Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door 1200blauw
Vandaag om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
Vandaag om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: Wisselstraat op hellend vlak  (gelezen 3490 keer)

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Wisselstraat op hellend vlak
« Gepost op: 02 May 2007, 21:35:41 »
Hoi,

Ik heb een baanplan van een bergbaantje (N, tijdperk III, Duits, stoom) gereed en de bouw is in de opstartfase. Het baanplan is leuk (vind ik), maar ik heb er een vraag over:

Zijn er technische bezwaren en is het realistisch om een wisselstraat te plaatsen in een deel waar twee banen naast elkaar liggen en zo'n 3% stijgen ?

Een wisselstraat in een vlak stuk spreekt voor zich, maar in een helling ?
Het is eigenlijk de beste plaats in het baanplan, vandaar.

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Henk(k)


Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2007, 21:49:03 »
deze moet ik even in de gaten houden aangezien ik ook  hiermee zit, als dat kan opent dat weer meerdere mogelijkheden ;D

groetjes Ferdinand
 
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2007, 21:59:57 »
Met deze vraag zat ikzelf een poos geleden ook, maar ik heb het wel gedaan.
Mijn "wisselstraat" ,het zijn er maar 2 groter is die van mij niet, zit in een brug die schuin ligt omdat het de oprit is voor aan andere brug.
Of het realistisch is weet ik niet, ik ben benieuwd naar de andere reacties ,maar het stoort mij in ieder geval niet.
Ik zorg wel dat mijn stations, opstel, en goederensporen in een recht vlak liggen.

Groeten Stephan.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2007, 22:17:45 »
Een wisselstraat in een helling kan wel, maar niet op de overgang van vlak naar helling, of van een zekere helling naar een grotere/kleinere helling. Kortom: hou de hele wisselstraak in hetzelfde vlak. In werkelijkheid komt het ook gewoon voor, je kunt moeilijk op een heuvelachtig traject voor elke wissel een stukje waterpas maken...  :).

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2007, 22:18:00 »
Ik denk niet dat het een probleem is als de wissels maar normaal te berijden zijn. Heb dit volgens mij in Wales op de Snowdon Mountain Railway ook wel in het echt gezien...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2007, 22:29:52 »
N spoor ervaringen.

Ik heb geprobeert een Helix uit te rusten met meegebogen wissels met een constante stijging van 3%.....   Geen succes. Treinen, met name de treinen met niet mee draaiende assen hebben zoveel wrijving op de wissel dat ze er niet door komen en ook lopen alle wagons en rijtuigen (loc's meestal niet) er regelmatig uit.

Het ergste was nog dat het trapgat precies op 1 lijn zat met de valweg van de desbetreffende trein.  :'( :-|  (Daar dus eerst een stuk doorzichtig polystyreen voorgezet)

Op het rechte eind kan je wel 2% en wissels in combi toepassen maar dan er langzaam doorheen rijden (normale schaal snelheden volstaan) want onsporen gaat wel sneller wanneer de wissel niet waterpas ligt.

Maar bij voorkeur houd ik de wissels waterpas met name de engelse wissels waar treinen toch vaak al iets wat meer moeite mee hebben.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2007, 22:32:36 »
Mijn wisselstraat bestaat ook slechts uit een set aaneengesloten wissels waarop een trein van "baan kan wisselen" en weer terug, hij is maar klein.
Verder is het zo dat de wissels zelf wel gewoon in een (schuin) vlak liggen, binnen de wisselstraat wijzigt de hellingshoek niet. Hij is dus gewoon te berijden.
De wissels liggen in een recht stuk baan, niet in een bocht (gelukkig); dat scheelt misschien iets.

@prutser: inderdaad mijn stations- en werkplaatssporen liggen in een rechte lijn en vlak, dit is ook volgens mij inderdaad belangrijk.

Henk(k)
« Laatst bewerkt op: 02 May 2007, 22:34:21 door HenkK »

Patrick Sieders

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
    • www.sieders.com
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2007, 04:19:59 »
wissel op een 72.3%  :o :o :o helling, dus kan wel :


http://www.mayorsmansioninn.com/images/incline.jpg

Lookout Mountain Incline.

Patrick
Patrick Sieders Nashville TN USA

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2007, 08:05:23 »
Ook in Zwitserland passen ze het in 1:1 toe, hier bij de Gornergratbahn bij Zermatt.

- Paul

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2007, 08:37:39 »
@Patrick; dat is overigens geen wissel. Bij kabelspoorwegen zou dat ook niet kunnen i.v.m. de kabel tussen de rails. De buitenste wielen van de rijtuigen hebben een dubbele flens (zowel links als rechts) die het voertuig op de rails houden. Het binnenste wiel is plat (flens-loos) en kan daarom de onderbrekingen in het "wissel" voor de kabel passeren.
No dress rehearsel, this is our life.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #10 Gepost op: 03 May 2007, 09:26:47 »
Heb dit volgens mij in Wales op de Snowdon Mountain Railway ook wel in het echt gezien...
Koen, dit is een tandrad baan, da's anders.

Groet, Erik

Anoniem

  • Gast
Re: Wisselstraat op hellend vlak
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2007, 11:17:56 »
Uit modelspooroogpunt: probeer het te vermijden, om redenen die al eerder aangegeven zijn. Uit grootspoorvoorbeeldnabouwoogpunt (;D): het kan, maar ook in het grootspoor probeert men het te vermijden, zeker als het geen tandradlijnen betreft. Zie echter het plaatje voor een voorbeeld van het tegendeel:

De helling is hier overigens 4%.