Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
22 October 2025, 22:53:45
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
22 October 2025, 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Nieuw en vernieuwd NS materieel  (gelezen 8618 keer)

Erikvd14

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2012, 22:05:44 »
Ik doe het niet bewust, mijn gedachten tellen ze als ze het in de gaten hebben.. Echter na een tijdje let ik er niet meer op en gaat het even verder weer opnieuw.. Kan me herrineren dat het op 07-07-2007 begon ergens tussen Wezep en 't Harde.

Het is soms zeer irritant.. Ben dan ook wel blij als ik met de trein reis over een diesellijn..

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2898
    • Richie's homepage
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2012, 22:20:52 »
Ja jammer dat de Plan V aan zijn einde is, worden er ook een paar bewaard?
Ja, spoorwegmuseum 876 en stichting mat'64 de 904.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #17 Gepost op: 29 May 2012, 22:34:53 »
De buffel is nog orgineel (y). En nog behoorlijk modern van binnen.
Hopelijk laten ze die met rust tot aan de sloperij in 2030 ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #18 Gepost op: 30 May 2012, 07:32:24 »
ik vind dier SLeTjes  ook nietv erg fijn.  de banken zijn keihard (zelfs in de eerste klas!) en alles kraakt

gr

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #19 Gepost op: 31 May 2012, 11:42:04 »
De buffel is nog orgineel (y). En nog behoorlijk modern van binnen.
Hopelijk laten ze die met rust tot aan de sloperij in 2030 ;D
Dat klopt niet helemaal. De sta-afdeling in de Buffel is een gewone reizigersfadeling geweest.
Groetjes,
Emiel

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #20 Gepost op: 31 May 2012, 14:45:48 »
Weet je dat zeker? In mijn herinnering zat er gelijk bij de indienststelling al een 'staplein' in.
met vriendelijke groet, Jesse

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #21 Gepost op: 31 May 2012, 15:28:53 »
Ik heb een folder uit die tijd en daar staat de sta-afdeling niet op. Alleen maar "gewone" banken.
Groetjes,
Emiel

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #22 Gepost op: 31 May 2012, 16:08:55 »
Quote uit de brochure DM'90, nieuwe dieseltrein voor de regio - januari 1996:

Citaat
Naar aanleiding van specifieke wensen bij de klant slaagde NS Materieel Engineering erin de ruimte in de trein slim te benutten. Zo is in een open ruimte met behulp van stoelen met opklapbare zittingen en sta-tafels extra flexibiliteit geïntroduceerd om in spitsperioden extra reizigers comfortabel te kunnen vervoeren.

Zie hier. Onderste plaatje lijkt toch wel verdacht veel op de huidige indeling.
met vriendelijke groet, Jesse

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #23 Gepost op: 31 May 2012, 19:21:27 »
ik vind dier SLeTjes  ook nietv erg fijn

En ik vind het gebruik van dergelijke scheldwoorden niet erg fijn.

Dirk

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #24 Gepost op: 31 May 2012, 20:55:02 »
Het is geen scheld woord, officieel is het een *** stel. NS vond dit niet toepasselijk en maakte er SLT van.
Sprinter-Light-Electric-Train.... *** klopt dus wel degelijk :-)
Gr. Silvester

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #25 Gepost op: 31 May 2012, 23:54:19 »
Quote uit de brochure DM'90, nieuwe dieseltrein voor de regio - januari 1996:

Zie hier. Onderste plaatje lijkt toch wel verdacht veel op de huidige indeling.
Ik heb de folder er even bijgepakt. De sta-afdeling wordt niet specifiek genoemd en staat ook niet op de tekening. Wat me wel opvalt, is dat de tekening de situatie toont van de 2+3 opstelling. Als ik gelegenheid heb, zal ik de hele folder even inscannen online zetten.
Groetjes,
Emiel

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #26 Gepost op: 01 June 2012, 08:01:44 »
En ik vind het gebruik van dergelijke scheldwoorden niet erg fijn.

Dirk

dat is slechts zijn bijnaam...  kan ik ook niets aan doen

gr

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #27 Gepost op: 01 June 2012, 08:19:44 »
en in de echte grote mensenwereld, het NS-personeel dus,  wordt meer gesproken over SLT, want zo staat het op het dienstkaartje.

mvg,
Robin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #28 Gepost op: 01 June 2012, 08:25:39 »
Bij DM'90 is inderdaad sprake geweest om de opstelling 2 + 3 stoelen in de treinstellen te plaatsen. Bij haar elektrische zusje, SM'90 was dit in het begin ook zo. Daarom hebben deze stellen ook zo'n knik in de zijwand, zodat je een bredere bak krijgt. Toch is 2 + 3 in SM'90 niet bevallen en werden deze stellen na enkele jaren voorzien van een 2 + 2 interieur, met lekkere ruime gangpaden als gevolg.

Een foldertje is nog geen echte trein. DM'90 is bij aflevering direct voorzien van 2 + 2 opstelling en ook de afdeling met klapstoelen en statafels zit er vanaf de aflevering in. DM'90 heeft inderdaad nog het originele interieur.

Even terug naar waar Ivo het topic over begon:

Ja, het klopt dat de positie van de ramen en de stoelopstelling tegenwoordig (vanaf de verbouwing van Mat'54 naar coach opstelling) geheel los van elkaar wordt gezien. Ik heb me als stagiair mogen bemoeien met de voorbereidingen van de R7 revisie van Plan T. Dat was de revisie waarbij het vertrouwde interieur vernaggeld werd door die idiote stoelen aan het begin van deze eeuw. Overigens waren die stoelen op zichzelf niet idioot, maar gewoon overgenomen van DM'90. Alleen werd de zithoek 8 graden rechterop gezet, zodat er weer meer stoelen in een compartiment pasten. Ook de beenruimte werd zo klein mogelijk gemaakt. Dat was allemaal het gevolg van de krappe materieelpositie. Elke meter baklengte moest zo optimaal mogelijk benut worden, om maar zoveel mogelijk reizigers in een bak te kunnen proppen. Dit is ook de reden dat bij diverse Plan V stellen de postruimte omgebouwd werd tot compartiment.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re:Nieuw en vernieuwd NS materieel
« Reactie #29 Gepost op: 01 June 2012, 11:26:41 »
Jeroen,

Interessant. Maar bij plan T gerenoveerd stonden de stoelen toch gewoon bij de ramen of vergis ik me nu? Ook mat '54 coach stond nog minstens de helft goed. Bij IRM gerenoveerd staat er vrijwel niets meer in relatie tot de ramen. Volgens mij kan dat met evenveel zitplaatsen juist wel. Daarom begrijp ik het niet zo.

Mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*