Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM  (gelezen 10130 keer)

TheKnitter

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Gepost op: 03 mei 2012, 09:29:10 »
Vandaag werd er een transport uit de Botlek naar Apeldoorn uitgevoerd met een Hippel. De RRF5, die oorspronkelijk bij NS indienst was als 683. Sinds december 1956 rijdt hij al rond, en krijgt nu een (tijdelijke) nieuwe eigenaar, namelijk Locon, waaraan RRF deze loc heeft verhuurt. Hier zal hij wel ingezet worden, namelijk voor de Locon vuiltreinen tussen Apeldoorn en de Apeldoornse VAM.

1.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Transportbedrijf Brouwer uit Nieuwegein mocht het transport verzorgen vanaf de Botlek naar Apeldoorn

2.
Locon 5(ex RRF5, ex NSR 683) en VSM 64 415
Na een babbeltje met het RRF-personeel werd de losweg betreden, en de vrachtwagen met dieplader, met daarop de Hippel, geparkeerd. De 2 kranen van POL Hoogeveen waren nog niet gearriveerd, dus kon er rustig gewacht worden. Ondertussen vertrekt de VSM met een stoomtrein naar Beekbergen en Eerbeek en weer terug via Apeldoorn naar Beekbergen.

3.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Nadat de eerste van de twee kranen eindelijk gearriveerd waren, werd deze alvast in positie gebracht. De tweede kraan had wat meer tijd nodig, gezien deze onderweg bij Vaassen stil stond met problemen. Het gewicht van de locomotief, 47 ton, is voor één kraan van dit type te zwaar. Er moest geduldig gewacht worden op de tweede hijskraan. Ook werd er al druk gediscussieërd hoe deze locomotief het spoor op te hijsen, want daarvoor zijn er niet of nauwelijks punten voor beschikbaar. Een nooduitweg was via een stuk straatspoor, maar via het hijsen is het uiteindelijk gelukt.

4.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Inmiddels is de tweede kraan gearriveerd, en kan begonnen worden met de voorbereidingen. De voorste kraan stond al op de stempels, en moest de banden nog aanhaken en om de locomotief binden. De tweede kraan zet zich eerst op de stempels, en kan zich ook aan de locomotief vastmaken met de banden. Hierna begon het echte hijswerk pas, met een vertraging van ruim 200 minuten

5.
Locon 5, RRF5, ex-NSR 683
Nadat beide kranen in positie zijn gebracht, word het voor de laatste keer nagelopen. Hierna gaan de kranen beginnen met hijsen, en mag de vrachtwagen zich er onder weg rijden.

En toen begon het hijswerk, waarbij de vrachtwagen met dieplader er eerst onder weg reed:
6.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

7.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

8.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

9.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

10.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

11.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

12.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

13.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

En daar staat ie dan!
14.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

Ekklesia

  • Gast
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2012, 09:47:34 »
Puik stukje geschiedenis uit de Heimat.  (y)
Heb daar voor een witgoedketen, uit Apeldoorn, heel wat wagons met witgoed gelost.

Groenten Rob

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2012, 09:55:04 »
Locon gaat terug in die goeie ouwe tijd.

Nog 2 jaar en we gaan weer met stoom vanuit Haanrade via Maastricht naar Wijster. ;D

Groetjes Chris (y)

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

TheKnitter

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2012, 10:13:28 »
Haha. Dit word alleen maar gedaan om kosten te besparen. De belastingvoordelen op rode diesel komen te vervallen, dus dat word ineens een stuk prijziger. Hierdoor gaat Locon met E-tractie onder de draad, en een V100 stationeren in Apeldoorn is duurder als dit lokje hiervoor huren. En prachtig, een oudgediende weer in de reguliere dienst gaan gebruiken. Net als die Belgenloks. De 9802 staat nog steeds in Duitsland tbv herstel en inbouw radiografische besturing.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2012, 10:15:59 »
Leuk om te zien dat er een dergelijke lok wordt gehuurd!

