Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: betekenis van seinschermen  (gelezen 2508 keer)

db403

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
betekenis van seinschermen
« Gepost op: 16 June 2012, 23:13:37 »
Hallo,

Misschien weet iemand van jullie het antwoord op mijn vraag. Normaal gesproken hebben de schermen van daglichtseinen bij de NS een ronde boven- en onderzijde. Nu zag ik laatst een sein waarbij de bovenzijde vertikaal afgesneden was. Weet iemand of dat een speciale betekenis heeft?

Bedankt voor jullie antwoord.

groeten,

harie

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2012, 23:30:26 »
JAZEKER! Dan is het een "voorsein"... (Als ik het me goed herinner uit het SR-1975 wordt daar zelfs een keurige definitie gegeven: een sein dat GÉÉN "stop"kan tonen...) Op een paar plaatsen kom je ze nog werkend tegen, bij Nijmegen-Heijendaal in de buurt staan er nog een paar langs de restanten van het oude lijntje naar Kranenburg...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2012, 23:33:29 »
Zie ook hier;
hier
en hoger. ;D
« Laatst bewerkt op: 16 June 2012, 23:44:48 door GerardvV. Reden: url ge-hierd »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2012, 23:40:05 »
Voorseinen worden nog dagelijks gebruikt hoor  ::)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #4 Gepost op: 17 June 2012, 10:36:57 »
Alleen is in de nieuwe regelgeving aangegeven dat voorseinen niet (meer) per definitie een vlakke bovenzijde hebben...
Seinen die gemerkt zijn met een "V" zijn voorseinen  :-\ (helaas...)
Gr. Silvester

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #5 Gepost op: 17 June 2012, 11:04:02 »
Voorseinen worden nog dagelijks gebruikt hoor  ::)

René,
Daarmee heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar het gaat nu toch om de (zeldzamere) fysieke voorseinen-met-dat-afwijkende-achtergrondscherm
Bij mijn weten heette het  "linkerspoorbeveiliging": in plaats van volledige "Dubbel-Enkelspoorbeveiliging", bijvoorbeeld Amf-Apd, was er een vorm, waar een trein met dienstregelingssnelheid/baanvaksnelheid via "Linkerspoor" een traject kon afleggen: er waren dan echter géén blokken, maar na het uitrijsein alleen een Voorsein (daar istie dan...) en een Hoofdsein [en daaraan hing dan geloof ik zélfs een bordje SR 251a...] De mening van echte deskundigen zal ik waarderen!

Succes met bouwen!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #6 Gepost op: 17 June 2012, 12:04:13 »
gisteren nog kennisgemaakt met de beide voorseinen van Herfte aansluiting (vanaf de Emmerlijn):


Hier de vervanging van het voorsein te Hindeloopen in juli 2005.
Daar kwam weer keurig een exemplaar met hoekig achtergrondscherm (en LED's) voor terug:

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2012, 12:12:27 »
Wat doet die ddar toch steeds in emmen ?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2012, 13:02:56 »
Rijden  ;D

Zal wel als vervanging zijn van normaal gebruikt materieel.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

db403

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2012, 13:07:34 »
Bedankt voor de antwoorden.

Vreemd want bij nacht kun je dat onderscheid toch nauwelijks zien.

groetjes,

Harie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #10 Gepost op: 17 June 2012, 13:08:33 »
@ Viktor: Wegens werkzaamheden was de dienst ingekort tot Mariënberg. Naast setjes gekoppeld mat'64 deed daarbij een DD dienst.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #11 Gepost op: 17 June 2012, 14:15:32 »


Hier zie je nog twee andere voorseinen langs de Oosterspoorweg in Utrecht (met proefrit 6401)
Groet, Frank

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #12 Gepost op: 17 June 2012, 16:09:56 »
Bedankt voor de antwoorden.

Vreemd want bij nacht kun je dat onderscheid toch nauwelijks zien.

groetjes,

Harie
Het onderscheid is ook niet belangrijk. De machinist moet hetzelfde doen als bij een normaal sein. Bij groen mag je op baanvaksnelheid doorrijden, bij oranje moet je voor het volgende sein stilstaan, net als bij andere seinen. Rood kan niet, maar het onderste gat waar normaal rood is zit er wel omdat er dan een reguliere bak gebruikte kan worden omdat dat goedkoper is dan een hele nieuwe bak ontwikkelen en fabriceren?

Vlak voor Rhenen staat er ook een.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #13 Gepost op: 17 June 2012, 16:32:39 »
...... oranje ......

Vlak voor Rhenen staat er ook een.

In de spoorwereld bestaat geen oranje, maar geel ;-)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #14 Gepost op: 17 June 2012, 20:28:10 »
Nou op het traject haanrade -landgraaf is het voorsein voorzien van 3 lampen en alle drie lampen werken nog,groen geel,rood.
Het voorsein staat op de dr calstraat net voor de spoorbrug en het hoofdsein staat bij station landgraaf.
Net voor het spoor invoegt op de spoorbaan komend uit kerkrade centrum.
groet dennie