Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:54:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 17:52:23
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Luit
Vandaag om 17:42:28
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 16:24:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:15:27
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes  (gelezen 18477 keer)

Beached

• Offline Offline
BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Gepost op: 16 May 2012, 07:14:53 »
De personendienst naar Nieuweveenschekanaal moet ook verzorgd worden, en daarvoor moeten er rijtuigen komen. Op  het het NOLS lijntje moet er natuurlijk met gepast matrieel worden gereden. Een beetje zoekwerk op het internet, en vooral op de Noordoorsterlocaalspoorweg-Maatschappij website later en ik vond de rijtuigen die voor bepaalde lijnen werden gebruikt, onderaan deze pagina:
http://www.nols-maatschappij.info/Exploitanten/Staatsspoorweg.htm
Voor de lijn Assen-Stadskanaal waren dat rijtuigen uit de series:
-Bl 1021 - 1070
-Cl 1001-1068 en Cl 1071-1080
-DII 4001-4098 en DII4101-4220
Elders op de site valt te lezen dat op de lijn tot '34 ook post werd behandeld. Dat werd gedaan in de PDl 1031-1040
In De Erfenis staat dat de treinen op de lijn mid jaren '30 als volgt waren samengesteld:
Loc - DII - Bl6 - Cl6
of
Loc - PDl - Bl6 - Cl6
Op fotos is de stam ook wel te zien met een extra Cl, en zo te zien werd er niet met de trein gerangeerd aan de eindstations, dus ook de omgekeerde samenstelling kwam voor.

Omdat ik dan toch de rijtuigjes aan het bouwen ben, kan ik net zo goed een paar extra maken. Daarom bouwen we meteen genoeg voor meer dan een trein.

Om te beginnen gaan we aan de slag met een rijtuig uit de serie  DII4101-4145. Eerst maar weer de fotoemmer van Floris geplunderd voor de tekening:

Ik weet het, Philo maakt hem in messing, en Fleischmann in plastic(icm. een MK supersetje) maar ik bouw hem toch koppig uit styreen want ik heb geen zin in wachten totdat iemand besluit zo'n ding op Ebay te zetten, en zo ziet al mijn matrieel er ook homogeen uit.

Zoals gewoonlijk ben ik begonnen met een frame van 2,5mm kanaalijzers op een plaat 0,5mm styreen. Het is nu nog een beetje slap, maar daar wordt later wat aan gedaan.
Aangezien de baan bijna op ooghoogte is vindt ik het wel zo mooi dat alle wielen op de rails staan. Het moet ook nog door de bochten en bogen op mijn baan komen om het allemaal maar wat ingewikkelder te maken. Daarop heb ik het volgende bedacht:

De linker as kan kantelen maar zit verder zonder veel speling vast. De middelste as kan niet kantelen, maar heeft bijna 3mm speling om door bochten te komen. Totnutoe een rechttoe rechtaan tweeassig onderstel. Dan komt de rechter as. Die kan kantelen, en is gemonteerd op een stukje 0,35mm verenstaal. De ene kant van dat veertje zit in de bak gelijmd, en het andere einde steekt door een gat in de bodem van de bak zodat het alleen maar op en neer kan. Omdat het gat in het buisje 0,8mm is heb ik het draadje daarna weer parrallel aan het eerste stuk gebogen, door het buisje van de kantelas waarna het omhoog is gebogen zodat de kantelas ook meteen zonder geouwehoer vast zit.

Zodoende staan alle wielen op de rails zonder al te ingewikkelde constructies. Nadat de wagen klaar is moet de veer optimaal afgesteld worden, maar de ligging vaan de bak wordt in principe bepaald door de twee ongeveerde assen, zodat de bak altijd mooi vlak staat. Tenminste, dat is de theorie....

Met de balansijzers gemonteerd gaat het onder protest door de 460mm wissels op de baan. Wat ruimere bogen gaan perfect (y) Ik ben nog van plan om de middelste wielen met de vertrouwde accuboor-draaibank te bewerken om de de middelste wielen wat dunner te maken wat meer ruimte wint in bogen.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 09 July 2014, 12:33:41 door guest7823 »

Beached

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« Reactie #1 Gepost op: 19 May 2012, 00:41:34 »
Met het onderstel uit de weg kan er een begin gemaakt worden aan de bovenbouw. Ik gebruik 0,5mm styreen plaat. Het is een mooie dikte om ramen in te snijden, maar het is wel een beetje slap. Daarom wordt er niet bezuinigd op verstevigings constructies die uit 1mm dik styreen gesneden zijn. Na een avondje of twee zit de bak in elkaar

De deur zit eigenlijk te veel naar links. Hopelijk valt er nog wat aan te doen maar anders moet het maar zo blijven.
Hier nog wat details van de verstevigings constructies binnenin. Hopelijk is het zo voldoende.

Nu verder met de details...

mvg,
Rick

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #2 Gepost op: 19 May 2012, 00:50:56 »
uh... je weet dat die materieelboektekeningen niet betrouwbaar zijn hoop ik? dat waren alleen schetsjes om het spul te kunnen herkennen en er maten bij te zetten... ding ziet er wel goed uit trouwens!

Beached

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 May 2012, 01:03:20 »
Ja, nu wel ;D
En verder, bedankt (y)

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2012, 09:17:36 »
 (y)
Mvh Steef

Noppie.

