Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2026. door prutser
Vandaag om 23:21:06
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 23:10:44
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:53:59
Projekt 083-338 door ex44
Vandaag om 22:49:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 22:43:30
Ontraxs 2026 door D_Loc
Vandaag om 22:42:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 22:03:42
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:57:29
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:33:56
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 21:14:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pascal77
Vandaag om 21:08:09
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
Vandaag om 20:12:25
Anlage 2.0 door svries1
Vandaag om 20:00:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 19:51:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 19:30:41
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:02:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 19:00:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald69
Vandaag om 18:45:25
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Frans Peeters
Vandaag om 18:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:11:32
Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door Bob11
Vandaag om 18:03:25
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 16:51:46
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
Vandaag om 13:06:48
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
Vandaag om 12:31:33
Wissel polijsten door Herb73
Vandaag om 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
Vandaag om 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 11:02:53

Auteur Topic: Materieel verzameling van Michiel(NDS)  (gelezen 187315 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Materieel verzameling van Michiel(NDS)
« Reactie #495 Gepost op: 05 March 2026, 08:29:14 »
Dat dak van de werkplaats is zeker een verbetering  (y) (y)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #496 Gepost op: 09 March 2026, 22:05:41 »
Dankje Rogier.

Ik heb van de week een poging gedaan die jägermeister reclame bij te schilderen maar dat zag er niet uit.

Toen toch maar besloten de reclames aan te passen wat neer kwam op opnieuw tekenen. Bij de jägermeister reclame heb ik alle stenen van een vale oranje kleur voorzien en ook met verschillende kleuren in iedere steen. Die tekening daar ben ik 8 uur mee bezig geweest.

Daarna ook de Doornkaat reclame aangepakt en dat ging steeds een stap verder om te kijken waar ik met veroudering heen kon na 3 stappen kwam ik op een basis die ik verder wilde uitwerken in stap 4 waarin ik hele stukken metselwerk en losse stenen er in heb. Daarvoor ben ik het metselwerk gedetailleerd gaan tekenen en zo was ik ook heen weer 8 uur mee bezig.

In geprinte toestand is het verschil tussen stap 3 en 4 alleen voor de oplettende kijker zichtbaar, vergelijk op de 2e rij van de foto hieronder de 2 linkse afbeeldingen met elkaar.

Verder ben ik nog wat aan het schilderen geweest en met groen aan het prutsen geweest. 2 klimstruiken die ik vandaag er op had gelijmd droogde niet mooi op dus die heb ik met verdund olijf groen overgeschilderd. Daarna kan ik het nog drybrushen om de kleur aan te passen. Ik heb ook nog 4 kleine planten die ik nog wil plaatsen waarvan 3 op basis van graspollen.

Ik inmiddels de Schöma op z'n diorama staan en zaterdag avond en gister aan begroeiing bij geplaatst. Ik heb zaterdag een doosje lavendel struiken van Martin Welberg Scenic Studios gekocht. Die waren nieuw in het assortiment bij one2zmodelshop en leken wat ik zocht. Thuis wilde ik ze gebruiken maar ik krijg ze niet van het schutvel af. Dat vel is een soort schuimrubber met papier er in en de struiken zitten daar op vast. Als je ze er af probeerd te trekken hou je niks over want die struiken hebben 0 stevigheid. Vergelijkbaar spul van Noch, Heki en TEMU heeft een lijm voet aan de onderkant en die zit dan meestal weer op een makkelijk te verwijderen schutvel. Ik heb na 1 mislukte poging een struik er af te krijgen waarbij ik de struik in stukken trok tijdens het los snijden de rest een laag matte vernis als bodem gegeven om een lijm voet te krijgen en de struik heel te houden bij het verwijderen van het vel waar hij op zit.

De laag vernis is ook nauwelijks van het schutvel af te krijgen en blijft daardoor te dik om ze goed te kunnen plaatsen en ik moet die vernis als nog schilderen of bestrooien met zand om het onzichtbaar weg te werken. Daarnaast vallen de strooisels van de lavendelstruiken heel erg uit waardoor je al snel alleen hele lange grasvezels overhoud.

Ik heb uiteindelijk 4 struiken gebruikt en toen was ik er helemaal klaar mee, voor mij was dit een eenmalige aankoop en niet voor herhaling vatbaar. Ze zijn heel mooi maar niet verwerkbaar en niet slijtvast.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #497 Gepost op: 12 March 2026, 13:40:45 »
De groene verf waarmee ik de 2 struiken geschilderd had is nog een reactie met de secondelijm aan gegaan waardoor de dieper liggende delen wit uitgeslagen waren.

Om dit op te lossen heb ik het een zwarte wash gegeven en daarna als nog met 2x drybrushen de struiken op kleur brengen.

Na het plaatsen van de laatste struikjes en het opnieuw schilderen van de buitenkant is het diorama af.

Ik heb nog 4 zelf gemaakte struiken op het Schöma diorama geplaatst en de buitenkant geschilderd en daarmee is ook dit diorama klaar.

Ik ben inmiddels ook aan nog een nieuw klein diorama begonnen die ook weer op korte termijn af moet.

Groetjes Michiel

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #498 Gepost op: 12 March 2026, 13:59:32 »
Dat diorama met de Schöma is leuk geworden. Wel raar dat die bosjes zo slecht te verwerken waren......

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #499 Gepost op: 20 March 2026, 16:32:48 »
Youtube kwam net met het youtube kanaal van Martin Welberg, daar blijkt een korte uitleg video op te staan over de soorten struiken en hoe ze te gebruiken. Daarna in komt het de zelfde problemen met scheurende struiken tegen als die ik had maar dat vind hij normaal( ik niet). Daarnaast blijkt dat je de struiken met een pincet moet vast pakken en vervolgens los moet knippen. Ik zou verwachten dat een fabrikant dat in een gebruiksaanwijzing of op de verpakking vermeld maar dat ontbreekt.

Ik snap dus nu hoe het product in elkaar zit en hoe het gebruikt dient te worden. Ik vind dat dat en vermeld zou moeten worden op of in de verpakking en ik heb een robuuster en beter verlijmbaar product nodig om het voor mij verwerkbaar te houden.

Groetjes Michiel

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #500 Gepost op: 23 March 2026, 20:11:09 »
Dat ben ik wel met je eens, het is wel handig als je weet hoe je ze moet verwerken..... Zeker als het niet logisch is. Ga je ze nog eens proberen denk je?

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #501 Gepost op: 24 March 2026, 12:08:01 »
Nee ik niet niet mijn materiaal, ik moet met m'n tremor iets hebben wat van zichzelf stabiel is en wat kan hebben. Daar komt bij dat dit spul ook nogal uit valt, goed ook dat is normaal bij dit soort producten maar deze doen dat ook meer als gemiddeld.

Wat ik nog heb gaat naar een vriend van mij en die mag zich er dan verder mee vermaken.

Groetjes Michiel

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #502 Gepost op: 24 March 2026, 12:18:49 »
Komt in orde Michiel
Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.