Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:31:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 22:30:23
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
  

Auteur Topic: Stoomlok veroorzaakt branden  (gelezen 4620 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Stoomlok veroorzaakt branden
« Gepost op: 30 April 2012, 09:01:08 »
Hallo, hier 2 maal hetzelfde nieuws (grof vertaald)

"Een stoomlok heeft tijdens een historische rit tussen Bayreuth en Hof meerdere bermbranden veroorzaakt. Gedacht wordt dat de vonken uit de schoorsteen de flora naast het baanvak heeft doen ontbranden. De brandweer probeert nu de machinist te vervolgen voor brandstichting."

Originele artikelen
T-Mobile
Nordbayerischer Kurier

Op dit punt breekt mijn klomp. Het is toch gestoord dat tegenwoordig het onmogelijk wordt gemaakt om met stoomloks te rijden als het maar enigzins droog ist. Vroeger waren er 2 maatregelen aanwezig om dit en andere problemen aan te pakken. Ten eerste was er voor elke paar kilometer een persoon die verantwoordelijk was voor de toestand van het baanlichaam. Ten tweede werd toen nog wel een strook van een paar meter vrijgelaten van onkruid. Nu groeien er bomen op minder dan 2 meter van de rails.

De lijn van Beyreuth naar Hof. Deze lijn heeft 2 unieke punten voor de treinfanaten. Het Deutsche Dampflok Museum in Neumarkt-Wirsberg en natuurlijk de 'Schiefe Ebene'. Hier rijden zeer regelmatig stoomloks, dus je zou denken dat ze hier rekening mee houden bij het onderhoud van het baanvak.
Maar nee, de machinist is de schuldige. Hij had moeten weten dat de stoomlok, die gestookt wordt door kolen (olieloks hebben hier bijna geen last van), het baanvak had kunnen aansteken. Dan had de rit eigenlijk niet plaats mogen vinden.  :-\
Waar gaat dit heen ?  Het dampflokverbot dat gold tot ver in de 80er jaren. In dit tempo komt het gewoon weer voor. Gewoon, omdat niemand meer de moeite neemt om op te letten.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2012, 10:25:14 »
De lijn van Beyreuth naar Hof. Deze lijn heeft 2 unieke punten voor de treinfanaten. Het Deutsche Dampflok Museum in Neumarkt-Wirsberg en natuurlijk de 'Schiefe Ebene'. Hier rijden zeer regelmatig stoomloks, dus je zou denken dat ze hier rekening mee houden bij het onderhoud van het baanvak.

Dan stel ik voor dat de stoomfanaten ook de kosten van dat verder nodeloze onderhoud voor hun rekening nemen?
Ieder zijn lol hoor, maar de heilige verontwaardiging van de stoomscene gaat mij nogal eens te ver. Als het droog en warm is - en dat is het momenteel al in Zuid-Oost Duitsland - dan kunnen sommige typen stoomlocs daar kennelijk niet rijden. Hou daar maar rekening mee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2012, 10:43:36 »
Of er een diesel (of elektr. loc) achter aan sturen met een watertank.
de zwitsers doen dat ook zo.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2012, 10:47:42 »
Het voorkomen van branden gaat nou eenmaal het effectiefst door het wegnemen van de oorzaak. Geen trein=geen brand. Dat is uiteraard jammer voor de stoomliefhebbers maar als iemand een betere oplossing weet dan lees ik die graag.
In het stuk lees ik dat de loc meerder branden heeft veroorzaakt met verstoring van het overige treinverkeer en inzet van een politiehelicopter als gevolg, en dat voor een paar leuke momenten voor wat treinfanaten. Dan vind ik het niet vreemd dat dit aan banden wordt gelegd. De aansprakelijkheid van de machinist vind ik overigens weer een andere discussie die ik minder interessant vind omdat dat een wel heel juridisch verhaal wordt.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2012, 10:52:22 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2012, 10:53:37 »
In de (Speno) slijptreinen, waar een giga berg vonken vanaf komen wanneer die bezig zijn, zit ook een soort van blus systeem, en/of een hulpvoertuig.
Zoiets kan dan toch ook opgenomen worden in een stoomtrein of zoals vorige poster sturen ze er een hulplok achteraan wanneer er risico is van bermbranden.
Een of andere historische (diesel) lok en zo´n systeem. Dan heeft het ook nog een fotowaarde.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11769
    • Mijn fotoarchief
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #5 Gepost op: 30 April 2012, 11:07:42 »
Ik had hier graag een koddige bewerking van het onze vader geplaatst om de heiligheid van de stoomtractie die deze voor sommigen heeft even te ridiculiseren, maar misschien toch beter van niet...