• Offline Offline
  • Rock and roll is better than music.
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2012, 09:40:27 »
Ziet er goed uit. Succes met de bouw en ga het zeker volgen.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 May 2012, 04:00:13 »
Bedank Steef en Noppie.

Aan de bak kan ik momenteel weinig doen, ik zit zonder 0,25x0,5mm strips, en de plaatselijke hobbywinkel ook >:(
Ik heb wel een poging tot het verplaatsen van de deuren gedaan, maar het werd snel duidelijk dat de lijm te goed z'n werk heeft gedaan. Ik laat het dus maar zo. Wel heb ik een 0,5x1mm strip tegen de rand geplakt om het gat een stuk kleiner te maken. Zo smokkelen we vrolijk verder... ;D Ook heb ik de zijramen voorzien van spijlen, met 0,5mm vierkant valt het best te doen, maar je moet wel nauwkeurig te werk gaan.

Ik kan nog wel verder met het onderstel. Als eerste de wielen op de middenas 0,2mm dunner gemaakt met de accuboor. Daarna volgde de ophanging. Het gebruikelijke verhaal, alleen hoef ik deze keer geen gaten in de aspotten te boren en de veren zijn een klein beetje langer. Alleen de ophangbeugels en de strips onder de balansijzers ontbreken nog vanwege de materiaalschaarste.
Plaatje:

mvg,
Rick

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #7 Gepost op: 24 May 2012, 12:18:09 »
Leuk ding  (y)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 June 2012, 00:18:03 »
De onderkant van de bak is ook eens tegrazen genomen. Het remwerk bestaat uit wat styreenspul, de remcylinder zelf uit een stukje messing buis. Om messing buis recht af te zagen doe ik het tegenwoordig in de accuboor, en druk een ROCO railzaagje op waar ik de buis wil afzagen. De accuboor doet de rest. De flenzen op de remcylinder zijn schijfjes styreen die er met secondenlijm op is geplakt.

De gastank is op dezelfde methode gemaakt, met nog wat plamuur dat in de accuboor rond is gevijld voor de bolle eindes. Het luchtreservoir is een stukje spuitgietwerk. Rara waar ik die mee heb rond gevijld ;D 

De kap heeft ook eindelijk de laatste strips ontvangen, samen met nog wat meer details en het eerste stuk dak. 

mvg,
Rick

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 June 2012, 19:51:48 »
Mooi detailwerk zo. Tank is goed te zien.  (y)
Mvh Steef

Beached

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 June 2012, 01:36:24 »
Bedankt Suchet. Het is ook een dikke tank ;)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2012, 12:52:51 »
Nog een paar details toegevoegd; de beginselen van het stoot en trekwerk zijn op de kopwanden aangebracht. Allemaal weer standaard onderdelen die ik met een aantal tegelijk maak.

De treeplanken zijn ook aangebracht. De steunen daarvoor zijn in een buigmalletje gemaakt om ze op gelijke hoogte te krijgen. Toch is de treeplank niet 100% recht geworden, maar het is niet storend.

Zo is het onderstel bijna klaar, dus volgende keer weer verder met de bak.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2012, 12:00:49 »
Na het onderstel is ook eindelijk aangepakt. Op zich viel het werk nog aardig mee. De horizontale handgrepen zitten op styrenen steuntjes, gemaakt uit styreen strip waar een gaatje door is geboord, waarna een stuk of zes houdertjes van het stripje werden gesneden en aan een stuk draad werden geregen. Een beetje gevijl later en de handrailhoudertjes konden gemonteerd worden. De verticale hadgrepen waren ook een uitdaging met allemaal kronkels en krullen, maar met wat messing staf is alles netjes gebogen.
Verder zijn er nog wat deurtjes op de zijkant van de bak aangebracht en wat andere details. Aan beide eindes van de wagen horen overoopplaten te zitten. De platen zelf zijn uit dun messing geknipt en gevijld, en styreen details maken ze af.

Het lastigste detail om te maken waren de handrails op het balkon. Het maken is geen probleem, maar het moet stevig wezen. Daarom valt styreen af. Rond draad is eigenlijk ook niet zo mooi om de platte strips na te bootsen. Toen kwam ik een oud draadje op dit forum tegen, waar lantaarnijzers voor een Engelse loc uit nietjes werden gemaakt. Ik heb dus de nietmachiene geplunderd, en een kwartiertje prutsen later en ik had een mooie railing voor het balkon
Het resultaat:

Styreen werd ook gevonden voor het dak. Ik was ook niet helemaal tevreden over de vorm van het dak van de uitkijk, maar wat styreen en plamuur loste dat op. Uit plastic zijn de gasschoorsteentjes gedraaid.

En omdat er ook in het donker moet worden gereden ben ik ook eens gaan rommelen met wat verlichting. Fosforbronzen draadjes nemen stroom af van de buitenste assen, en drie warmwitte LEDjes krijgen stroom via en gelijkrichter en condensatortje. Ik moet nog een beetje rommelen met de waarde van de weerstand, want nu ziet het er zo uit:

Beetje fel dus ;D

mvg,
Rick

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2012, 12:37:17 »
kunnen zie in iedergeval de vrachtbrieven lezen  (y)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2012, 12:40:36 »
Net een Japans papieren huis  ;D Het wordt een mooi model trouwens.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!