Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m  (gelezen 55884 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #30 Gepost op: 04 July 2012, 23:03:59 »
Fedor,

Voor een perfect werkend chassis met alles op de juiste afstand zijn er speciale tools, zoek naar avonside chassis jigs en je vind er informatie en zelfs filmpjes over. Wel duur, tussen de 230 en 280 euro inclusief verzenden. Maar goed, een perfect werkend model gegarandeerd. Daarnaast kun je bij High Level Kits andere aandrijvingen vinden die helemaal naar jouw wensen te maken zijn en ook nog eens niet duur. Print de planner uit (gewoon een A4'tje) en met wat knippen en plakken zie je precies wat de beste oplossing is.

Goed, dat zijn mijn 2 centen ;D

Groeten,

Tom.
Spoor 0 adept

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #31 Gepost op: 05 July 2012, 06:54:59 »
@Daan & Tom: Ik vrees dat Daan een punt heeft dat het zelf maken van het chassis lastig is. Maar als ik het loopwerk van mijn zelfbouw chassis nu bekijk denk ik toch dat het wel goed komt.

Ik heb wel wat tips om het goed te krijgen:
- in plaats van solderen, heb ik de onderdelen van het chassis allemaal gelijmd met secondelijm. Secondelijm was voor mij handiger omdat het toch nog een aantal seconden geeft om een onderdeel goed op zijn plaats te krijgen en ik daardoor in staat was preciezer te werken.
- met behulp van een handboor en grafiet (potloodvijlsel) heb ik alle raakvlakken met assen, tandwielen en het chassis gesmeerd: door een asje vast te zetten in de boorkop kon ik het hele stelsel flink wat toeren laten maken. In het begin waren er nog haperingen en was de wrijving vrij hoog maar nu loopt het hele stelsel soepel. Je hoeft overigens geen potloden te slijpen, je kunt gewoon met je potlood op het te smeren onderdeel krassen om het grafiet aan te brengen.
- passen is nog belangrijker dan meten: je moet je goed realiseren dat de meeste meetspullen die je tot je beschikking hebt slechts op de millimeter nauwkeurig meten. Ik heb dus niet vijf gaten achter elkaar geboord maar ik heb na elk gat eerst gepast of het allemaal nog goed zat.

Uiteraard moeten we nog afwachten hoe dit op de langere termijn gaat, maar op dit moment ben ik best tevreden met het resultaat.

Dat neemt niet weg dat ik met het voorbeeld dat Daan gaf komend weekeinde nog even wil kijken of ik het oorspronkelijke chassis op maat kan krijgen. Waar ik het meest tegenop zie is het zagen - aan de voorkant waar nu het lampje zit, moet een heel stuk weg omdat het draaipunt boven de achterste wielen moet komen.

« Laatst bewerkt op: 05 July 2012, 07:31:13 door Fedor »
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Beached

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 05 July 2012, 12:39:54 »
Het zelf maken van een chassis kan lastig zijn, maar je hoeft niet meteen duur te gaan doen. Een chassis jig zoals Tomasso toont is mooi, maar niet essentieel. Voor een ouder type chassis zoals deze zijn de toleranties een stuk groter dan voor messing locs. Dat komt omdat de wielen allemaal door tandwielen worden aangedreven en de koppelstangen grote gaten hebben.
En met een beetje zorg en geduld zou ik ook een "modern", afgeveerd chassis kunnen bouwen met een accuboor, wat vijltjes, een paar stukjes buis en nog een belangrijk stuk gereedschap, de schuifmaat.

Een goede schuifmaat kan tot 0,01mm meten, en dat is erg handig voor chassisbouw. Het is ook een stuk minder duur dan een chassis jig. Als je eenmaal iets goed kunt meten dan wordt het bouwen een stuk makkelijker.

Verder ziet het chassis er goed uit, en als het mooi en rustig loopt zou ik er verder weinig aan doen.

mvg,
Rick

Arno V

• Offline Offline
  • Na-aper 1 en 2e klas!
« Reactie #33 Gepost op: 05 July 2012, 13:47:58 »
Poeh! Jij durft!!
Mooi draadje op te volgen.
Maak er wat moois van Fedor! (y)
En vooral blijven posten he!

