Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: info over rijtuigbak in Slowakije gezocht  (gelezen 1209 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1803
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
info over rijtuigbak in Slowakije gezocht
« Gepost op: 28 May 2012, 20:53:18 »




Tijdens een wandeltoch in de buurt van Kolónia Hviezda (Slowakije) trof ik dit oude rijtuig aan als verwaarloosd vakantiehuisje. Op de stelbalk was de fabrieksplaat nog te vinden. Daarop staat: Schustala & Comp, No. 2694, 1891, Nesselsdorf Mahren.

Wie weet meer over de herkomst van deze wagenbak? Een eerdere vraag op het forum van DSO leverde niets op, maar wellicht zijn er op dit forum mensen actief die meer weten.

Martijn

hld55

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:info over rijtuigbak in Slowakije gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 28 May 2012, 23:13:10 »
Misschien heb je hier wat aan om uw 5 jaar oude vraag ;) op te lossen:
"Tatra is a vehicle manufacturer in Kopřivnice, Czech Republic. The company was founded in 1850 as Schustala & Company later renamed Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft, a wagon and carriage manufacturer, and in 1897 produced the first motor car in central Europe, and one of the first car in world, the Präsident automobil. In 1918, it changed its name to Kopřivnická vozovka a.s. and, in 1919, started to use the Tatra badge named after the nearby Tatra mountains in Slovakia. Tatra is the third oldest car maker in the world after Daimler and Peugeot. During World War II Tatra was instrumental in the production of trucks, and tank engines for the German war effort. Production of passenger cars ceased in 1999 but the company still produces a range of primarily all-wheel-drive 4×4, 6×6, 8×8, 10×10, and 12×12 trucks.
Ignác Šustala (1822–1891), founder of the company in Kopřivnice, Moravia, started the production of horse-drawn vehicles in 1850. In 1891 he branched out into railroad car manufacture, naming the company Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft, and employed Hugo Fischer von Roeslerstamm as technical director in 1890. After the death of Šustala, von Roeslerstamm took minder ................."

Vg
Guy
« Laatst bewerkt op: 28 May 2012, 23:17:31 door hld55. Reden: handteken vergeten »
Grtjs
Gui

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:info over rijtuigbak in Slowakije gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2012, 12:43:33 »
Voor de duidelijkheid Nesseldorf is de vroegere Duitse naam voor Kopřivnice, is Maravië (Duits: Mähren), nu deel vande Tsjechische Republiek.

Over de fabriek is via Google veel te vinden.

Dirk

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1803
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:info over rijtuigbak in Slowakije gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2012, 18:19:23 »
@hld55 en dwem: dank voor de informatie. Het blijft echter de vraag wat het voor rijtuig is geweest.

Op deze website is de wagen in ieder geval niet te vinden: http://www.parostroj.net/katalog/ov/katalog.php3
Het oudste rijtuig dat hier genoemd wordt dateert uit 1895.

Gezien de afmetingen van de wagenbak en de gaten op de plek van de verdwenen buffers, lijkt het te gaan om smalspoor.

Martijn