Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: verdwenen pakket bij post.nl  (gelezen 24713 keer)

henk

• Offline Offline
Re:verdwenen pakket bij post.nl
« Reactie #105 Gepost op: 31 May 2012, 09:21:49 »
Als vervoerder is de post gewoon aansprakelijk voor het pakket, vanaf het moment dat het door de afzender wordt overgegeven tot het moment dat zij het aflevert bij de geadresseerde.

Nu is gelijk hebben wat anders dan gelijk krijgen, dat weet ik. Maar het is naar mijn mening ronduit schandalig dat Post NL zich voor een dienst laat betalen en vervolgens de verantwoordelijkheid bij haar klanten neerlegt (of dat in ieder geval probeert).

Groetjes, Bart

Ja, het wezenlijke probleem is natuurlijk dat de post niet kan weten wat er in een pakket zit en dus ook niet hoeveel er moet worden vergoed. In het verleden hebben we dat 'opgelost' door de waarde maar op nul te stellen, ervan uitgaande dat het staatsbedrijf in het algemeen belang zijn stinkende best deed de post goed te bezorgen. Bij de post klopte dat ook wel.
Je kunt je afvragen of die regeling toen wel zo logisch was, maar in de tijd van winst en aandeelhouders gaat er compleet de verkeerde prikkel vanuit. Daarom mijn voortsel om in de postwet een vaste vergoeding voor ieder aantoonbaar zoekgeraakt standaardpakket op te nemen. Is ook niet ideaal, maar wel een verbetering.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 31 May 2012, 10:23:19 »
Amai

Nee, er komt idd niet iemand nog een briefje leveren met daarop een handtekening. Je moet hem opzoeken in het systeem. Welkom in 2012....

En of je het nou laat afleveren bij een bedrijf, dat maakt geen donder uit. De post MOET laten zien dat en waar ze hem hebben afgeleverd. In mijn laatste geval was het de belastingdienst, waar dus een stempel en paraaf te zien was dat het op de postkamer aldaar was afgeleverd.

Dus jij hebt bewijs dat het daar is afgeleverd, als jij een dergelijk adres hebt gekozen om af te leveren en het raakt daar kwijt is dat jouw probleem.

Dus JA, je kan zien dat het AFGELEVERD is

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #107 Gepost op: 04 June 2012, 15:12:21 »
Nee, er komt idd niet iemand nog een briefje leveren met daarop een handtekening. Je moet hem opzoeken in het systeem. Welkom in 2012....

Oei... helemaal opzoeken op het wereldwijde boze internet? Is dat nou zo'n achteruitgang? Wat is het verschil tussen lopen naar de brievenbus of het inloggen op een webpagina? Ik zoek het liever op via internet dan dat ik afhankelijk ben van zo'n voddig papiertje met een handtekening. Kan immers ook weer kwijtraken in de post... ;)

Vervelender vind ik het gebrek aan gezonde concurrentie op deze markt. Bij ons in de wijk hebben we wel een agentschap van PostNL, maar geen andere aanbieders van postverzending. Op die manier kan ik niet spreekwoordelijk 'stemmen met de voeten', dus naar de concurrent gaan om een pakje of envelop ter verzending aan te bieden. Hierdoor wordt PostNL ook niet gestimuleerd om met de consumentenpost iets netter om te gaan.

Om aan de andere kant dan te roepen dat 'vroeger alles beter' was... nou nee, niet voor mij. Het agentschap van PostNL heeft veel ruimere openingstijden dan het oude postkantoor, wel zo prettig. Tja... PostNL is een beetje een 'mixed blessing'. En we zullen het er voorlopig maar mee moeten doen. Tenzij iemand zelf bereid is om te investeren in een landelijk dekkend postnetwerk. Misschien is Beneluxpost.net een idee?  ;D

Groeten, Geoffrey

henk

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 04 June 2012, 15:20:28 »
Dan heb je het niet helemaal begrepen. Het is helemaal niet de bedoeling dat jij of ik, of een andere burger die zo nu en dan een kaartje of een pakje verstuurt, keuze heeft. Het gaat vooral om klanten met grote volumes.

PostNL heeft alleen maar dat min of meer dekkende systeem omdat ze daartoe verplicht zijn. Puur bedrijfseconomisch is het waanzin dat iedere burger een kaartje kan versturen.

Gouda

• Online Online
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #109 Gepost op: 04 June 2012, 15:27:59 »
Je kan ook met deze een pakketje verzenden.

Marc (die geen belangen heeft
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Gert1

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 04 June 2012, 15:32:23 »
Puur bedrijfseconomisch is het waanzin dat iedere burger een kaartje kan versturen.

