Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: info over rijtuigbak in Slowakije gezocht  (gelezen 1230 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
info over rijtuigbak in Slowakije gezocht
« Gepost op: 28 May 2012, 20:53:18 »




Tijdens een wandeltoch in de buurt van Kolónia Hviezda (Slowakije) trof ik dit oude rijtuig aan als verwaarloosd vakantiehuisje. Op de stelbalk was de fabrieksplaat nog te vinden. Daarop staat: Schustala & Comp, No. 2694, 1891, Nesselsdorf Mahren.

Wie weet meer over de herkomst van deze wagenbak? Een eerdere vraag op het forum van DSO leverde niets op, maar wellicht zijn er op dit forum mensen actief die meer weten.

Martijn

hld55

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:info over rijtuigbak in Slowakije gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 28 May 2012, 23:13:10 »
Misschien heb je hier wat aan om uw 5 jaar oude vraag ;) op te lossen:
"Tatra is a vehicle manufacturer in Kopřivnice, Czech Republic. The company was founded in 1850 as Schustala & Company later renamed Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft, a wagon and carriage manufacturer, and in 1897 produced the first motor car in central Europe, and one of the first car in world, the Präsident automobil. In 1918, it changed its name to Kopřivnická vozovka a.s. and, in 1919, started to use the Tatra badge named after the nearby Tatra mountains in Slovakia. Tatra is the third oldest car maker in the world after Daimler and Peugeot. During World War II Tatra was instrumental in the production of trucks, and tank engines for the German war effort. Production of passenger cars ceased in 1999 but the company still produces a range of primarily all-wheel-drive 4×4, 6×6, 8×8, 10×10, and 12×12 trucks.
Ignác Šustala (1822–1891), founder of the company in Kopřivnice, Moravia, started the production of horse-drawn vehicles in 1850. In 1891 he branched out into railroad car manufacture, naming the company Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft, and employed Hugo Fischer von Roeslerstamm as technical director in 1890. After the death of Šustala, von Roeslerstamm took minder ................."

Vg
Guy
« Laatst bewerkt op: 28 May 2012, 23:17:31 door hld55. Reden: handteken vergeten »
Grtjs
Gui

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:info over rijtuigbak in Slowakije gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2012, 12:43:33 »
Voor de duidelijkheid Nesseldorf is de vroegere Duitse naam voor Kopřivnice, is Maravië (Duits: Mähren), nu deel vande Tsjechische Republiek.

Over de fabriek is via Google veel te vinden.

Dirk

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:info over rijtuigbak in Slowakije gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2012, 18:19:23 »
@hld55 en dwem: dank voor de informatie. Het blijft echter de vraag wat het voor rijtuig is geweest.

Op deze website is de wagen in ieder geval niet te vinden: http://www.parostroj.net/katalog/ov/katalog.php3
Het oudste rijtuig dat hier genoemd wordt dateert uit 1895.

Gezien de afmetingen van de wagenbak en de gaten op de plek van de verdwenen buffers, lijkt het te gaan om smalspoor.

Martijn