Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:09:06
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Bram S
Vandaag om 22:08:33
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: De forensentaks, ja of nee.  (gelezen 14866 keer)

Edgar

• Offline Offline
Re:De forensentaks, ja of nee.
« Reactie #15 Gepost op: 31 May 2012, 15:01:07 »
Aan de dalende rente op staatsleningen kun je afleiden dat er nog steeds partijen zijn die de Nederlandse Staat graag geld lenen. Zolang die partijen er zijn, kun je meer uitgeven dan je hebt. Of je dat moet willen, is een hele andere vraag. Zeker omdat precies dat het mechanisme is dat tot de schuldenkrisis heeft geleid.

Om terug te komen op de belasting van woon-werk verkeer: De ANWB is veel te grof in z'n benadering. In mijn geval zitten ze er een factor 2 naast. De bijtelling van m'n NS jaarkaart 1e klas gaat mij € 210 per maand kosten (als het allemaal doorgaat zoals in de pers verschenen).
Afgezien van de financiele inpact an sich, kan mij hierbij vooral opwinden over de volstrekt irreële voorspelling van koopkrachtverlies: die zou ongeveer 1.5% zijn. Bij mijn weten krijg ik geen 14.000 netto per maand. Ook niet de helft trouwens. Blijkbaar is het rekenen al lang een ondergeschoven kindje in het onderwijs...
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #16 Gepost op: 31 May 2012, 15:12:56 »
@Edgar, die bijtelling wordt mogelijk deels gecompenseerd door andere belastingmaatregelen, mogelijk dat men dat ook al mee verrekend heeft? En mogelijk dat ze bij doorrekenen geen rekening hebben gehouden met de luxe van 1e klas reizen? :)

@Eelco dan snap ik je opmerking over verkopersmarkt nog minder. Als je niet gedwongen (wegens andere/geen baan oid) verkoopt, waarom zou je dan niet gewoon langer wachten en de dip uitzitten , ondertussen hopend op een gelukje.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #17 Gepost op: 31 May 2012, 15:15:07 »
Kan iemand mij uitleggen, als je geen geld maar alleen schuld heb, zoals de Nederlandse staat, hoe kan je dan geld weggeven?

Dat heet nou politiek ;D Als je er niet zelf inzit, snap je het toch niet... en da's misschien maar beter ook  ???
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #18 Gepost op: 31 May 2012, 15:24:09 »
@Eelco dan snap ik je opmerking over verkopersmarkt nog minder. Als je niet gedwongen (wegens andere/geen baan oid) verkoopt, waarom zou je dan niet gewoon langer wachten en de dip uitzitten , ondertussen hopend op een gelukje.

Wij hebben verkocht ivm verhuizing naar Denemarken, dus een soort van gedwongen inderdaad.
Maar de dip uitzitten, wie weet hoe lang dit nog gaat duren. Laat staan dat de bodem al bereikt is. Het gaat heel lang duren (als het al zo ver komt) dat de prijzen weer het niveau van de afgelopen jaren benadert. Persoonlijk zie ik het niet eens gebeuren eigenlijk. maar goed, ik ga erg ver off topic.

Eelco

Ben

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 31 May 2012, 15:37:33 »

Wordt er überhaupt wel nagedacht over wat voor invloed dit heeft:
1 op het effect van reizen per OV?
2 blijft deze belasting bestaan nadat de crisis weg is?
3 hoe oneerlijk is zo'n een belasting?
4 hebben wij zo'n regering gekozen?

1) Nauwelijks. In het begin is er enig rumoer als altijd bij dit soort maatregelen wat wel weer weg ebt.
2) M.i. en naar ik hoop wel. Het is toch raar dat de staat (de belastingbetaler) reiskosten van burgers subsidieert?
3) Niet, zie 2). ;) Het zijn inkomsten en daarover ga je belasting betalen.
4) Indirect ja, bij de vorige verkiezingen. Maar in september heb je een nieuwe kans. Kies dan een partij die dit niet wil. Maar geheid zal het geld dan ergens anders opgehoest worden. Dus het maakt allemaal niet zo veel uit. :)

Gr, Ben.

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 31 May 2012, 16:26:44 »
@Ben, punt 2 en 3: De staat subsidieert helemaal niets. De reiskostenvergoeding (of het nu per OV of per automobiel is) is een kostenverrekening tussen werknemer en werkgever, waaraan de werknemer in principe geen cent over houdt. Het zijn geen inkomsten.

Groeten,
Peter

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #21 Gepost op: 31 May 2012, 16:31:26 »
Uiteindelijk is het heel simpel.

Den Haag geeft al jaren meer uit dan ze binnenkrijgt.
Dat hou je niet vol.
Op termijn ga je dan als land failliet.

Om van je schulden af te komen kun je 2 dingen doen:
- meer "verdienen"
- minder "uitgeven"

Dat eerste betekent voor de overheid: belasting verhogen
Dat tweede betekent voor de overheid: snijden in allerhande subsidies, ministeries, scholen, defensie, zorg, sociale zaken etc.

Da's voor niemand leuk.
Maar volgens mij hebben we geen keus.
Anders gaat Nederland op termijn failliet, onder curatele bij het IMF. En hebben we helemààl niks meer te zeggen.

Het is jammer voor de automobiele forens.
Maar eigenlijk ook raar dat ik (kan lopend naar mijn werk- een bewuste keuze destijds) jarenlang belasting mocht betalen om diezelfde automobiele forens te sponsoren.

En er zal vast nog meer gesneden gaan worden. Maar zoals hiervoor gezegd, ik denk dat we geen keus hebben.
Je kunt alleen discussiëren over de vraag hóe je bezuinigt en belasting verhoogt, niet óf.

Overigens, als we qua welvaartspeil terug moeten naar ca 1995, geldt dat dan ook voor de prijzen van modelspoorartikelen? ;D

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 31 May 2012, 17:02:44 »
@Peter, dat ligt in veel gevallen toch wat subtieler. Ik heb jarenlang voor niks met het OV gereisd met mijn OV-kaart. Dat was ook bewust beleid dat nu dus wordt teruggedraaid. Jammer, maar helaas. Druk maak ik me om andere dingen.
Ik vind overigens dat ouderen gewoon voor het normale tarief moeten gaan reizen. Doen die ook een geste.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 31 May 2012, 17:08:08 »

@Ben, punt 2 en 3: De staat subsidieert helemaal niets. De reiskostenvergoeding (of het nu per OV of per automobiel is) is een kostenverrekening tussen werknemer en werkgever, waaraan de werknemer in principe geen cent over houdt. Het zijn geen inkomsten.

Dat is een uitleg en ik kan je redenering volgen. Maar het is niet anders dan dat de werkgever je elke dag een gratis lunch verstrekt of representatievergoeding, koffiegeld, kleedgeld etc. Ook die is (deels of geheel) fiscaal belast. Zo ook nu met vergoeden van kosten voor woon-werkverkeer.

In mijn beleving is het "normaal" dat je kosten maakt om inkomen te verwerven. Worden die kosten vergoed dan is dat een vorm van inkomen.

Maar respect voor ieders mening. (y)

Gr, ben.

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #24 Gepost op: 31 May 2012, 17:58:26 »

Het is een goede stimulans om weer in de auto te gaan zitten en aan te sluiten
in de file :P  Het (vergezochte) argument is dat mensen gestimuleerd moeten
worden om dichter bij hun werk te gaan wonen, leuk met een op slot zittende
huizenmarkt en een gigatekort aan huurwoningen :P :P

Mvg,

Tis

Ja, handig. Ik ben Asbestsaneerder van beroep en wij hebben een gigantisch personeelstekort in deze branche. Dus wat doen bedrijven? Die bellen ons kantoor in Heerenveen (woon zelf in Leeuwarden) Hebben jullie alsjeblieft mensen....dus scheuren wij door het hele land, vorige week zat ik in Zutphen, afgelopen dinsdag in Amsterdam en gisteren op de ss Rotterdam en vandaag weer in Zoetermeer....En ik kan zomaar weer in de toekomst een thuisklus hebben....dus verhuizen zit er voor ons niet in.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #25 Gepost op: 31 May 2012, 18:11:17 »
Maar jij rijdt daar dan toch met de bedrijsbus heen en niet met het OV?