Mag zo zijn, maar ik denk dat de pleuris losbreekt als je de brievenbussen van straat haalt.
Of zie ik het verkeerd en worden die dingen net zo overbodig als telefooncellen?
En om het dan maar even heel futuristisch door te trekken: worden treinen, spoorbanen, auto's en snelwegen én die hele Post.NL-bende op de zeer lange duur overbodig dankzij teleportatie? (Voor wie mij nu voor gek verklaart: op quantum-niveau is dat allang gelukt hoor!)   :D

mvg,
Gert

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 04 June 2012, 15:33:27 »
Oei... helemaal opzoeken op het wereldwijde boze internet? Is dat nou zo'n achteruitgang? Wat is het verschil tussen lopen naar de brievenbus of het inloggen op een webpagina? Ik zoek het liever op via internet dan dat ik afhankelijk ben van zo'n voddig papiertje met een handtekening. Kan immers ook weer kwijtraken in de post... ;)

Alleen vermoed ik dat dat geen rechtsgeldigheid heeft. Dan moet je vervolgens bij PostNL om een bewijs gaan vragen mocht er een probleem met de verzending zijn. ("Nee, ik heb je pakket nooit ontvangen, ik storneer de betaling in PayPal.")

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 04 June 2012, 15:46:08 »
Mag zo zijn, maar ik denk dat de pleuris losbreekt als je de brievenbussen van straat haalt.
Of zie ik het verkeerd en worden die dingen net zo overbodig als telefooncellen?

Ik denk het ook, vandaar die verplichting.
Ze worden wel minder belangrijk en Post.NL mag dan ook een rondje indikken. Dus als bij jouw in de buurt de brievenbussen oranje worden (getver, een brievenbus is rood) dan zijn er tevens een paar helemaal verdwenen.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 04 June 2012, 15:52:49 »

For the reord. IK heb er geen probleem mee, ik gaf alleen dat het tegenworrdig zo gaat.

En wat juridisch wel of niet steekhoudt, ik denk het wel. Kijk, het gaat als volgt:

- B koopt iets van A
- B betaalt aan A
- A stuurt iets naar B
- A ontvangt Track & Trace/ Verzendbewijs
- B tekent voor ontvangst

Tot zover alles goed, maar nu

- B ontkent ontvangen te hebben
- B haalt geld terug
- A reclameert bij post
- Post moet aan A aantonen dat zij hebben afgeleverd, want aangetekend verzonden
- Indien Post niet kan aantonen, zitten zij fout
- Als Post wel kaan aantonen, dan is B de pineut

Is het moeilijk/ lastig ? Ja, het kost wat effort, maar er is altijd terug te vinden waar de fout ligt en wie dus verantwoordelijk is.

Martijn

Gert1

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: 04 June 2012, 16:05:42 »
Mooi opgeschreven Martijn, maar B gaat natuurlijk (tenzij hij dom en/of frauduleus is) helemaal niet reclameren, tenzij hij het pakketje echt niet heeft ontvangen. Dus als hij geen pakketje heeft ontvangen en Post.NL beweert wel een handtekening te hebben, dán is er echt serieus iets mis.

Zelf verstuur ik tegenwoordig alle pakketjes aangetekend, ook als de ontvanger daar niet voor wenst te betalen.
Leuk is anders, maar ik ben liever EUR 1,30 extra kwijt voor wat gemoedsrust.

mvg,
Gert

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 04 June 2012, 16:16:55 »
Gert

Jawel, dat is er dan ook. Dan heeft de Post hem verkeerd afgeleverd. Risico van de Post, hadden ze een ID moeten vragen. Hoewel, ik laat ook wel eens anderen tekenen... na ja, je hebt idd wat meer gemoedsrust.

Maaaarrr, ik blijf van mening dat dat dan meer is naar de afnemer toe dan naar de post. De post dient sowieso te zorgen dat het er is

Martijn

Gert1

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: 04 June 2012, 16:20:35 »
Tja, als ze geen ID vragen en gewoon willekeurig iedere krabbel accepteren, dan gaan ze bij Post NL nat.
Ik geloof dat zo'n pakje tot 500 euro verzekerd is. Lijkt mij dat bij vermssing Post NL dan moet aantonen dat het minder waard was. Of zie ik dat verkeerd?

mvg,
Gert

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #117 Gepost op: 04 June 2012, 19:07:30 »
Maar de TNT mag dan ook elke willekeurige handtekening accepteren als er open wordt gedaan, tenzij je het pakketje hebt verzonden met 'alleen uitreiken aan geadresseerde op vertoon van geldig ID'. Als dta er niet staat kan iedereen tekenen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #118 Gepost op: 04 June 2012, 19:10:55 »
tenzij je het pakketje hebt verzonden met 'alleen uitreiken aan geadresseerde op vertoon van geldig ID'. Als dta er niet staat kan iedereen tekenen.

Ook als dat expliciet op staat, laat de bezorger ook rustig een buur van twee huizen verderop tekenen is mijn ervaring... En pakketjes waarop nadrukkelijk staat 'alleen aan geadresseerde overhandigen' heb ik een paar keer een paar huizen verderop moeten ophalen. Sterker nog, de betreffende buur kwam 'm na een paar dagen zelf nog even brengen. Ik had nooit bericht gekregen dat er iets bezorgd was...

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #119 Gepost op: 04 June 2012, 19:19:42 »
Voor zover mij geleerd is mag je die niet eens aan de buren aanbieden, sticker erop en laten ophalen bij de postagent dan wel het postkantoor.
Scheelt mij ook weer werk met buren die dan ook niet thuis zijn en het achterlaten van briefjes met waar het pakket is afgeleverd. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.