Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door jandcargo
Vandaag om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
  

Auteur Topic: Trein schiet door in Ommen  (gelezen 6199 keer)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #15 Gepost op: 12 May 2012, 10:02:58 »
Ronald, ik heb een vraag bij je verhaal.
Je hebt het over een enkel stel plan V, maar op de foto bij het verhaal in de Telegraaf staat een dubbel stel.
Ook Dennis heeft het over 2 stellen.
Hier klopt dus iets niet, maar wat?

Daar ging van uit aan de hand van de foto in de telegraaf. Het kan natuurlijk ook een 2e stel zijn om het betreffende stel af te slepen. Gezien het probleem stel problemen met het remsysteem had vertrouwen ze er natuurlijk niet op dat alles weer prima functioneerd als het weer naar Zwolle zou rijden. Daarom kunnen ze er dus uit voorzorg een 2e stel bij aangezet hebben.


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #16 Gepost op: 12 May 2012, 10:19:30 »
Ze worden toch niet voor niets Televaag genoemd........ ;D

Of Telegrof...  ;D

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2844
  • Duitsland TP III/IV
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #17 Gepost op: 12 May 2012, 10:51:42 »
Ronald, ik heb een vraag bij je verhaal.
Je hebt het over een enkel stel plan V, maar op de foto bij het verhaal in de Telegraaf staat een dubbel stel.
Ook Dennis heeft het over 2 stellen.
Hier klopt dus iets niet, maar wat?

Hetgene wat mij werd verteld afgelopen donderdagavond betrof het een enkel stel.
Vrijdag stond er een foto in De Stentor met daarop 2 stellen. Gezien het tijdstip( 17:41 ) kan het niet anders zijn dat er met 2 treinstellen is gereden.
Helaas is mijn berichtgeving hierover incorrect en heeft De Telegraaf dit keer gelijk.
Ook blijkt dat de overwegbomen nog geopend waren op het moment dat de trein de overweg naderde,  dit is vandaag te lezen in De Stentor: http://www.destentor.nl/regio/hardenberg/11017986/Trein-glijdt-voorbij-station-Ommen.ece

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #18 Gepost op: 12 May 2012, 10:53:30 »
Dat van die overwegbomen was direct al bekend.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #19 Gepost op: 12 May 2012, 12:02:47 »
Van de hierboven genoemde Stentorsite: De woordvoerder ProRail vermoedt dat dit komt doordat deze overweg vlakbij een station is en treinen daar sowieso niet hard rijden. "Dergelijke overwegen werken vaak op een tijdmechanisme, dat is afgesteld op het spoorboekje."   :o

Als woordvoerders van Prorail dergelijke pertinente onzin gaan verkondigen, dan heeft Prorail een nog groter probleem dan ik al dacht. Hoe kun je een woordvoerder in deze tijd, waarin je zwaar onder vuur ligt in de media, zo'n uitspraak laten doen? Het geeft het grote publiek meer munitie om het spoor ongefundeerd af te branden dan de Telegrof.. eh Televaag. Of heeft de journalist er niks van begrepen en zelf maar wat verklaringen bij verzonnen?

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #20 Gepost op: 12 May 2012, 13:26:02 »
Vergeet niet dat de journalist het verhaal van "meneer prorail" ook weer in zijn eigen bewoording opschrijft. Het is vervorming op vervorming. Dat zgn. tijdmechanisme kan dan ook de wachttijd (volgens de dienstregeling) zijn nadat de trein aan het perron staat.
En zo kan ik er nog veel meer bij verzinnen. Helaas brengt de informatie van journalisten die niet behebt zijn met specifieke kennis van zaken en wel een makkelijk leesbaar verhaal moeten maken dan ook geen opheldering.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #21 Gepost op: 12 May 2012, 15:41:06 »
De getuige die in de Stentor uitgebreid aan het woord komt, meldt dat er 18.000 volt op de bovenleiding stond ... geen wonder dat de trein dan oncontroleerbaar was.