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #26 Gepost op: 31 May 2012, 18:16:57 »
Nou, soms wel. Laatst zat ik met dus in Zutphen en mijn collega ging overwerken, en ik niet. Dus ben ik savonds met de trein naar Leeuwarden geforenst.(heb zelf geen rijbewijs) En als ik voor een bedrijf in de buurt aan het werk moet (Franeker bijvoorbeeld) Ga ik ook met de trein. Maar 9 van de 10 keer scheuren we met de auto ja  :)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #27 Gepost op: 31 May 2012, 18:34:27 »

.......
Da's voor niemand leuk.
Maar volgens mij hebben we geen keus.
Anders gaat Nederland op termijn failliet, onder curatele bij het IMF. En hebben we helemààl niks meer te zeggen.
......

Hendrik Jan

Maar intussen moet Nederland als eeuwige braafste jongetje van de klas miljarden ophoesten voor landen die wel beloven dat ze gaan bezuinigen, maar dat niet doen .waar mensen met 55 met pensioen gaan en wij tot ons 67e moeten werken
Alle inwoners van die landen protesteren hevig dat ze niet onder curatele willen komen, maar wel de miljarden willen hebben.
Als we nu eens ophielden met altijd maar het braafste jongetje te zijn en eerst orde op zaken maken hier in ons eigen land.
En alle landen binnen de eurozone met alle regels hetzelfde.
Kijk eens naar onze oosterburen, daar zijn ze er achter gekomen  ( he he eindelijk) dat bezuinigen niet werkt.
Economie stimuleren wel.In Amerika, waar alle ellende is begonnen, komen ze er nu ook achter.
Ik begrijp best wel dat zoiets ook betaald moet worden, maar dat kan als we dat brave jongetje imago eens afgooien.
want de economie, dat zijn wij, met zn allen.
Huizenmarkt ingestort, dus geen stoffeerders meer nodig, geen metselaars geen schilders, geen meubels geen enz enz.
Binnenkort verkiezingen, ik ga van alle partijenhet programma goed bekijken voordat ik een keuze maak, en dan maar hopen dat ze zich daar aan houden.
Harm
Edit, de forensentaks vind ik te zot voor woorden, nu moet ik dus gaan betalen om aan het werk te moeten
Het is geen inkomen want ik moet kosten maken om op mn werk te komen, die kosten betaald mn werkgever weer terug.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2012, 18:39:23 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #28 Gepost op: 31 May 2012, 18:36:44 »
Heb het idee dat het in de pers ernstig wordt overdreven. Geen idee hoeveel KM je moet reizen om aan bv die 210 euro te komen. In het huidige geval wordt er over de eerste 19 cent van je reiskostenvergoeding geen belasting geheven. Cq dat wordt niet bij je inkomen opgeteld. Uitgaande van 38% belasting kom je op een meerprijs de km van 7,2 cent. Zou betekenen dat als je 210 euro meer moet betalen per maand je al snel een 3000 km de maand moet reizen. Zeg niet dat het niet kan, maar ben wat dat betreft wel blij dat de enige weg van m'n bed naar m'n werkplek langs het koffie apperaat loopt en zo'n 1 min bedraagt....

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #29 Gepost op: 31 May 2012, 18:41:31 »
Citaat
Kijk eens naar onze oosterburen, daar zijn ze er achter gekomen  ( he he eindelijk) dat bezuinigen niet werkt.

Waar haal je die wijsheid vandaan ? Die zijn al jaren overal op aan het bezuinigen, daar was het na de val van de muur al crisis..en daar beginnen ze nu de vruchten van te plukken..