Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 12:40:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
  

Auteur Topic: wisselterugmelding met bi-polair relais  (gelezen 6029 keer)

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2012, 10:53:52 »
Kan ik ook een relais met één spoel gebruiken en aansturen met twee pulsschakelaartjes. Die zijn beter verkrijgbaar. De pulsschakelaartjes moeten teven de wisselspoelen bedienen die werken op 16-18V AC. Maar hoe sluit ik dat aan, want ik heb begrepen dat je dan de polariteit moet omdraaien met één spoel. B.v. + voor reset en - voor set. Met twee spoelen heb je dat probleem niet.
Kan iemand wellicht een schema tekenen voor een relais met één spoel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #16 Gepost op: 08 May 2012, 11:10:25 »
Even geduld, ik had hier een schema geplaatst, maar toen ik er nog eens goed naar keek bleek er een hikje in te zitten.
Nieuwe poging volgt.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2012, 11:14:04 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #17 Gepost op: 08 May 2012, 12:24:13 »
Alvast bedankt. Ik had ook wat getekend, maar ik krijg het plaatje niet toegevoegd in dit bericht. Althans niet het icoon. voeg afbeelding toe.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #18 Gepost op: 08 May 2012, 13:00:18 »
Ik kom er even niet uit, tenminste niet op een eenvoudige manier.
Dit had ik bedacht:

 

Maar daar zit een probleem in. Als je op de setknop drukt, dan gaat er spanning naar de linker wisselspoel.
Via de diode gaat er gelijkstroom naar de relaisspoel, en die loopt van + naar -.

Maar nu het probleem: via de rechter diode gaat er ook gelijkstroom naar de rechter wisselspoel, en dat is niet de bedoeling.
Een oplossing zou zijn om in de draden naar de wisselspoelen ook diodes te zetten, maar ik weet niet wat dat voor effect heeft op de werking van het wissel.

Een betere oplossing lijkt me om toch maar een bistabiel relais met 2 spoelen te nemen.
Of is er iemand anders met een briljant idee?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #19 Gepost op: 08 May 2012, 19:10:20 »
Hartelijk bedankt voor het schema.
Als je op de set drukt dan loopt er inderdaad ook gelijkstroom door de rechter wisselspoel.
 Dus je zou in de draad van de rechterspoel een diode kunnen zetten tegengesteld aan de rechter diode.
Bij set schakeld dan de linkerhelft van de wisselspoel op wisselstroom en de rechter doet niets, want die is door die extra diode gespert. Maar bij reset doet de rechter wissel ook niets. Op www.forum.3rail.nl/index.php?topic=36641D heb ik ook iets gevonden en ik denk dat je advies juist is en een relais met één spoel moet vergeten. Een relais met twee spoelen maakt het wel eenvoudiger.

Nogmaals bedankt voor de moeite.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
    • modulebaan.nl
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #20 Gepost op: 08 May 2012, 19:40:16 »
Hallo Klaas,

Van waar naar waar loopt die gelijkstroom dan?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #21 Gepost op: 08 May 2012, 23:24:20 »
Als je voor allebei de diodes een weerstand van 100 Ohm zet, is het probleem dan niet opgelost? Er lekt dan door de totale extra weerstand van 200 Ohm nog steeds een stroom van maximaal zo'n 90 mA (bij 18 V wisselspanning) naar de wisselspoelen, maar dat is nooit genoeg om ze om te zetten, die dingen trekken zowat 1 Ampere. Voor de relais-spoel maakt het niet zoveel uit, het totaal van de 100 Ohm van de weerstand en de 800 Ohm van de relaisspoelzelf levert een stroomverlies door de relaisspoel van nog geen 10% op... En je 100 mA 1N4148 diodes blijven heel!
...maar dubbelspoel relais lossen het fundamentele probleem op, dus dat is altijd beter...    :)
« Laatst bewerkt op: 08 May 2012, 23:27:43 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #22 Gepost op: 08 May 2012, 23:38:16 »
Van waar naar waar loopt die gelijkstroom dan?
Vanaf de linker drukknop via de linker diode, dan via de rechter diode en via de rechter wisselspoel naar de onderste wisselspanningsdraad.
Bij de reset gebeurt overigens hetzelfde, maar dan met de andere spoel, want het schema is symmetrisch.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #23 Gepost op: 08 May 2012, 23:42:18 »
2-polig drukknopje (als die bestaan)?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #24 Gepost op: 08 May 2012, 23:55:16 »
Ja, die bestaan. Maar zijn wat prijzig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #25 Gepost op: 09 May 2012, 13:00:31 »
Aan een tweepolig drukknopje heb ik ook al gedacht. Maar bij navraag in de electronicawinkel, deze bestaan niet.
Ik heb een bi-stabielrelais met twee spoelen gevonden. AXICOM V23079-serie voor € 5,40.
Dus dat valt wel mee.
Trouwens bij de resteknop doet het probleem van een gelijkstroom door de wisselspoel zich niet voor, want de setdiode spert de stroom.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #26 Gepost op: 09 May 2012, 13:19:51 »
Trouwens bij de resteknop doet het probleem van een gelijkstroom door de wisselspoel zich niet voor, want de setdiode spert de stroom.
Begrijpelijke vergissing, maar toch een vergissing.
Als je de resetknop bedient, dan loopt de stroom door de spoelen in omgekeerde richting.
Dus vanaf de onderste wisselspanningsdraad via de linker wisselspoel, de diodes en de resetknop naar de bovenste wisselspanningsdraad
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #27 Gepost op: 09 May 2012, 13:49:11 »
Hier nog een mogelijkheid voor een bistabiel relais, nog steeds prijzig: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1866
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #28 Gepost op: 10 May 2012, 12:00:59 »
Ik heb inmiddels 14x bi-stabielrelais met twee wisselcontacten kunnen bestellen.
Die kleintjes van 14,5x7,2x9,9 mm.
Ik wou bij deze de discussie sluiten en iedereen vriendelijk bedanken voor het meedenken.
Ik heb er veel van opgestoken.
Trouwens mijn Märklin C-wissels schakelen nu zonder storing nadat ik de eindschakelaars van de wisselspoelen verwijderd heb. Slecht produkt van Märklin vind ik. Maar zodoende was ik wel de terugmelding kwijt. Vandaar deze oplossing met bi-stabiele relais. Een elektronische oplossing gaat boven mijn pet. Gewone relais (2x per wissel)en dan met overneemcontact had ook wel gekund. Veel lastiger om het schema te tekenen, bovendien staat er dan altijd spanning op een van de relaisspoelen.
Relais zijn wel wat duurder, maar dat kan ik nog begrijpen.