Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
1200blauw
Vandaag
om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
1200blauw
Vandaag
om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken
door
schipcas
Vandaag
om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Ronald69
Vandaag
om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 21:56:39
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
Vandaag
om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
Vandaag
om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 17:44:39
Programmeren cv
door
Martin Domburg
Vandaag
om 17:39:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
Vandaag
om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:11:18
Site Uhlenbrock
door
VAM65
Vandaag
om 13:58:47
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 12:55:06
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:26:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Wisselstraat op hellend vlak
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wisselstraat op hellend vlak (gelezen 3489 keer)
HenkK
Offline
Berichten: 41
Wisselstraat op hellend vlak
«
Gepost op:
02 May 2007, 21:35:41 »
Hoi,
Ik heb een baanplan van een bergbaantje (N, tijdperk III, Duits, stoom) gereed en de bouw is in de opstartfase. Het baanplan is leuk (vind ik), maar ik heb er een vraag over:
Zijn er technische bezwaren en is het realistisch om een wisselstraat te plaatsen in een deel waar twee banen naast elkaar liggen en zo'n 3% stijgen ?
Een wisselstraat in een vlak stuk spreekt voor zich, maar in een helling ?
Het is eigenlijk de beste plaats in het baanplan, vandaar.
Alvast bedankt voor jullie reacties !
Henk(k)
Gelogd
Ferdinand Paternoster
Offline
Berichten: 371
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #1 Gepost op:
02 May 2007, 21:49:03 »
deze moet ik even in de gaten houden aangezien ik ook hiermee zit, als dat kan opent dat weer meerdere mogelijkheden
groetjes Ferdinand
Gelogd
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper
prutser
Offline
Berichten: 6715
Spaar ze allemaal.
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #2 Gepost op:
02 May 2007, 21:59:57 »
Met deze vraag zat ikzelf een poos geleden ook, maar ik heb het wel gedaan.
Mijn "wisselstraat" ,het zijn er maar 2 groter is die van mij niet, zit in een brug die schuin ligt omdat het de oprit is voor aan andere brug.
Of het realistisch is weet ik niet, ik ben benieuwd naar de andere reacties ,maar het stoort mij in ieder geval niet.
Ik zorg wel dat mijn stations, opstel, en goederensporen in een recht vlak liggen.
Groeten Stephan.
Gelogd
Adieu
JoeriL
Offline
Berichten: 222
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #3 Gepost op:
02 May 2007, 22:17:45 »
Een wisselstraat in een helling kan wel, maar niet op de overgang van vlak naar helling, of van een zekere helling naar een grotere/kleinere helling. Kortom: hou de hele wisselstraak in hetzelfde vlak. In werkelijkheid komt het ook gewoon voor, je kunt moeilijk op een heuvelachtig traject voor elke wissel een stukje waterpas maken...
.
Gelogd
KNed
Offline
Berichten: 3368
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #4 Gepost op:
02 May 2007, 22:18:00 »
Ik denk niet dat het een probleem is als de wissels maar normaal te berijden zijn. Heb dit volgens mij in Wales op de Snowdon Mountain Railway ook wel in het echt gezien...
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch[/u
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #5 Gepost op:
02 May 2007, 22:29:52 »
N spoor ervaringen.
Ik heb geprobeert een Helix uit te rusten met meegebogen wissels met een constante stijging van 3%..... Geen succes. Treinen, met name de treinen met niet mee draaiende assen hebben zoveel wrijving op de wissel dat ze er niet door komen en ook lopen alle wagons en rijtuigen (loc's meestal niet) er regelmatig uit.
Het ergste was nog dat het trapgat precies op 1 lijn zat met de valweg van de desbetreffende trein.
:-| (Daar dus eerst een stuk doorzichtig polystyreen voorgezet)
Op het rechte eind kan je wel 2% en wissels in combi toepassen maar dan er langzaam doorheen rijden (normale schaal snelheden volstaan) want onsporen gaat wel sneller wanneer de wissel niet waterpas ligt.
Maar bij voorkeur houd ik de wissels waterpas met name de engelse wissels waar treinen toch vaak al iets wat meer moeite mee hebben.
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
HenkK
Offline
Berichten: 41
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #6 Gepost op:
02 May 2007, 22:32:36 »
Mijn wisselstraat bestaat ook slechts uit een set aaneengesloten wissels waarop een trein van "baan kan wisselen" en weer terug, hij is maar klein.
Verder is het zo dat de wissels zelf wel gewoon in een (schuin) vlak liggen, binnen de wisselstraat wijzigt de hellingshoek niet. Hij is dus gewoon te berijden.
De wissels liggen in een recht stuk baan, niet in een bocht (gelukkig); dat scheelt misschien iets.
@prutser: inderdaad mijn stations- en werkplaatssporen liggen in een rechte lijn en vlak, dit is ook volgens mij inderdaad belangrijk.
Henk(k)
«
Laatst bewerkt op: 02 May 2007, 22:34:21 door HenkK
»
Gelogd
Patrick Sieders
Offline
Berichten: 150
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #7 Gepost op:
03 May 2007, 04:19:59 »
wissel op een 72.3%
helling, dus kan wel :
http://www.mayorsmansioninn.com/images/incline.jpg
Lookout Mountain Incline.
Patrick
Gelogd
Patrick Sieders Nashville TN USA
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #8 Gepost op:
03 May 2007, 08:05:23 »
Ook in Zwitserland passen ze het in 1:1 toe,
hier
bij de Gornergratbahn bij Zermatt.
- Paul
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Marc tramt
Offline
Berichten: 10768
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #9 Gepost op:
03 May 2007, 08:37:39 »
@Patrick; dat is overigens geen wissel. Bij kabelspoorwegen zou dat ook niet kunnen i.v.m. de kabel tussen de rails. De buitenste wielen van de rijtuigen hebben een dubbele flens (zowel links als rechts) die het voertuig op de rails houden. Het binnenste wiel is plat (flens-loos) en kan daarom de onderbrekingen in het "wissel" voor de kabel passeren.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
KroKo
Offline
Berichten: 424
Will It Be You?
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #10 Gepost op:
03 May 2007, 09:26:47 »
Citaat van: KNed op 02 May 2007, 22:18:00
Heb dit volgens mij in Wales op de Snowdon Mountain Railway ook wel in het echt gezien...
Koen, dit is een tandrad baan, da's anders.
Groet, Erik
Gelogd
Anoniem
Gast
Re: Wisselstraat op hellend vlak
«
Reactie #11 Gepost op:
03 May 2007, 11:17:56 »
Uit modelspooroogpunt: probeer het te vermijden, om redenen die al eerder aangegeven zijn. Uit grootspoorvoorbeeldnabouwoogpunt (
): het kan, maar ook in het grootspoor probeert men het te vermijden, zeker als het geen tandradlijnen betreft. Zie echter het plaatje voor een voorbeeld van het tegendeel:
De helling is hier overigens 4%.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Wisselstraat op hellend vlak