Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:17:08
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: De forensentaks, ja of nee.  (gelezen 14883 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:De forensentaks, ja of nee.
« Reactie #45 Gepost op: 31 May 2012, 20:02:06 »

Is het dus terecht dat de reiskostenvergoedingen belast gaan worden en dus, om on topic te blijven, de treinreis duurder wordt? Ik denk dat het in de huidige omstandigheden onvermijdelijk is.

Jakop

Oeh, jij gaat commentaar krijgen hierop  :-X

Blijft een leuk plan, hoor die taks.  :-\ :-X

Je maakt een reis naar je werk en schiet de kosten voor. Dan krijg je een vergoeding daarvoor. Dekt deze vergoeding de volledige kosten? Denk het niet eerlijk gezegd. Dus dat is trap 1 die je krijgt. Nu moet je over die vergoeding ook nog een taks betalen. Dat is dus trap 2. Heerlijk toch, niet dan. Wat blijft er dan over van de vergoeding? Tijd dat de vakbonden erop inspringen. Omdat anders je de woon/werk kosten helemaal uit eigen zak moet gaan betalen en er zodoende nog minder overblijft van je netto loon.

Moet er niet aan denken wat voor onzinnige belastingen de regering nog gaat bedenken. Belasting op het raamoppervlak van je huis?  Belasting op het feit dat je OV gebruikt? Wat dus wat anders is dan dat je ervoor betaalt.

Jeroen

jakop

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 31 May 2012, 20:19:04 »
Je maakt een reis naar je werk en schiet de kosten voor.

Daar schiet ik dus van in de lach  ;D  Sorry hoor Jeroen..

Zoals ik al zei; als jij met je werkgever hebt afgesproken dat hij de reiskosten betaald, het je een goeie deal gemaakt. Jouw 'normale' loon en je reiskosten samen is in feite het bedrag wat jij en je werkgever hebben afgesproken. Dat er een mogelijkheid was om het deel van de reiskosten uit te keren zonder dat die belast werden is al die jaren voor jullie (en ook mij) mazzel geweest. Maar hoe je normaliter op je werk komt en hoe dat gefinancierd wordt is jouw pakkie an.
Vanuit iemand gedacht die geen reiskosten krijgt (en dat zijn er heel wat), is jouw vergoeding nu wel een stukje onbelast loon.
Die ongelijkheid wordt nu rechtgetrokken.

Jakop

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #47 Gepost op: 31 May 2012, 20:45:13 »
Allemaal wel leuk maar wat als de werkgever besluit om het werk (kantoor) naar een godvergeten plaats te verhuizen? Eerst woonde je vlak bij het werk en was het lopend of met het OV goed te doen om op tijd op het werk te zijn en werd er over reiskosten niet gesproken. Kwam ook niet in het CAO voor. Het werk verplaatst zich van uit de stad naar het (wilde)westen daar waar men nog nooit van het openbaar vervoer gehoord heeft. De werkgever gaat er voor het gemak vanuit dat iedereen over een auto beschikt en daar altijd gebruik van kan maken. In zo'n geval is een tegemoetkoming in de werkelijke kosten wel op zijn plaats. Forensentaks is hier gewoon een vorm van diefstal
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #48 Gepost op: 31 May 2012, 20:56:54 »
simpel Sobat, als de baas je graag wilt houden omdat je goed in je werk bent komt hij je tegemoed, ben je maar soso, of een amokmaker of een fanatieke aanhanger van de vakbond, dan heeft ie voor jouw liever een ander, en is de ontslag wet het enige wat hem tegenhoud
Werk is net sport, de werkgever wil de beste mensen, en wil daar best voor betalen, veel werknemers denken precies andersom; meedoen is belangrijker dan winnen :)
« Laatst bewerkt op: 31 May 2012, 21:00:16 door Marty »
Mvg Marty,