Maar kostenbesparing? Deze operatie met wegtransport en 2 mobiele kranen lijkt me niet goedkoop. Was het dan niet NOG goedkoper de dienst weer door een lok van de VSM te laten verzorgen?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2012, 10:29:08 »
Locon gaat terug in die goeie ouwe tijd.

Nog 2 jaar en we gaan weer met stoom vanuit Haanrade via Maastricht naar Wijster. ;D

Groetjes Chris (y)



Geen gek idee.
En dan met een lok van de ZLSM, die dingen rijden nu al te weinig.
In duitsland gebeurt het ook wel eens dat een stoomlok voor een reguliere goederentrein hangt.  ;)


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2012, 11:05:49 »
Straks kwasten ze deze RRF5 ook oranje en begint hij ineens weer op het DSM Bakkie van weleer te lijken....  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2012, 11:17:53 »
Als ze dat doen zeg ik Roco  ;D  (y)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2012, 11:22:06 »
VSM inhuren zal beslist goedkoper zijn, maar volgens mij is er ooit afgesproken meet die museummaatschapijen dat zij in principe geen commerciele diensten mogen rijden....

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2012, 13:31:04 »
RRF 5, ex NS 683 is ex NS 621 en die loc was in 1964 maanden lang als rangeerloc in Apeldoorn actief.
in de periode september 1963 t/m september 1964 (dus in de winterdienst '63/'64 en de zomerdienst '64) werd de dagelijkse goederentrein Apeldoorn - Heerde v.v. (treinen 4.5373/4.5374) ook door de Apeldoornse 600 gereden.



Op de foto is de 621 te zien in Vaassen met trein 4.5374 ter hoogte van het racc. naar de "Industrie" op 20.3.1964.

In die periode werd de loc ook ingezet voor de nog zeer onregelmatig rijdende goederentrein naar Beekbergen.
Dit betrof dan het vervoer van kurk bestemd voor de firma Geerdink in Beekbergen.

De loc is dus na 48 jaar terug in Apeldoorn.

Groet,
Rein

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2012, 15:08:37 »
Goed dat ik de Roco 622 nog niet afgevoerd heb, kan hij ook weer de baan op. ;D

Albert.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2012, 19:33:23 door Albert Bas »

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #11 Gepost op: 03 mei 2012, 17:48:34 »
Ben benieuwd of ie nog gestickerd gaat worden?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2012, 21:08:59 »
VSM inhuren zal beslist goedkoper zijn, maar volgens mij is er ooit afgesproken meet die museummaatschapijen dat zij in principe geen commerciele diensten mogen rijden....
Nobe, bij de verkoop van bepaalde locs is soms in het contract opgenomen dat de locs niet in concurrentie met hun vorige eigenaar mogen rijden. Dat is wel iets anders.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
    • Flickr pagina
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2012, 21:59:21 »
Weet natuurlijk niet wat de huurprijs van de loc is maar misschien is RRF wel goedkoper dan de VSM. Maar ik denk ook dat het beter is dat men een RRF loc gebruikt dan een mooi opgeknapte museumloc. Bovendien heeft de RRF loc ook nog radiobediening en dat heeft geen van de VSM locs!
En waarom zou men de RRF loc gaan oranje bestickeren. Het betreft huur en geen koop en de andere huurlocs bij Locon hebben toch ook geen Locon stickers gekregen?
Misschien is het voor Roco nu wel'ns tijd om de RRF 600 uit te gaan brengen. Die Kandt loc kwam toen wel uit omdat de importeur die elke dag zag toen het ding op de Betuweroute actief was. En van de ooit vijf druk doende RRF locs is nooit wat verschenen...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bakkie, RRF5, naar Apeldoorn tbv Locon Huisvuiltreinen ApdVAM
« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2012, 22:10:22 »
Er zat nog een verrassing van Roco aan te komen Chris, dus wie weet ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden