Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Stoomlok veroorzaakt branden  (gelezen 4357 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Stoomlok veroorzaakt branden
« Gepost op: 30 April 2012, 09:01:08 »
Hallo, hier 2 maal hetzelfde nieuws (grof vertaald)

"Een stoomlok heeft tijdens een historische rit tussen Bayreuth en Hof meerdere bermbranden veroorzaakt. Gedacht wordt dat de vonken uit de schoorsteen de flora naast het baanvak heeft doen ontbranden. De brandweer probeert nu de machinist te vervolgen voor brandstichting."

Originele artikelen
T-Mobile
Nordbayerischer Kurier

Op dit punt breekt mijn klomp. Het is toch gestoord dat tegenwoordig het onmogelijk wordt gemaakt om met stoomloks te rijden als het maar enigzins droog ist. Vroeger waren er 2 maatregelen aanwezig om dit en andere problemen aan te pakken. Ten eerste was er voor elke paar kilometer een persoon die verantwoordelijk was voor de toestand van het baanlichaam. Ten tweede werd toen nog wel een strook van een paar meter vrijgelaten van onkruid. Nu groeien er bomen op minder dan 2 meter van de rails.

De lijn van Beyreuth naar Hof. Deze lijn heeft 2 unieke punten voor de treinfanaten. Het Deutsche Dampflok Museum in Neumarkt-Wirsberg en natuurlijk de 'Schiefe Ebene'. Hier rijden zeer regelmatig stoomloks, dus je zou denken dat ze hier rekening mee houden bij het onderhoud van het baanvak.
Maar nee, de machinist is de schuldige. Hij had moeten weten dat de stoomlok, die gestookt wordt door kolen (olieloks hebben hier bijna geen last van), het baanvak had kunnen aansteken. Dan had de rit eigenlijk niet plaats mogen vinden.  :-\
Waar gaat dit heen ?  Het dampflokverbot dat gold tot ver in de 80er jaren. In dit tempo komt het gewoon weer voor. Gewoon, omdat niemand meer de moeite neemt om op te letten.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2012, 10:25:14 »
De lijn van Beyreuth naar Hof. Deze lijn heeft 2 unieke punten voor de treinfanaten. Het Deutsche Dampflok Museum in Neumarkt-Wirsberg en natuurlijk de 'Schiefe Ebene'. Hier rijden zeer regelmatig stoomloks, dus je zou denken dat ze hier rekening mee houden bij het onderhoud van het baanvak.

Dan stel ik voor dat de stoomfanaten ook de kosten van dat verder nodeloze onderhoud voor hun rekening nemen?
Ieder zijn lol hoor, maar de heilige verontwaardiging van de stoomscene gaat mij nogal eens te ver. Als het droog en warm is - en dat is het momenteel al in Zuid-Oost Duitsland - dan kunnen sommige typen stoomlocs daar kennelijk niet rijden. Hou daar maar rekening mee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2012, 10:43:36 »
Of er een diesel (of elektr. loc) achter aan sturen met een watertank.
de zwitsers doen dat ook zo.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10760
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2012, 10:47:42 »
Het voorkomen van branden gaat nou eenmaal het effectiefst door het wegnemen van de oorzaak. Geen trein=geen brand. Dat is uiteraard jammer voor de stoomliefhebbers maar als iemand een betere oplossing weet dan lees ik die graag.
In het stuk lees ik dat de loc meerder branden heeft veroorzaakt met verstoring van het overige treinverkeer en inzet van een politiehelicopter als gevolg, en dat voor een paar leuke momenten voor wat treinfanaten. Dan vind ik het niet vreemd dat dit aan banden wordt gelegd. De aansprakelijkheid van de machinist vind ik overigens weer een andere discussie die ik minder interessant vind omdat dat een wel heel juridisch verhaal wordt.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2012, 10:52:22 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2012, 10:53:37 »
In de (Speno) slijptreinen, waar een giga berg vonken vanaf komen wanneer die bezig zijn, zit ook een soort van blus systeem, en/of een hulpvoertuig.
Zoiets kan dan toch ook opgenomen worden in een stoomtrein of zoals vorige poster sturen ze er een hulplok achteraan wanneer er risico is van bermbranden.
Een of andere historische (diesel) lok en zo´n systeem. Dan heeft het ook nog een fotowaarde.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #5 Gepost op: 30 April 2012, 11:07:42 »
Ik had hier graag een koddige bewerking van het onze vader geplaatst om de heiligheid van de stoomtractie die deze voor sommigen heeft even te ridiculiseren, maar misschien toch beter van niet...

