Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:36:28
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:17
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:42:19
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes  (gelezen 19045 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #30 Gepost op: 04 November 2012, 22:23:29 »
Een consensus (y) daar kunnen we wat mee. Hartelijk bedankt heren.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #31 Gepost op: 02 March 2013, 10:39:52 »
De klasseborden zijn inmidels geprint, nu nog de rijtuigen afbouwen waar ze op moeten.

Ook de nummertjes voor de bagagewagen zijn geprint, die zijn opgeplakt. Nu nog een laagje lak erover en koppelingen die hopelijk snel arriveren en dan kan het hok in dienst. D 4127 ziet er dus nu zo uit:


De Bl-tjes hebben ook niet stil gestaan. Ten eerste is de onderkant afgemaakt met al het gebruikelijke spul zoals veren, aspotten en remschoenen. Wel is het hier en daar wat meer gedetailleerd dan de kolenbakjes. Ook present is wat meer leidingwerk dat ik op fotos vond, samen met een luchtreservoir.

Nadat het onderstel zo goed als gereed was ben ik aan het dak begonnen. Als eerste werd het plafond boven de balkons gemaakt van een stuk 0,5mm dik styreen. Na voorgebogen te zijn is de plaat tegen de kopwand gelijmd samen met een verstevigingsstuk van dezelfde radius. Een stuk U profiel is ook op het plafond gelijmd dat ruimte biedt voor bedrading van een later in te bouwen interieurverlichting

Het hoofdgedeelte van het dak is wederom 0,5mm styreen, voorgebogen en met combinatie van Revell lijm, secondelijm, geweld en wat fietsband op de wagens geplakt. Voordat het te lastig werd heb ik ook maar wat handgrepen gebogen. Aangezien mijn voorraad 0,3mm messing draad op was heb ik maar 0,35mm verenstaal gebruikt icm. een buigmalletje.

De ronde dakeindes waren erg simplel om te maken, gewoon een berg plamuur op het plafond van de balkons smeren en als het hard is met een dikke vijl erover totdat het fatsoenlijk lijkt. Na wat meer plamuur en nog wat schuren zag het er zo uit.


Het begint al ergens op te lijken

Groet,
Rick

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #32 Gepost op: 02 March 2013, 10:47:35 »
Je mag jezelf wederom een schouderklopje geven.  (y)
Mvh Steef

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #33 Gepost op: 02 March 2013, 10:49:20 »
Mooi lokaalspoortreintje (y) :o (y) (y) (y) (y). Ik hou wel van dit soort projecten. Jammer dat ik er zelf zo weinig tijd voor heb. Ik hou ook van dat lokaalspoorkarakter.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #34 Gepost op: 02 March 2013, 11:58:47 »
Dat wordt een stoer treintje!  (y)
met vriendelijke groet, Jesse

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #35 Gepost op: 02 March 2013, 12:16:48 »
Leuke rijtuigjes! Zijn dat toevallig dezelfde als ook op de Haarlemmermeerlijn dienst gedaan hebben?
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #36 Gepost op: 02 March 2013, 21:35:46 »
Bedankt voor de complimenten.

Bessel, in "Vervlogen Stoom" staat op pagina 74 een mooie foto van twee van deze lokaalspoorrijtuigen, gedeklasseerd tot derde klasse, dus ja, ze kwamen daar ook. Met 50 rijtuigen in de serie waren het niet de meest zeldzame wagentjes dus je kunt ze haast in het hele land inzetten.

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #37 Gepost op: 25 April 2013, 02:19:30 »
Na de balkondakjes zijn de balkonhekjes aan de beurt. Ondanks dat het relatief simple plaatstalen dingen zijn, zitten er nog wel de nodig frutsels aan. En omdat het ook nog weer eens op de meest kwetsbare locatie zit, is het in messing en verenstaal(omdat ik door m'n voorraad 0,35mm messing draad heen ben ::)) uitgevoerd.
Links een setje hekjes die al in elkaar zijn gesoldeerd. De messing onderdelen, bestaande uit messing strip, plaat en draad met een mooie schutkleur liggen verspreid in groepjes op de rest van de plank, genoeg voor de drie rijtuigen.

De driehoekige handgreep die reizigers en de conducteur beletten naast de brugplaat tussen de rijtugen te stappen zijn een standard ontwerp dat je op veel bagagewagens en de meeste lokaalrijtuigen terugziet. Om alle handgrepen gelijk te krijgen heb ik daarom een simpel buigmalletje gemaakt uit wat messing plaat en 0,35mm verenstaal gemaakt.