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #6 Gepost op: 30 April 2012, 11:23:32 »
Ik kan me de maatregel goed voorstellen. Maar om de machinist nou te gaan vervolgen vind ik te ver gaan. Het rare vind ik dat tegenwoordig voor elk wissewasje een schuldige aangewezen moet worden. Alsof de machinist in dit geval de berm bewust aangestoken heeft. Dit is gewoon het gevolg van de techniek in zo'n loc. Misschien had de organisatie van de rit zich beter moeten laten inlichten over de risico's bij een dergelijke rit onder droge omstandigheden. Maar dat is ook het enige wat ze hadden kunnen doen of ze hadden inderdaad een "blustrein" er achter aan moeten laten rijden.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #7 Gepost op: 30 April 2012, 11:40:22 »
Dit is toch volkomen hilarisch ;D

Kan er wel om lachen, wilde dat ze mij in de zomer eens gingen vervolgen omdat ik met mijn goederentrein
tijdens het remmen vonken in de berm schoot waarop deze spontaan ontbrande prachtig!

Gr. Silvester

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #8 Gepost op: 30 April 2012, 12:00:18 »
Zonder schuldige is er geen partij voor de overheid om de kosten op te verhalen.
En bij het begrip rechtshandhaving met winstoogmerk, zoals in Nederland tegenwoordig het geval is, zet niemand vraagtekens.

Maar met zoveel jaren ervaring met stoomlocomotieven ( in West-Duitsland tm 1977 in de normale dienst ) had dit risico meegenomen moeten worden, en idd een blustrein er achteraan, of zelfs prevetief er voor een trein om de zaak vast nat te maken als preventie.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2012, 12:11:08 door Alexander. Reden: schrijffout »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
  • Team Mitropa
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #9 Gepost op: 30 April 2012, 13:02:20 »
ik weet niet hoor, maar een moderne trein kan ook brand verooorzaken tijdens het remmen?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #10 Gepost op: 30 April 2012, 13:32:10 »
Inderdaad, de SM'90 stond daar bekend om... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #11 Gepost op: 30 April 2012, 16:29:40 »
Ik moet mijn punt bijstellen. Het probleem is zozeer dat ritten onmogelijk worden gemaakt. Het is de verantwoordelijkheid van organisaties om rekening te houden met achterstallig (naar mijn mening) onderhoud.
Ik vind het alleen belachelijk dat een machinist verantwoordelijk wordt gehouden voor brandstichting !  Dat de organisatie verantwoordelijk wordt gehouden, dat begrijp ik. Maar waarom de machinist ? Had hij dan die ochtend moeten zeggen. "hee, het is droog, dat wordt een bermbrand. Ik rijd niet ! " ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
    • Richie's homepage
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #12 Gepost op: 30 April 2012, 17:51:08 »
Of er een diesel (of elektr. loc) achter aan sturen met een watertank.
de zwitsers doen dat ook zo.
En de Slowaken deden dat vandaag ook. Op ca. 10 minuten afstand achter de stoomtrein kwam een Bardotka met een tankwagon en personenrijtuig. Ook hier is het al enige dagen droog, maar ik heb niet gehoord dat het water ook daadwerkelijk gebruikt is.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #13 Gepost op: 30 April 2012, 18:17:54 »
Was vorig jaar juni in Slowakije ook. Met een stoomtrein van Praha naar Bratislava meegeweest, en direct bij de grens stond er een trein klaar. En bij iedere rit op het stoomfestival waar we waren (Rendez) die met stoom gereden werd reed een blustrein mee. Was nog leuk ook, want in één van die treinen zat een vozend stelletje in de Dg en de deur stond open, dus was het de sport om daar een foto van te krijgen ;D.

Maar wat voor rit was dat vandaag? Ben ik wel nieuwsgierig naar.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re:Stoomlok veroorzaakt branden
« Reactie #14 Gepost op: 30 April 2012, 19:13:59 »
Ik vind het alleen belachelijk dat een machinist verantwoordelijk wordt gehouden voor brandstichting !  Dat de organisatie verantwoordelijk wordt gehouden, dat begrijp ik. Maar waarom de machinist ? Had hij dan die ochtend moeten zeggen. "hee, het is droog, dat wordt een bermbrand. Ik rijd niet ! " ?

Tja, dat vinden we geloof op het eerste gezicht allemaal, hoewel we er het fijne niet van weten natuurlijk. Misschien willen ze gewoon de verantwoordelijkheid eens goed uitzoeken. Ik begrijp dat het niet om een enkele bermbrand ging, maar dat het een paar keer gebeurde en dat er uiteindelijk groot materieel nodig was. Dan kan ik me voorstellen dat de brandweer de pest in heeft en bijvoorbeeld wil weten waarom er is doorgereden nadat de eerste fikkies waren ontstaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.