparrow
»
Treinen Fotografie:
Chris80
«
Reactie #307 Gepost op:
02 November 2012, 16:34:31 »
Hoi,
Deze koppelingen voeren inderdaad geen stroom door. Voor het inbouwen van verlichting kun je stroom van de assen halen via een sleper. Dit doe je dan per rijtuig.
Groet,
Chris
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
dimo1_dimo1
«
Reactie #308 Gepost op:
02 November 2012, 17:04:00 »
Er zijn andere koppelingen die wel stroom doorvoeren, dit heeft als voordee dat je via een decoder de lichten aan en uit kunt schakelen van de hele trein
Maar standaard doen ze dat dus niet
groeten,
Auke
Sparrow
«
Reactie #309 Gepost op:
03 November 2012, 02:33:28 »
Maar hoe zit het nou met het verhaal van die verschillende stekkers van Fleischmann, Viesmann of Roco?
En kan ik nu Roco koppelingen gebruiken en later alsnog de trein in zn geheel verlichten en die verlichting bedienen? Of moet ik dan nu al andere koppelingen gebruiken?
Treinen Fotografie:
Chris80
«
Reactie #310 Gepost op:
03 November 2012, 08:27:05 »
Hoe het met de verschillende aansluitingen zit weet ik niet.
Je kunt nu gewone koppelingen gebruiken en dan per rijtuig een sleper aan de assen. De verlichting gaat dan branden zo snel die op de rails staat. Dit kun je evt zelf regelen door er een functiedecoder aan te hangen. Volgens mij heb je dan een functiedecoder per rijtuig nodig, dus dan zijn stroomvoerende koppelingen goedkoper
. Hoe de verlichting in te bouwen kun je ook vinden op de site van digirails.
Groet,
Chris
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Sparrow
«
Reactie #311 Gepost op:
04 November 2012, 22:07:00 »
Bedankt voor de uitleg. Ik moet dan voor de treinen die ik wil verlichten stroomdoorgevende koppelingen kopen en voor de rest gewone kortkoppelingen.
Ben nu bezig met de volgende dingen, de rails ligt nu met de bedding eronder, maar zit nu een beetje vast.
Rollend materieel:
- Koppelingen moeten vervangen. Mn personenrijtuigen wil ik op termijn gaan verlichten, dus daar moeten stroomdoorlatende koppelingen tussen, maar die zijn duurder dan gedacht en heb 5 rijtuigen en 3 locs die daarvan voorzien moeten worden! De andere treinen krijgen gewone kortkoppelingen. En sommige treinen, zoals de Roco Plan V en Piko ICE hebben al hun eigen kortkoppelingen die stroom doorgeven. Heb wel een probleem met de Rivarossi IRM (nieuwste uitvoering). Daar zitten rare koppelingen tussen, gewoon een plastic pinnetje die in een plastic haakje valt, denk niet dat ik die zomaar kan vervangen, want die hebben geen NEM-schacht. Ik weet niet hoe dit bij deze rijtuigen opgelost moet worden zodat ze korter tegen elkaar komen en stroom gaan doorgeven voor als ik er verlichting in ga zetten.
- 3 locs/motorrijtuigen moeten nog een decoder
- Ik heb twee veertjes nodig met aan beide kanten een oogje voor mn NMBS 1100 van LS Models die ik stom genoeg kwijt ben geraakt.
Op de baan heb ik de volgende problemen/overwegingen:
- Bedding snijden: heb de hele baan voorzien van blauwe platen, rails ligt er los op. De rails moet vast komen te zitten voor het snijden, anders schuift de rails misschien weg. Maar ik wil de rails niet geheel vastspijkeren en als ik de spijker half uit laat steken past de beddingsnijder er niet over.
- Wissels digitaal maken: Ik heb tien wissels op de baan en handmatig bedienen is zeer onpraktisch, maar aan digitaal maken zitten ook bezwaren:
- Alle materiaal met decoders erbij is erg duur. Ik heb al twee wisselaandrijvingen (magneetspoelaandrijving), maar daar komen alleen 3 losse draadjes uit en verder niks.
- De bochtwissels hebben de plek voor de wisselaandrijving aan de buitenbocht, maar op de plekken waar daar nog een spoor vlak omheen loopt is er geen plek voor die wisselaandrijving (magneetspoelaandrijving).
- Ballasten is riskant door gebruik van water uit spuitbus.
- wisselaandrijving (magneetspoelaandrijving) is lelijk in het landschap.
- Ik heb nog geen kaas gegeten van de technische kant.
Al met al is er wat betreft de baan nog veel te doen, vooral op het technische vlak, waar ik weinig van weet (los van bovenstaande verbaas ik me ook altijd over alle seinen etc langs de banen en de bijbehorende technische termen en elektra bij andere banen, waar ik geen idee van heb hoe alles werkt en waar het voor dient) en omdat ik van plan ben binnen een halfjaar tot een jaar te gaan verhuizen vraag ik me af of het wel verstandig/handig is nu nog te beginnen met dingen als rails vastnagelen, ballasten, wissels digitaliseren etc. Maar anders moet ik nog een half jaar tot een jaar wachten en kan ik tot die tijd weinig met mn hobby doen.
Treinen Fotografie:
Chris80
«
Reactie #312 Gepost op:
04 November 2012, 22:15:11 »
Je kan de wissels natuurlijk ook analoog aansluiten, dan heb je alleen maar schakelaartjes (of knopjes) nodig. En natuurlijk wisselspoelen.
Verder zou ik niet teveel energie steken in ballasten ed als het om zo'n korte termijn gaat. Als je al weet wat je straks met je nieuwe baan wil kun je evt al wat scenery (huisjes ed bouwen). Of vast oefenen met wat electronica, evt al wat verlichting inbouwen in je rijtuigen etc.
Groet,
Chris.
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Sparrow
«
Reactie #313 Gepost op:
04 November 2012, 22:56:32 »
Hoe verschilt het aanleggen en functioneren van analoge wissels tov digitale? Gebruik je dan ook die magneetspoelaandrijvingen? En waar zitten die knopjes dan, op de wissel, of op een paneel vooraan de baan zodat je er makkelijk bijkan? Is de hele bediening en stroomvoorziening moeilijk/technisch? Zoals gezegd ben ik een leek op dit gebied. En ook hiervoor geldt natuurlijk dat het als het goed is maar voor een half jaar tot een jaar is, daarna moet het allemaal afgebroken mee en in een nieuwe baan komen.
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2012, 23:10:19 door Sparrow
»
Treinen Fotografie:
dimo1_dimo1
«
Reactie #314 Gepost op:
05 November 2012, 07:51:22 »
Sparrow,
Analoog een wissel aansturen met magneetspoel is een eitje..
Je hebt 3 draden.. deze zijn:schakrl naar rechts, schakel naar links en een gemeenschappelijke nul.
Die nul aansluiten aan de travo(+ of - maakt niet uit) en de andere drden sluit je aan op schakelaars die niet altijd verbonden zijn en als je ze verzet contact maken en weer terug gaan naar niet verbonden.. dus niet een aan uit schakelaar..
Voor de wisselaandrijving zou k als k jou was eens kijken of naar servos of de conrad wisselaandrijving(denk ik een betere optie voor jou) deze monteer je onder de baan
groeten,
Auke
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8