Ondanks dat ik ook witmetaalsoldeer heb, was het opzoeken daarvan toch echt teveel moeite, dus is de hele constructive koppig met normale soldeer in elkaar gebakken. Wonderbaarlijk genoeg ging dat zonder al te veel opnieuw solderen van verschoven onderdelen.
De hele constructive is op het frame gelijmd, waarbij de daksteunen in gaten in het dak vallen. 

En nu verder met de rest van de balkonfrutsels...

mvg,
Rick

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #38 Gepost op: 25 April 2013, 08:24:47 »
Horen hier eigenlijk geen spaakwielen onder te zitten ?  ???
Verder puik werk hoor.  (y) (y)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #39 Gepost op: 25 April 2013, 12:02:41 »
Dank (y)

In alle fotos die ik heb gezien hebben ze schijfwielen. Let wel, met een bouwjaar van 1905 zijn deze rijtuigen gebouwd toen tweeassers voor op het hoofdspoor al lang niet meer gebouwd werden. Schijfwielen hadden toen ook al de voorkeur boven spaakwielen gekregen.
 
mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #40 Gepost op: 13 May 2013, 13:00:24 »
De bouw gaat gestaag verder. De klaphekjes, als je de drie scharnierende stangen al zo kan noemen hebben me heel wat hoofdbrekens gekocht. Op een vernuftige manier klappen ze omhoog om doorgang te geven voor reizigers. Op zich aardig simpel om in model te bouwen. Omdat dat toch echt te makkelijk was heb ik me een extra hindernis opgelegd ::) De kap moet afneembaar zijn. Dan krijg je opeens problemen met handrails die in de weg gaan zitten bij het afnemen. Na een aantal afgewezen ideën heb ik de hekjes maar omgebouwd tot draaihekjes. Dat wil zeggen, de hekjes kunnen draaien om een as in het balkon, waardoor ik ze bij onderhoud aan het interieur naar buiten kan draaien zodat de kap zonder problemen kan worden afgenomen. Zo gezegd zo gedaan, en met een paar buigmalletjes en een halve meter 0,35mm draad(nog steeds verenstaal ::)) zijn de hekjes gemonteerd. Voor de variatie heb ik een aantal hekjes opgengeklapt gemaakt, de rest gesloten.

Rechts een gesloten hekje, links een open hekje


Sluitseinijzers waren al snel gemaakt, en toen volgde de laatste grote klus; de ventilatoren. Vergeleken met een hoofdspoor vierasser zitten er bar weinig ventilators op het dak, maar om 30 torpedos en 24 gasontluchters stuk voor stuk te maken was me te veel moeite. Met wat latex rubber heb ik mallen gemaakt van de gasschoorsteentjes op de D aan het begin van dit draadje, en een Artitec groentewagen is gebruikt om mallen van torpedos te maken. Vanwege de vorm worden de torpedos in twee dele gegoten en samengelijmd, wat met mijn provisorische mallen nogal wat vijlen betekent. De torpedos krijgen een stukje draad dat in een gat in het dak valt aangementen na ervaringen met mijn Dg 2113, die plastic torpedos had zonder messing pen. Die torpedos braken al snel af, dus dan maar een stukje draad om de verbinding stevig te maken. De gasschoorsteentjes daartegen zijn lekker makkelijk en van een formaat dat niet zomaar van het dak wordt geslagen, dus vlakvijlen en op het dak lijmen voldoet bij deze dingen.

Totnutoe hebben twee rijtuigen hun ventilators, de derde volgt hopelijk deze week. Dan nog een paar dingen bijwerken en ze kunnen op naar de spuiter 8)


Goedemorgen mevrouuw, mooi uitzicht hé
Ja, vooral met die nieuwe sluitseinijzers en klaphekjes


mvg,
Rick

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #41 Gepost op: 13 May 2013, 13:28:17 »
Hallo Rick.

Een geweldig resultaat. Diepe buiging. Ik volg dit al een hele tijd en slaag er steeds beter in jou kennis en ervaringen te vertalen naar mijn eigen werk. Mooi in detail en boven alles zelfbouw. Mijn complimenten.

Groet,

Robert Jan

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #42 Gepost op: 13 May 2013, 13:53:53 »
Er worden hier wel erg veel mooie dingen gebouwd, ga deze ook volgen.

 (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #43 Gepost op: 13 May 2013, 14:46:03 »
(Happy) Memories from long, long, long time ago:



7100 van Frits Dijkhuizen

Het "piefje" op het dak van de bagagewagen is de waterpomp

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #44 Gepost op: 13 May 2013, 17:49:59 »
kenonne wat een lekkere bakkies worden dit!  (y)