Dergelijke berichten in de krant moet je niet met een korreltje zout nemen, gooi er gerust een hele wintervoorraad tegenaan.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #22 Gepost op: 12 May 2012, 19:33:27 »
Gaat er dan ook nog even om welk stel het was.
Een deelserie plan V (hoogste nummers) heeft schijfremmen op de loopdraaistellen en blokkenrem op de motordraaistellen.
Schijfremmen geeft geen opruwing van de wielbanden bij remmen dus die zijn gevoeliger voor blokkeren.
Hert kan ook nog zijn dat op één of andere manier de spanning deels wegvalt van de EP rem, maar gezien de melding dat het meerdere keren gebeurt is zou je dat uit kunnen sluiten tenzij het steeds hetzelfde stel geweest is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #23 Gepost op: 14 May 2012, 00:24:32 »
Het is héél vreemd dat als een trein (onverhoopt) het stop tonende sein passeert de overweg in dit geval niet dicht gaat. Dit omdat er een specifieke stop-door-schakeling toegepast is. Er moet 'iets' meer nagedacht worden over de mogelijkheid dat een trein een stop tonend sein (overhoopt) kan passeren. De overwegschakeling dient/behoort/móét dan alsnog geactiveerd worden.

Dergelijke missers zijn in het verleden ook al eens aangetoond na een bijna-ongeluk op 27 maart 2007 nabij Harmelen-aansluiting. In dat geval viel sein 1014 van het parrallelspoor pas af toen de door rood (sein 1016) gereden personenentrein al op de wisselsectie 1015 stond. De sectie van de (extra) doorschietlengte (van 200 m) was namelijk niet betrokken bij het afvallen van sein 1014 van het parallelspoor. In het verslag is er nadrukkelijk op gewezen dat dit wèl had moeten gebeuren. Het ging daarbij derhalve om een schakeltechnische ontwerpfout ten aanzien van het afvallen van sein 1014 van het parallelspoor. (Ook de omgekeerde extra beveiliging ten aanzien van sein 1016 was niet aanwezig.) Overigens, de machinist van de zware goederentrein op dat parallelspoor zag de personentrein door het stop tonende sein 1016 rijden en kon zijn goederentrein nog vóór het naderhand afgevallen sein 1014 tot stilstand brengen (hulde!). Zie blz. 14, 20 en 23 van het rapport. Kan iemand hier een link bij maken? Het gaat om Onderzoeksnummer RV-07U0238 van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.

Gaat er dan bij ontwerpers en onderhoudsdiensten dan nergens een 'lampje' branden ten aanzien van situaties zoals toen bij Harmelen en nu in Ommen zijn voorgevallen?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #24 Gepost op: 14 May 2012, 06:58:56 »
is het niet zo dat er vlak voor een overweg ook een detectie zit sie de overweg in werking zet?? zo is het in twello wel. of zit daar de fout dan juist.

gr

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #25 Gepost op: 14 May 2012, 09:34:12 »
In dit geval kan er helemaal geen gebruik gemaakt zijn van de stop-door-schakeling: er was immers nog een trein onderweg van Mariënberg naar Ommen, dus het baanvak was bezet en de rijrichting was in de tegengestelde richting ingesteld. Het is dan niet mogelijk om een rijweg van Ommen naar Mariënberg in te schakelen. Als er geen rijweg ingesteld kan worden, kan er ook niet gebruik gemaakt worden van de stop-door-schakeling. Pas nadat de trein uit Mariënberg in Ommen is aangekomen en het baanvak dus vrij is, kan er een rijweg van Ommen naar Mariënberg worden ingesteld. En pas op dat moment wordt ook de keuze gemaakt voor "stop" of "door" bij de stop-door-schakeling: "stop" als de trein nog moet stoppen en "door" als de trein niet hoeft te stoppen (of als de trein richting Mariënberg al een tijdje staat te wachten, wat in Ommen meestal wel het geval is).
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271