Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door jandcargo
Vandaag om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
  

Auteur Topic: Trein schiet door in Ommen  (gelezen 6200 keer)

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Trein schiet door in Ommen
« Gepost op: 11 May 2012, 16:24:05 »
Niemand opgevallen dat volgens de telegraaf Ommen gisterenavond aan een (trein)ramp is ontsnapt? De trein van Zwolle naar Emmen schoot enkele meters door en reed een niet gesloten overweg over de N347. Beetje vaag.. Een overweg gaat toch altijd dicht bij het naderen van een trein of is deze in verbinding met een sein (stond op rood). De machinist verklaarde dat er iets mis was met de remmen. Het betrof 2x plan V.

Groet, Kees

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #1 Gepost op: 11 May 2012, 16:29:18 »
Hmm.. stond in Emmen wel twee stellen plan v achter station die er normaal niet staan.
Zal wel niet hiermee te maken hebben hoor...
er is gelukkig niets gebeurd dus er zal wel niets belangrijks aan de hand zijn..

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2012, 16:34:02 »
Een overweg gaat toch altijd dicht bij het naderen van een trein ...
Het antwoord op deze vraag staat in het bericht zelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2012, 16:47:25 »
Hi

Zie hier een berichtje over dit ongeval(letje!!)

Lodewijk

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #4 Gepost op: 11 May 2012, 16:50:07 »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #5 Gepost op: 11 May 2012, 18:58:52 »
De 2 betreffende stellen stonden vandaag op Zl RGS als ik me niet vergis.

Ik ben erg bekend op dat baanvak aangezien ik er regelmatig een slagje moet maken. Ommen heeft opzich wel een behoorlijke remweg komend uit Zwolle krijgen we eerst geel 8, daarna geel voor we te Ommen voor de rooie lopen. Dus normaal zou het makkelijk haalbaar zijn om daar tot stilstand te komen, zelfs bij gladheid. Dus er moet wel iets flink mis geweest zijn wil je Ommen voorbij schieten. Ik ben erg benieuwd wat er uit het onderzoek komt.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #6 Gepost op: 11 May 2012, 19:56:28 »
Beetje vaag.. Een overweg gaat toch altijd dicht bij het naderen van een trein of is deze in verbinding met een sein (stond op rood).
Groet, Kees
Hallo Kees,

even ter info. Dit heet een stop-door schakeling. De naam komt uit de tijd van de NX-toestellen. Vroeger had een seinwachter als een trein werd aangekondigd 2 opties, als hij een rijweg door een station legde. Bij een stoptrein kon hij de optie 'stop' gebruiken. In dat geval werd de rijweg vrijgegeven totaan de overweg. Gedurende die tijd wordt de detectie van de overweg uitgeschakeld. Na een bepaalde tijd valt de overbrugging uit en 'ziet' de overweg de trein. De spoorbomen sluiten en zodra die volledig gesloten zijn, gaat het sein op groen en de trein kan vertrekken. Bij 'door' wordt het sein voor de overweg gewoon op groen gezet. Zodra de trein dan in de buurt van de overweg komt, gaat hij gewoon dicht, ookal staat de trein dan een tijd voor de overweg stil. Vreemd genoeg wordt de optie 'door' juist gebruikt bij gladheid.

Mooi voorbeeld voor zo'n 'stop-door' schakeling, station Driebergen-Zeist. In de herfst zie je daar vaak dat de spoorbomen gesloten zijn, terwijl de stoptrein nog langs het perron tot stilstand komt. Dit vanwege de bladeren.

Er wordt in de krant ook vermeldt dat het op het moment van het 'bijna-ongeluk' enorm hard aan het regenen was. Een machinist kan dan een inschattingsfout maken over zijn remweg.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2012, 20:40:55 »
Niemand opgevallen dat volgens de telegraaf Ommen gisterenavond aan een (trein)ramp is ontsnapt?

Gottegot, dit als een potentiele (trein)ramp voorstellen is wel heel erg des Telegraafs hoor...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2012, 21:13:32 »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2012, 21:29:29 »
 ???Hmmm,

Berichten in die krant van "wakker Nederland" hebben meestal hun eigen impact/toonzetting/inhoud, maar dat weerhoudt mij niet van het navolgende:

"Vroegâh", toen ik nog haar had en bij mijn ouders in Haarlem woonde was het een doodgewone zaak, dat een stoptrein die vanuit het Noorden kwam, oftewel onderweg was richting Haarlem bij het stoppen op Santpoort-Zuid de overweg gewoon bediende, OOk al werd er gestopt...
Gebruikelijke gang van zaken dus:
1. Er rijdt een treind tussen Santpoort-Noord en Santpoort-zuid, dus Overweg Wüstelaan gaat dicht
2. Stoptrein komt aan het perron tot stilstand
3. Door het ontbreken van detectie in de 'middensectie' gaat de overweg weer open
4. Vanwege het nakende vertrek van de stoptrein sluit de overweg en het sein komt uit de stand "stop"
5. Trein vertrekt, berijdt de overweg, die daarna weer netjes opengaat

Naar mijn idee duidelijk, simpel, 'fool-proof' en (ook bij de weggebruikers) volledig bekend...
Ongetwijfeld niet 'sexy' of High-Tech, maar wél VEILIG!!!
(en laat ik nou nog steeds denken, dat het dáárom gaat... :-X

Kortom: SptZ had (heeft?)  een 'doorschietbeveiliging'; dat vind ik een goeie zaak, want ÓÓK een geroutineerde en volledig kundige machinist kan 'pech hebben' of een fout maken...

En NEE, ik ben géén mcn bij NSR (of vergelijkbare club) maar kan wél tram rijden en weet dus maar al te goed, hoe zo'n massa door kan drukken...

Ik wens de persoon-die-op-de-bok-zat sterkte: als jouw voertuig zichzelf verandert in "potentieel dodelijk wapen" zit je niét op je gemak... Zélfs dat besef, dat jij het niet verkeerd deed, doet daar niets aan af...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2012, 21:35:12 »
Gelukkig niks gebeurd, heb van schrik(telegraaf) een mc kroket genomen :P....

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2844
  • Duitsland TP III/IV
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #11 Gepost op: 12 May 2012, 01:16:21 »
Om te voorkomen dat er tig pagina's komen met een hoog speculaasgehalte vertel ik wat er is gebeurt en uit eerste hand(Collega machinist).

Op het moment dat de betreffende trein, een enkel stel Plan V, station Ommen nadert zet de machinist zoals het hoort de remmen in werking. Of beter gezegd, hij moet afremmen want hij heeft een stoptonend sein. Voor wie de situatie niet kent, trein uit Zwolle komt links binnen en moet wachten totdat de trein uit de richting Mariënberg is binnengelopen en komt rechts binnen. Op dat moment zijn de overwegbomen gesloten en ligt het wissel(vanuit Mariënberg enkelspoor) in afbuigende stand.

De machinst is aan het afremmen en op dat moment lossen de remmen door een nog onverklaarbare oorzaak. Trein rijdt/glijdt/schiet door het stoptonend sein, rijdt het wissel "open" wat betekent vernield het wissel en komt vervolgens na de (gesloten)overweg tot stilstand.
De tegen trein heeft inmiddels te horen gekregen wat er is gebeurt en zet een noodremming in.

Bovenstaande(het onverklaarbaar lossen van de remmen) heeft deze collega zelf enkele jaren geleden aan den lijve ondervonden met ook een enkel stel Plan V.

Enkele weken geleden heeft een andere collega proefritten gemaakt met een enkel stel Plan V en is hem dit ook overkomen, het plotseling lossen van de remmen als er een remming wordt ingezet.
Beide collega's hebben na de melding van dit voorval in Ommen contact gezocht met de betreffende instantie en hun bevindingen gemeld.

Overigens is ter plekke de rittenregistratie uitgelezen wat uitzonderlijk is want dit gebeurt meestal naderhand als het ongevalsstel is afgesleept.

Grt, Ronald. 
Grt, Ronald.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #12 Gepost op: 12 May 2012, 09:20:49 »
Duidelijk Ronald (Vergeer?).

Zoals ik het lees en gezien er al eerder gezegd was dat het daar behoorlijk nat geweest was is het eerste waar ik aan denk de ABI (anti blokkeer) die de remmen loste. Maar zoals ik al zeg dat is waar ik dan als eerste aan denk en beweer niet dat dat gelijk ook de oorzaak is. Dat zullen de gegevens uit de ritregistratie uit moeten wijzen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #13 Gepost op: 12 May 2012, 09:31:35 »
Ronald, ik heb een vraag bij je verhaal.
Je hebt het over een enkel stel plan V, maar op de foto bij het verhaal in de Telegraaf staat een dubbel stel.
Ook Dennis heeft het over 2 stellen.
Hier klopt dus iets niet, maar wat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:Trein schiet door in Ommen
« Reactie #14 Gepost op: 12 May 2012, 09:56:07 »
Gottegot, dit als een potentiele (trein)ramp voorstellen is wel heel erg des Telegraafs hoor...

Ze worden toch niet voor niets Televaag genoemd........ ;D
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.