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #6 Gepost op: 30 April 2012, 11:23:32 »
Ik kan me de maatregel goed voorstellen. Maar om de machinist nou te gaan vervolgen vind ik te ver gaan. Het rare vind ik dat tegenwoordig voor elk wissewasje een schuldige aangewezen moet worden. Alsof de machinist in dit geval de berm bewust aangestoken heeft. Dit is gewoon het gevolg van de techniek in zo'n loc. Misschien had de organisatie van de rit zich beter moeten laten inlichten over de risico's bij een dergelijke rit onder droge omstandigheden. Maar dat is ook het enige wat ze hadden kunnen doen of ze hadden inderdaad een "blustrein" er achter aan moeten laten rijden.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #7 Gepost op: 30 April 2012, 11:40:22 »
Dit is toch volkomen hilarisch ;D

Kan er wel om lachen, wilde dat ze mij in de zomer eens gingen vervolgen omdat ik met mijn goederentrein
tijdens het remmen vonken in de berm schoot waarop deze spontaan ontbrande prachtig!

Gr. Silvester

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #8 Gepost op: 30 April 2012, 12:00:18 »
Zonder schuldige is er geen partij voor de overheid om de kosten op te verhalen.
En bij het begrip rechtshandhaving met winstoogmerk, zoals in Nederland tegenwoordig het geval is, zet niemand vraagtekens.

Maar met zoveel jaren ervaring met stoomlocomotieven ( in West-Duitsland tm 1977 in de normale dienst ) had dit risico meegenomen moeten worden, en idd een blustrein er achteraan, of zelfs prevetief er voor een trein om de zaak vast nat te maken als preventie.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2012, 12:11:08 door Alexander. Reden: schrijffout »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #9 Gepost op: 30 April 2012, 13:02:20 »
ik weet niet hoor, maar een moderne trein kan ook brand verooorzaken tijdens het remmen?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #10 Gepost op: 30 April 2012, 13:32:10 »
Inderdaad, de SM'90 stond daar bekend om... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #11 Gepost op: 30 April 2012, 16:29:40 »
Ik moet mijn punt bijstellen. Het probleem is zozeer dat ritten onmogelijk worden gemaakt. Het is de verantwoordelijkheid van organisaties om rekening te houden met achterstallig (naar mijn mening) onderhoud.
Ik vind het alleen belachelijk dat een machinist verantwoordelijk wordt gehouden voor brandstichting !  Dat de organisatie verantwoordelijk wordt gehouden, dat begrijp ik. Maar waarom de machinist ? Had hij dan die ochtend moeten zeggen. "hee, het is droog, dat wordt een bermbrand. Ik rijd niet ! " ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #12 Gepost op: 30 April 2012, 17:51:08 »
Of er een diesel (of elektr. loc) achter aan sturen met een watertank.
de zwitsers doen dat ook zo.
En de Slowaken deden dat vandaag ook. Op ca. 10 minuten afstand achter de stoomtrein kwam een Bardotka met een tankwagon en personenrijtuig. Ook hier is het al enige dagen droog, maar ik heb niet gehoord dat het water ook daadwerkelijk gebruikt is.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #13 Gepost op: 30 April 2012, 18:17:54 »
Was vorig jaar juni in Slowakije ook. Met een stoomtrein van Praha naar Bratislava meegeweest, en direct bij de grens stond er een trein klaar. En bij iedere rit op het stoomfestival waar we waren (Rendez) die met stoom gereden werd reed een blustrein mee. Was nog leuk ook, want in één van die treinen zat een vozend stelletje in de Dg en de deur stond open, dus was het de sport om daar een foto van te krijgen ;D.

Maar wat voor rit was dat vandaag? Ben ik wel nieuwsgierig naar.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #14 Gepost op: 30 April 2012, 19:13:59 »
Ik vind het alleen belachelijk dat een machinist verantwoordelijk wordt gehouden voor brandstichting !  Dat de organisatie verantwoordelijk wordt gehouden, dat begrijp ik. Maar waarom de machinist ? Had hij dan die ochtend moeten zeggen. "hee, het is droog, dat wordt een bermbrand. Ik rijd niet ! " ?

Tja, dat vinden we geloof op het eerste gezicht allemaal, hoewel we er het fijne niet van weten natuurlijk. Misschien willen ze gewoon de verantwoordelijkheid eens goed uitzoeken. Ik begrijp dat het niet om een enkele bermbrand ging, maar dat het een paar keer gebeurde en dat er uiteindelijk groot materieel nodig was. Dan kan ik me voorstellen dat de brandweer de pest in heeft en bijvoorbeeld wil weten waarom er is doorgereden nadat de eerste fikkies waren ontstaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.