Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijn193
Vandaag om 15:42:14
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 15:39:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:34:50
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:02:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
  

Auteur Topic: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen  (gelezen 6349 keer)

FRET

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Gepost op: 29 April 2007, 19:12:00 »
Mijne heren en dames,

Een aantal jaren geleden stond er een artikel in de RH of RM over het maken van een koppelingswagen tussen de zelflossers voor kolen en/of erts en de NS locomotief. De koppelingswagen wordt bij de Nederlands / Duitse grens aan- of afgekoppeld voor het traject in Nederland. De koppelingswagen is gemaakt van een verbouwde zelflosser. Dit kan in model ook.

Ik zoek het artikel voor het maken van een koppelingswagen en ik hoop dat iemand mij eraan kan helpen (PDF ofzo).

Alvast bedankt.

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #1 Gepost op: 29 April 2007, 19:29:43 »
Ja, dat is leuk en natuurgetrouw. Ik ben ook geïnteresseerd in die informatie. Vooral ook, behalve het namaken, omdat ik me afvraag waarom deze wagen wordt gebruikt.

groeten uit Tilburg,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #2 Gepost op: 29 April 2007, 19:42:23 »
.....omdat ik me afvraag waarom deze wagen wordt gebruikt.

De ertswagens zijn voorzien van automatische koppelingen, en de Duitse locomotieven die deze treinen trekken ook.
Maar de Nederlandse locomotieven niet. Daarom wordt er bij de grensovergang aan beide zijden een koppelwagen tegen gezet. De koppelwagens hebben aan 1 kant een automatische koppleing en aan de andere kant een schroefkoppeling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #3 Gepost op: 29 April 2007, 22:05:47 »
Die koppelwagens zijn gestripte zelflossers, uit oude serie's.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #4 Gepost op: 29 April 2007, 22:11:46 »
Ze zijn zowel 6 als 4 assig, de 4assers waren volgensmij allemaal onthoofd, de 6assers zijn er in meerdere uitvoeringen, zowel onthoofd als met alleen de luiken verwijderd. Er zijn in het verleden ook 2 assres in gebruik geweest die verzwaard waren. Dit was geen succes want ze waren binne de kortste keren krom. In duitsland zijn ook van die 2 assige koppelwagens ingebruik (geweest?), want er zijn maar weinig locs met automatische koppeling, zover ik weet alleen een deel van de Br151.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #5 Gepost op: 29 April 2007, 22:29:32 »
Een voorbeeld van een van de vele vormen van een koppelwagen



en hier de automatische koppeling



mvrgr
Remco

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #6 Gepost op: 29 April 2007, 22:34:55 »
Aha oke die 4assers zijn er dus ook in de niet onthoofde uitvoering :D, weer wat geleerd ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #7 Gepost op: 29 April 2007, 22:44:00 »
Dit is trouwens geen automatische koppeling, maar een klauwkoppeling.
Maar deze treinen zijn van de zwaarste catogorie: 4000-6000 ton zwaar. Als ik me het goed herinner rijden ze over de mosselstrecke.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #8 Gepost op: 29 April 2007, 22:49:05 »
Voor zover ik weet worden deze koppelingen "automatisch" genoemd, al gaat het ontkoppelen met "de hand".
Maar goed dit zijn dus de automatische koppelingen waarover eerder in dit draadje gesproken werd.
5000-5500 ton, in ieder geval de zwaarste soort treinen in Nederland.

mvrgr
Remco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #9 Gepost op: 29 April 2007, 23:50:08 »
Dit is trouwens geen automatische koppeling, maar een klauwkoppeling.

Als dit geen automatische koppeling is, dan is een Scharffenberg ook geen automatische koppeling. Wat wou je er verder nog aan automatiseren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #10 Gepost op: 30 April 2007, 00:23:33 »
als het goed is kun je die S* koppeling vanuit de kabine loskoppelen. Autokoppeling is automatisch.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #11 Gepost op: 30 April 2007, 00:34:36 »
automatische koppeling, koppelt dus automatisch, precies wat deze koppelingen doen. ;)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #12 Gepost op: 30 April 2007, 07:04:40 »
...Als ik me het goed herinner rijden ze over de mosselstrecke.

Ja, das tun sie. ich kann diese "Monster" jeden Tag bewundern, wie sie in Koblenz (Zusammenfluss von Rhein und Mosel) durchfahren. Immer mit zwei speziellen BR151.

Aber wieder zurück zum Thema...

ich habe selbst auch den Wunsch nach einem Kuppelwagen gehabt, daher habe ich mir selbst einen Mehano-Wagen umgebaut (Vielleicht nicht 100% realistisch).


http://www.gouda-h0.de/forum/koppel.JPG

Damit es interessanter wird ist der Ganzzug Kohlenwagen mit Fleischmann Kurzkupplung ausgestattet, die Loks aber wie meine restlichen Fahrzeuge mit Märklin Kurzkupplung. Der Kupplewagen hat natürlich beides, dann ist es beim Umsetzten etwas mehr arbeit ;-)

Leider habe ich kein aktuelles Bild vom Kuppelwagen im Einsatz, doch wer es sich vorstellen möchte. 3x 6400 + Kuppelwagen + 43 Kohlewagen ...

Gruß

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #13 Gepost op: 30 April 2007, 09:19:24 »
@Bernd in Nederland rijden we met 2 koppelwagens, eentje voor en eentje achter want er geen mogelijkheid tot driehoeken of draaien op eindpunten( van de koppelwagens)(in iedergeval niet in Venlo).
De samenstelling word dan 3x 6400+koppelwagen+ X(hoeveel bakken is normaal tegen woordig?) x Erstwagens+koppelwagen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #14 Gepost op: 30 April 2007, 09:24:45 »
als het goed is kun je die S* koppeling vanuit de kabine loskoppelen.
Ja, maar een goederenwagen heeft geen cabine, dus de automatische koppeling wordt losgemaakt doordat de rangeerder buiten aan een hendel trekt. En dat is dan ook het enige verschil. Het belangrijkste voordeel is dat de rangeerder niet meer tussen de buffers hoeft te kruipen, hij kan naast de trein blijven. Er zijn trouwens helemaal geen buffers.
Maar bij het koppelen werken de Scharffenberg en de AK precies hetzelfde: je rijdt de wagens/rijtuigen tegen elkaar en alles wordt direct automatisch doorverbonden

Citaat
Autokoppeling is automatisch.
Toch maar weer de vraag: wat bedoel je hier precies mee? Wat zou je verder nog automatisch willen doen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.