Mvg, Arno

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #34 Gepost op: 08 July 2012, 12:33:15 »
Ziezo - het motortje is er op gemonteerd en ik heb vanochtend onder toeziend oog van mijn kinderen wat testrondjes gereden. Ik heb er een filmpje van gemaakt:

http://youtu.be/5tExVseYm1U

De oplettende kijker ziet dat ik maar één kant oprij: bij de test kwam een 'ontwerpfoutje' aan het licht: als ik achteruit rij - (het motortje zit aan de voorkant) dan trekt het wormwiel zichzelf op het tandwiel. Echter: als ik vooruit rij duwt het wormwiel zich van het tandwiel af. Dat komt omdat het houdertje van de motor die kant op speling heeft. Daarnaast schuift het stukje metaal waarmee ik de stroom van de geïsoleerde kant afneem, steeds weg - maar dat is uiteraard met een beetje seconde lijm te voorkomen.

Ik moet de 'ophanging' van de motor dus nog verbeteren maar ik ben zonder meer tevreden over de rijkwaliteiten van het chassis. Ik ben alvast begonnen met de fabricage van het tweede chassis voor de achterkant.

Daarnaast heb ik een idee voor het overbrengen van de tekeningen van papier op de messing plaat: carbonpapier. Ik heb een pakje besteld, ik ga volgende week proberen of ik daarmee inderdaad de tekening kan overtrekken.

Bezig met:

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #35 Gepost op: 08 July 2012, 13:08:52 »
Hallo Fedor,

Dat ziet er al heel overtuigend uit! (y)

Voor het overbrengen van tekening van papier naar messing kun je de truc van Sander proberen:
Uitdraaien op een laserprinter, papier met bedrukte kant op het materiaal, en met een beetje thinner deppen. Tekening wel in spiegelbeeld maken!

Dat werkt heel goed.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #36 Gepost op: 08 July 2012, 13:15:47 »
Ik begreep dat de truc van Sander voor plastic is - en dat leek me ook logisch gezien de eigenschappen van Thinner. Maar het is de moeite waard om het eens met messing te proberen...
Bezig met:

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #37 Gepost op: 08 July 2012, 13:30:26 »
Het gaat erom dat de inkt week wordt, niet dat der beoogde ondergrond ook week wordt.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #38 Gepost op: 08 July 2012, 16:17:44 »
Voor een betere ophanging van de motor heb ik het onderstaande motorhuisje ontworpen. Hiermee zal het wormwiel niet meer de speling krijgen om zich van het tandwiel weg te duwen.

Ik wil het met schroeven vastzetten. Door de schroef op lipje voor vaster of minder vast te draaien kan het motortje strakker of minder strak op het tandwiel gedrukt worden. Door schroeven te gebruiken wordt het chassis ook demonteerbaar en dat kan later handig zijn voor onderhoud.

Bijwijze van impressie nog even:

Voorop de zuigers, omdat het chassis nu toch vrij vol begint te raken moet ik nu ook rekening gaan houden met de onderdelen van het drijfwerk. Verder moet ik opletten dat het lipje van het motorhuis niet te ver naar achteren steekt want daar komt het draaipunt van het middenplatform van de locomotief.
Bezig met:

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 July 2012, 20:14:49 »
Je gaat lekker, Het ziet er allemaal netjes en degelijk uit.  (y)

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #40 Gepost op: 08 July 2012, 22:18:46 »

Leuk hoor zo'n Garratt! Ik hoop dat je alles goed werkend krijgt, want de ruimte is natuurlijk zeer beperkt.

Ik ben momenteel bezig met de kit van mijn net ontvangen On30 Garratt (NGG16 van Backwoods), ik zal er denk ik morgen een bouwverslagje over starten, misschien dat je er nog ideeen en/of inspiratie uit kunt halen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #41 Gepost op: 18 July 2012, 11:00:24 »
...oeps... ik heb een van de assen van mijn lokje gesloopt.

