Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:34:39
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
Goede wensen voor 2026 door Sikko
Vandaag om 17:14:43
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 16:56:23
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 16:50:55
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door Gerrit H
Vandaag om 15:30:22
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:24:43
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:09:47
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:28:46
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 10:21:12
  

Auteur Topic: Wisselstraat op hellend vlak  (gelezen 3647 keer)

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Wisselstraat op hellend vlak
« Gepost op: 02 May 2007, 21:35:41 »
Hoi,

Ik heb een baanplan van een bergbaantje (N, tijdperk III, Duits, stoom) gereed en de bouw is in de opstartfase. Het baanplan is leuk (vind ik), maar ik heb er een vraag over:

Zijn er technische bezwaren en is het realistisch om een wisselstraat te plaatsen in een deel waar twee banen naast elkaar liggen en zo'n 3% stijgen ?

Een wisselstraat in een vlak stuk spreekt voor zich, maar in een helling ?
Het is eigenlijk de beste plaats in het baanplan, vandaar.

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Henk(k)


Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2007, 21:49:03 »
deze moet ik even in de gaten houden aangezien ik ook  hiermee zit, als dat kan opent dat weer meerdere mogelijkheden ;D

groetjes Ferdinand
 
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2007, 21:59:57 »
Met deze vraag zat ikzelf een poos geleden ook, maar ik heb het wel gedaan.
Mijn "wisselstraat" ,het zijn er maar 2 groter is die van mij niet, zit in een brug die schuin ligt omdat het de oprit is voor aan andere brug.
Of het realistisch is weet ik niet, ik ben benieuwd naar de andere reacties ,maar het stoort mij in ieder geval niet.
Ik zorg wel dat mijn stations, opstel, en goederensporen in een recht vlak liggen.

Groeten Stephan.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2007, 22:17:45 »
Een wisselstraat in een helling kan wel, maar niet op de overgang van vlak naar helling, of van een zekere helling naar een grotere/kleinere helling. Kortom: hou de hele wisselstraak in hetzelfde vlak. In werkelijkheid komt het ook gewoon voor, je kunt moeilijk op een heuvelachtig traject voor elke wissel een stukje waterpas maken...  :).

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • nederlof.net
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2007, 22:18:00 »
Ik denk niet dat het een probleem is als de wissels maar normaal te berijden zijn. Heb dit volgens mij in Wales op de Snowdon Mountain Railway ook wel in het echt gezien...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2007, 22:29:52 »
N spoor ervaringen.

Ik heb geprobeert een Helix uit te rusten met meegebogen wissels met een constante stijging van 3%.....   Geen succes. Treinen, met name de treinen met niet mee draaiende assen hebben zoveel wrijving op de wissel dat ze er niet door komen en ook lopen alle wagons en rijtuigen (loc's meestal niet) er regelmatig uit.

Het ergste was nog dat het trapgat precies op 1 lijn zat met de valweg van de desbetreffende trein.  :'( :-|  (Daar dus eerst een stuk doorzichtig polystyreen voorgezet)

Op het rechte eind kan je wel 2% en wissels in combi toepassen maar dan er langzaam doorheen rijden (normale schaal snelheden volstaan) want onsporen gaat wel sneller wanneer de wissel niet waterpas ligt.

Maar bij voorkeur houd ik de wissels waterpas met name de engelse wissels waar treinen toch vaak al iets wat meer moeite mee hebben.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2007, 22:32:36 »
Mijn wisselstraat bestaat ook slechts uit een set aaneengesloten wissels waarop een trein van "baan kan wisselen" en weer terug, hij is maar klein.
Verder is het zo dat de wissels zelf wel gewoon in een (schuin) vlak liggen, binnen de wisselstraat wijzigt de hellingshoek niet. Hij is dus gewoon te berijden.
De wissels liggen in een recht stuk baan, niet in een bocht (gelukkig); dat scheelt misschien iets.

@prutser: inderdaad mijn stations- en werkplaatssporen liggen in een rechte lijn en vlak, dit is ook volgens mij inderdaad belangrijk.

Henk(k)
« Laatst bewerkt op: 02 May 2007, 22:34:21 door HenkK »

Patrick Sieders

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
    • www.sieders.com
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2007, 04:19:59 »
wissel op een 72.3%  :o :o :o helling, dus kan wel :


http://www.mayorsmansioninn.com/images/incline.jpg

Lookout Mountain Incline.

Patrick
Patrick Sieders Nashville TN USA

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2007, 08:05:23 »
Ook in Zwitserland passen ze het in 1:1 toe, hier bij de Gornergratbahn bij Zermatt.

- Paul

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2007, 08:37:39 »
@Patrick; dat is overigens geen wissel. Bij kabelspoorwegen zou dat ook niet kunnen i.v.m. de kabel tussen de rails. De buitenste wielen van de rijtuigen hebben een dubbele flens (zowel links als rechts) die het voertuig op de rails houden. Het binnenste wiel is plat (flens-loos) en kan daarom de onderbrekingen in het "wissel" voor de kabel passeren.
No dress rehearsel, this is our life.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #10 Gepost op: 03 May 2007, 09:26:47 »
Heb dit volgens mij in Wales op de Snowdon Mountain Railway ook wel in het echt gezien...
Koen, dit is een tandrad baan, da's anders.

Groet, Erik

Anoniem

  • Gast
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2007, 11:17:56 »
Uit modelspooroogpunt: probeer het te vermijden, om redenen die al eerder aangegeven zijn. Uit grootspoorvoorbeeldnabouwoogpunt (;D): het kan, maar ook in het grootspoor probeert men het te vermijden, zeker als het geen tandradlijnen betreft. Zie echter het plaatje voor een voorbeeld van het tegendeel:

De helling is hier overigens 4%.