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #49 Gepost op: 31 May 2012, 21:04:40 »
Ik heb er gelukkig geen last meer van, maar het ging er om dat jij, de werknemer, verantwoordelijk bent voor de reisafstand tussen woon en werk. Dichter bij het werk gaan wonen lees ik hier regelmatig. Maar waar ik op doel is dat het soms niet jou schuld is dat de woon-werk afstand zo groot is (geworden) dat het aan reizen ongeveer  twee week gages gaat kosten als de taxs door gaat.  En dat is niet eerlijk.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 31 May 2012, 21:11:22 »
Niet direct gerelateerd aan forenzentaks maar wel aan reiskosten. Ik ben als student volgend jaar ook de klos omdat ik ooit nog eens bouwkunde voor m'n huidige studie heb gedaan. Daardoor vervalt mijn OV recht. Helaas is het icm andere hobby's (speel in een aantal bands) té duur om iedere dag met de trein te gaan. Autorijden is goedkoper dan het OV aangezien ik in België kan tanken. Kortom: ze sturen studenten de auto in! ::) Niet dat ik het erg vind om m'n reistijd te halveren. ;D
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

tinus

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 31 May 2012, 21:15:58 »
Olav,

Google eens op de nieuwe regeling.
Mensen die een bus nodig hebben voor het werk, zoals loodgieter, timmerman enz.,
vallen buiten de regeling.

Gaat je werkgever wel kosten rekenen, zoek dan een ander!

Tinus.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #52 Gepost op: 31 May 2012, 21:18:29 »
Precies, mijn busje is mijn gereedschap en als ik daar voor moet gaan betalen zoek ik wel ander werk.
Ik heb zo'n boeteclausule bij mijn baas ondertekend voor 0km privégebruik.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2012, 21:20:33 door prutser »

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #53 Gepost op: 31 May 2012, 21:18:56 »
ik betaal mijn bus 2 keer, de eerste keer koop ik hem met mijn geld, en vervolgens betaal ik nogmaals de bijtelling als ik de bus prive ook gebruik, is dat eerlijk ?? het zal wel een rede hebben. ok onderhoud en benzine mag ik dan weer afschrijven  :)
zo zijn er nog 20 dingen te noemen die voor de 1 niet eerlijk lijkt, en de ander wel.
Je hebt wel gelijk dat dat een bummer is, maar wel een uitzonderlijk geval over het gros genomen
Mvg Marty,

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 31 May 2012, 21:22:53 »
Jaa, maar dat geldt voor meer zaken. Ik draag een deel van mijn loon af aan belasting en van het deel wat ik over hou mag ik ook nog weer 20 of 6 % belasting (BTW) betalen als ik het uitgeef...
No dress rehearsel, this is our life.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #55 Gepost op: 31 May 2012, 21:35:42 »
dat doet iedereen, al zal jij de enige zijn die 20 % betaalt  :)
Mvg Marty,

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 31 May 2012, 22:04:17 »
 ;D
Kun je nagaan hoe slecht ik het heb. 
No dress rehearsel, this is our life.

henk

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 31 May 2012, 22:40:58 »
ik betaal mijn bus 2 keer, de eerste keer koop ik hem met mijn geld, en vervolgens betaal ik nogmaals de bijtelling als ik de bus prive ook gebruik, is dat eerlijk ?? het zal wel een rede hebben. ok onderhoud en benzine mag ik dan weer afschrijven  :)

Volgens mij kan jij de aanschafkosten/afschrijvingen van die bus ook als bedrijfskosten opvoeren en dat scheelt weer belasting. Terecht, maar dan lijkt het me heel redelijk als privégebruik weer wel wordt belast.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #58 Gepost op: 31 May 2012, 22:56:46 »
Haa ik dacht al, waar blijft Henk om het met mij oneens te zijn....
Maar het klopt Henk, ik klaag er ook niet over, zo heeft de bakker goedkoop brood en de slager goedkoop vlees
feit blijft wel dat ik die belasting betaal, en niet een werkgever, minder krijgen blijft wat anders dan meer  betalen
Maar Ik heb geen klagen dus mij zal je niet horen, bezuinigen is niet leuk, maar zolang ik overgewicht blijf houden kan het slechter, en om weer on topic te komen.... ik ze ja  :)
« Laatst bewerkt op: 31 May 2012, 22:59:40 door Marty »
Mvg Marty,

henk

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 31 May 2012, 23:05:55 »
Nee, ik dacht ik zal zo'n kleine zelfstandige even helpen zijn (selectieve) geheugen op te frissen.  ;D
Mij hoor je ook niet klagen hoor na jaren voor niks in het OV te hebben gezeten.

Het wordt nog een hele bureaucratie voor werkgevers, omdat er opeens onderscheid moet worden gemaakt tussen forenskilometers, onbelaste dienstreizen en privéreizen.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2012, 23:08:43 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.