Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 15:35:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:33:18
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:33:10
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 15:13:05
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dolfz21
Vandaag om 15:06:46
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 14:36:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
  

Auteur Topic: Nieuw en vernieuwd NS materieel  (gelezen 8613 keer)

Erikvd14

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2012, 22:05:44 »
Ik doe het niet bewust, mijn gedachten tellen ze als ze het in de gaten hebben.. Echter na een tijdje let ik er niet meer op en gaat het even verder weer opnieuw.. Kan me herrineren dat het op 07-07-2007 begon ergens tussen Wezep en 't Harde.

Het is soms zeer irritant.. Ben dan ook wel blij als ik met de trein reis over een diesellijn..

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2898
    • Richie's homepage
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2012, 22:20:52 »
Ja jammer dat de Plan V aan zijn einde is, worden er ook een paar bewaard?
Ja, spoorwegmuseum 876 en stichting mat'64 de 904.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #17 Gepost op: 29 May 2012, 22:34:53 »
De buffel is nog orgineel (y). En nog behoorlijk modern van binnen.
Hopelijk laten ze die met rust tot aan de sloperij in 2030 ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #18 Gepost op: 30 May 2012, 07:32:24 »
ik vind dier SLeTjes  ook nietv erg fijn.  de banken zijn keihard (zelfs in de eerste klas!) en alles kraakt

gr

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #19 Gepost op: 31 May 2012, 11:42:04 »
De buffel is nog orgineel (y). En nog behoorlijk modern van binnen.
Hopelijk laten ze die met rust tot aan de sloperij in 2030 ;D
Dat klopt niet helemaal. De sta-afdeling in de Buffel is een gewone reizigersfadeling geweest.
Groetjes,
Emiel

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #20 Gepost op: 31 May 2012, 14:45:48 »
Weet je dat zeker? In mijn herinnering zat er gelijk bij de indienststelling al een 'staplein' in.
met vriendelijke groet, Jesse

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #21 Gepost op: 31 May 2012, 15:28:53 »
Ik heb een folder uit die tijd en daar staat de sta-afdeling niet op. Alleen maar "gewone" banken.
Groetjes,
Emiel

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #22 Gepost op: 31 May 2012, 16:08:55 »
Quote uit de brochure DM'90, nieuwe dieseltrein voor de regio - januari 1996:

Citaat
Naar aanleiding van specifieke wensen bij de klant slaagde NS Materieel Engineering erin de ruimte in de trein slim te benutten. Zo is in een open ruimte met behulp van stoelen met opklapbare zittingen en sta-tafels extra flexibiliteit geïntroduceerd om in spitsperioden extra reizigers comfortabel te kunnen vervoeren.

Zie hier. Onderste plaatje lijkt toch wel verdacht veel op de huidige indeling.
met vriendelijke groet, Jesse

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #23 Gepost op: 31 May 2012, 19:21:27 »
ik vind dier SLeTjes  ook nietv erg fijn

En ik vind het gebruik van dergelijke scheldwoorden niet erg fijn.

Dirk

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #24 Gepost op: 31 May 2012, 20:55:02 »
Het is geen scheld woord, officieel is het een *** stel. NS vond dit niet toepasselijk en maakte er SLT van.
Sprinter-Light-Electric-Train.... *** klopt dus wel degelijk :-)
Gr. Silvester

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #25 Gepost op: 31 May 2012, 23:54:19 »
Quote uit de brochure DM'90, nieuwe dieseltrein voor de regio - januari 1996:

Zie hier. Onderste plaatje lijkt toch wel verdacht veel op de huidige indeling.
Ik heb de folder er even bijgepakt. De sta-afdeling wordt niet specifiek genoemd en staat ook niet op de tekening. Wat me wel opvalt, is dat de tekening de situatie toont van de 2+3 opstelling. Als ik gelegenheid heb, zal ik de hele folder even inscannen online zetten.
Groetjes,
Emiel

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #26 Gepost op: 01 June 2012, 08:01:44 »
En ik vind het gebruik van dergelijke scheldwoorden niet erg fijn.

Dirk

dat is slechts zijn bijnaam...  kan ik ook niets aan doen

gr

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #27 Gepost op: 01 June 2012, 08:19:44 »
en in de echte grote mensenwereld, het NS-personeel dus,  wordt meer gesproken over SLT, want zo staat het op het dienstkaartje.

mvg,
Robin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #28 Gepost op: 01 June 2012, 08:25:39 »
Bij DM'90 is inderdaad sprake geweest om de opstelling 2 + 3 stoelen in de treinstellen te plaatsen. Bij haar elektrische zusje, SM'90 was dit in het begin ook zo. Daarom hebben deze stellen ook zo'n knik in de zijwand, zodat je een bredere bak krijgt. Toch is 2 + 3 in SM'90 niet bevallen en werden deze stellen na enkele jaren voorzien van een 2 + 2 interieur, met lekkere ruime gangpaden als gevolg.

Een foldertje is nog geen echte trein. DM'90 is bij aflevering direct voorzien van 2 + 2 opstelling en ook de afdeling met klapstoelen en statafels zit er vanaf de aflevering in. DM'90 heeft inderdaad nog het originele interieur.

Even terug naar waar Ivo het topic over begon:

Ja, het klopt dat de positie van de ramen en de stoelopstelling tegenwoordig (vanaf de verbouwing van Mat'54 naar coach opstelling) geheel los van elkaar wordt gezien. Ik heb me als stagiair mogen bemoeien met de voorbereidingen van de R7 revisie van Plan T. Dat was de revisie waarbij het vertrouwde interieur vernaggeld werd door die idiote stoelen aan het begin van deze eeuw. Overigens waren die stoelen op zichzelf niet idioot, maar gewoon overgenomen van DM'90. Alleen werd de zithoek 8 graden rechterop gezet, zodat er weer meer stoelen in een compartiment pasten. Ook de beenruimte werd zo klein mogelijk gemaakt. Dat was allemaal het gevolg van de krappe materieelpositie. Elke meter baklengte moest zo optimaal mogelijk benut worden, om maar zoveel mogelijk reizigers in een bak te kunnen proppen. Dit is ook de reden dat bij diverse Plan V stellen de postruimte omgebouwd werd tot compartiment.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #29 Gepost op: 01 June 2012, 11:26:41 »
Jeroen,

Interessant. Maar bij plan T gerenoveerd stonden de stoelen toch gewoon bij de ramen of vergis ik me nu? Ook mat '54 coach stond nog minstens de helft goed. Bij IRM gerenoveerd staat er vrijwel niets meer in relatie tot de ramen. Volgens mij kan dat met evenveel zitplaatsen juist wel. Daarom begrijp ik het niet zo.

Mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*