Aangezien er bij het experimenteren en uitzoekwerk nog wat andere onderdelen beschadigd zijn, ben ik op zoek naar een derde BR24 lokje van Zeuke. Op Marktplaats is het op dit vrij rustig voor wat betreft de TT-spullen dus ik moet even afwachten voor ik verder kan.

Mocht iemand een niet al te duur exemplaar hebben of tegenkomen: laat het me weten. Het gaat me om de onderdelen, mag dus verder defect en beschadigd zijn...

Bezig met:

garrattfan

• Offline Offline
  • Articulateds are more flexible
    • Modelrailroading by Garrattfan
« Reactie #42 Gepost op: 23 August 2012, 04:34:43 »
Ene Garratfan is uit de aard van z'n naam meer op de hoogte, kijk maar eens bij 'articulated loco's'. Veel links;

http://www.modelrailroading.nl/

Ik heb mijn site gereorganiseerd en (hopelijk) overzichtelijker gemaakt. in ieder geval heeft het onderwerp Gelede Locomotieven een prominentere plaats gekregen als één van de vijf hoofdonderwerpen.
Hoofdlink is nog altijd: http://www.modelrailroading.nl/, van daar kun je op "Articulation" klikken.
Wil je meteen naar de pagina over Garratts: http://www.modelrailroading.nl/Articulation/pages/garratt.htm
Een het project over een inmiddels voltooide Garratt kun je vinden op: http://www.modelrailroading.nl/Projects/NGG16/IndexNGG16.html
Model railroading by Garrattfan: http://www.modelrailroading.nl/
Wedden dat liefhebbers van Garratts flexibeler zijn?

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #43 Gepost op: 07 November 2012, 09:27:10 »
Ik heb het plan een Garratt te bouwen nog niet laten varen, afgelopen maanden een verbouwing gehad bovendien komt het in de zomermaanden sowieso niet zo van de modelbouw.

Ik heb tot nu toe een paar dingen geleerd:
- TT materiaal is te weinig voorhanden om op basis daarvan H0m locomotieven te bouwen.
- Ook in andere schalen is het lastig een chassis te vinden dat voldoende lijkt op dat van de Garratt die ik wil bouwen.
- Een chassis bouwen is lastig, zelf gaten boren is vragen om afwijkingen.

Ik ga het daarom op een andere manier proberen. Ik ga toch weer zelf een chassis bouwen, maar op een manier waarop de afwijkingen die ik veroorzaak door mijn beperkte vakkundigheid: ik ga het chassis etsen - met een CAD-toepassing kan ik redelijk nauwkeurig een ontwerp maken. Er zijn bedrijven die etst-diensten aanbieden zodat ik hier niet zelf met chemicaliën aan de slag hoef.

Voor de wielen en drijfstangen kijk ik naar reserveonderdelen van modelspoormerken. Ik heb bedacht dat ik beter in schaal Sn3.5 (ook wel Sn42) kan gaan bouwen omdat ik daarbij gebruik kan maken van H0-materiaal. Ik maak het me met schaal S (1:64) wel moeilijker want er is verder weinig in te krijgen maar een voordeel is dat het net even groter is dus dat is ook net een beetje minder pietepeuterig.

Ik ben momenteel aan het kijken naar Hornby, omdat daarvan vrij makkelijk alle verkrijgbare reserveonderdelen op internet vindbaar zijn - van de Fleischmannen en Lima's op deze wereld kon ik vrij weinig vinden maar ik hou me aanbevolen. De juiste wielen vinden is mijn eerste zorg - ik zoek gespaakte aandrijfwielen met een diameter van ongeveer 16.5 mm. Maar die maten van de Hornby wielen zijn vreemd genoeg nergens te vinden...

Bezig met:

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 07 November 2012, 09:57:02 »
 :-\ heeft misschien te maken met het feit dat Hornby schaal 00 is en dat de wielen omgerekend vanuit de werkelijkheid dan niet op 16,5mm uitkomen??
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).