Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:55:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 13:42:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 12:48:40
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 08:39:44
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
11 October 2025, 23:32:54
  

Auteur Topic: betekenis van seinschermen  (gelezen 2520 keer)

db403

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
betekenis van seinschermen
« Gepost op: 16 June 2012, 23:13:37 »
Hallo,

Misschien weet iemand van jullie het antwoord op mijn vraag. Normaal gesproken hebben de schermen van daglichtseinen bij de NS een ronde boven- en onderzijde. Nu zag ik laatst een sein waarbij de bovenzijde vertikaal afgesneden was. Weet iemand of dat een speciale betekenis heeft?

Bedankt voor jullie antwoord.

groeten,

harie

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2012, 23:30:26 »
JAZEKER! Dan is het een "voorsein"... (Als ik het me goed herinner uit het SR-1975 wordt daar zelfs een keurige definitie gegeven: een sein dat GÉÉN "stop"kan tonen...) Op een paar plaatsen kom je ze nog werkend tegen, bij Nijmegen-Heijendaal in de buurt staan er nog een paar langs de restanten van het oude lijntje naar Kranenburg...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3855
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2012, 23:33:29 »
Zie ook hier;
hier
en hoger. ;D
« Laatst bewerkt op: 16 June 2012, 23:44:48 door GerardvV. Reden: url ge-hierd »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2012, 23:40:05 »
Voorseinen worden nog dagelijks gebruikt hoor  ::)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #4 Gepost op: 17 June 2012, 10:36:57 »
Alleen is in de nieuwe regelgeving aangegeven dat voorseinen niet (meer) per definitie een vlakke bovenzijde hebben...
Seinen die gemerkt zijn met een "V" zijn voorseinen  :-\ (helaas...)
Gr. Silvester

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #5 Gepost op: 17 June 2012, 11:04:02 »
Voorseinen worden nog dagelijks gebruikt hoor  ::)

René,
Daarmee heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar het gaat nu toch om de (zeldzamere) fysieke voorseinen-met-dat-afwijkende-achtergrondscherm
Bij mijn weten heette het  "linkerspoorbeveiliging": in plaats van volledige "Dubbel-Enkelspoorbeveiliging", bijvoorbeeld Amf-Apd, was er een vorm, waar een trein met dienstregelingssnelheid/baanvaksnelheid via "Linkerspoor" een traject kon afleggen: er waren dan echter géén blokken, maar na het uitrijsein alleen een Voorsein (daar istie dan...) en een Hoofdsein [en daaraan hing dan geloof ik zélfs een bordje SR 251a...] De mening van echte deskundigen zal ik waarderen!

Succes met bouwen!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #6 Gepost op: 17 June 2012, 12:04:13 »
gisteren nog kennisgemaakt met de beide voorseinen van Herfte aansluiting (vanaf de Emmerlijn):


Hier de vervanging van het voorsein te Hindeloopen in juli 2005.
Daar kwam weer keurig een exemplaar met hoekig achtergrondscherm (en LED's) voor terug:

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2012, 12:12:27 »
Wat doet die ddar toch steeds in emmen ?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2012, 13:02:56 »
Rijden  ;D

Zal wel als vervanging zijn van normaal gebruikt materieel.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

db403

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2012, 13:07:34 »
Bedankt voor de antwoorden.

Vreemd want bij nacht kun je dat onderscheid toch nauwelijks zien.

groetjes,

Harie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #10 Gepost op: 17 June 2012, 13:08:33 »
@ Viktor: Wegens werkzaamheden was de dienst ingekort tot Mariënberg. Naast setjes gekoppeld mat'64 deed daarbij een DD dienst.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5622
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #11 Gepost op: 17 June 2012, 14:15:32 »


Hier zie je nog twee andere voorseinen langs de Oosterspoorweg in Utrecht (met proefrit 6401)
Groet, Frank

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #12 Gepost op: 17 June 2012, 16:09:56 »
Bedankt voor de antwoorden.

Vreemd want bij nacht kun je dat onderscheid toch nauwelijks zien.

groetjes,

Harie
Het onderscheid is ook niet belangrijk. De machinist moet hetzelfde doen als bij een normaal sein. Bij groen mag je op baanvaksnelheid doorrijden, bij oranje moet je voor het volgende sein stilstaan, net als bij andere seinen. Rood kan niet, maar het onderste gat waar normaal rood is zit er wel omdat er dan een reguliere bak gebruikte kan worden omdat dat goedkoper is dan een hele nieuwe bak ontwikkelen en fabriceren?

Vlak voor Rhenen staat er ook een.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #13 Gepost op: 17 June 2012, 16:32:39 »
...... oranje ......

Vlak voor Rhenen staat er ook een.

In de spoorwereld bestaat geen oranje, maar geel ;-)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re:betekenis van seinschermen
« Reactie #14 Gepost op: 17 June 2012, 20:28:10 »
Nou op het traject haanrade -landgraaf is het voorsein voorzien van 3 lampen en alle drie lampen werken nog,groen geel,rood.
Het voorsein staat op de dr calstraat net voor de spoorbrug en het hoofdsein staat bij station landgraaf.
Net voor het spoor invoegt op de spoorbaan komend uit kerkrade centrum.
groet dennie