Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 21:22:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:15:01
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 20:40:52
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108  (gelezen 9061 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2012, 09:44:53 »
Maar belangrijker: De schaarbweging die de zuiger aandrijft valt bij mij naar beneden. Het lijkt dat bij jouw model het linker bovenscharnierpunt is gefixeerd en er een derde verbinding naar het cilinderblok loopt? Ik heb enkel de zuigerstang die heen en weer beweegt en de geleiding waar het blok omheen loopt. De schaarbeweging valt dan ongecontroleerd naar beneden. Kun je dat misschien nog toelichten?

Hetzelfde gebeurt met de achterste schaarbeweging, die valt ook naar bedenen. Dit zal ik eerst eens proberen te verhelpen door de klinkjes aan te tikken.
Jaap,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De schaarbeweging hangt in een beugel, die over het chassis heen loopt. Alles zit vast in het draaipunt in die beugel dat gekozen is in de schaar, die inderdaad niet van boven naar beneden kan bewegen, waardoor deze permanent in neutraal staat. Dat scharnierpunt is dus, als je dat het linkerscharnierpunt noemt inderdaad gefixeerd, maar alles kan daarom heen wel bewegen. Er loopt geen derde verbinding naar het cylinder blok, maar ook hier geldt dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt. De onderste is de zuigerstang, daarboven zit de leibaan, waaraan de kruiskop hangt en daar weer boven zit de schuifstang, die via de voorloopstang zit gekoppeld aan de kruiskop. Dat zijn er wel 3, maar wat mij betreft is er maar een verbinding en dat is de leibaan. De schaarbeweging zit met de zuigerstang aan de voorkant wel degelijk in het cylinderblok en kan er dus daarom niet naar beneden uitvallen. Dus het naar ''beneden vallen'' van de schaarbeweging wordt tegengehouden doordat de zuigerstang in het cylinderblok steekt en door de beugel die de schaar vasthoudt. Omdat het allemaal vrij krap is gedimensioneerd, zou het best kunnen dat met teveel speling op de klinkverbindingen de zaak eruit valt.

Mijn 7000 is inderdaad gebouwd uit de nieuwe kit.
Overigens staat in het Praktijkboek Modelspoorwegen, uitgave 1996, vanaf pagina 213 een mooi artikel van de ''oude'' DJH kit van de hand van Piet Scheltinga, die een compensatie realiseert met een hulpchassis. Ik kan zien dat de schuifbeweging gelijk is aan die van mijn kit. Mocht je meer foto's nodig hebben, kan ik het geheel nog wel eens uit elkaar halen voor meer specifieke details.

@Rick,

Eenmaal rijdend kun je een auto ook in neutraal zetten. Als je dat lang volhoudt, staat de auto uiteindelijk stil. Dat is niet anders voor een stoomlok. Met het ganghandel op 0% wordt er gewoon geen stoom onder druk meer toegevoerd aan de zuigers en dat leidt onvermijdelijk tot stilstand, tenzij je het perpetuum mobile hebt uitgevonden. En eenmaal op gang is er minder druk nodig.

Dus je hebt helemaal gelijk ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

beel60

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
« Reactie #16 Gepost op: 29 april 2012, 13:18:37 »
Hi Ivo,

Het spijt me dat ik het niet duidelijker verwoord heb, jouw beschrijving is veel helderder. Ik ben geen groot kenner van stoomlocs en ik kom ook kennis tekort mbt de juiste benamingen vrees ik. (maar ik leer nu snel bij merk ik  :)) Om die reden ontgaat me helaas ook nog steeds de discussie over de neutraal stand.

Op het filmpje lijkt er van het einde van wat jij denk ik de schuifstang noemt (en die via twee scharnierpunten met het de kruiskop is verbonden) een verbinding naar het cilinderblok te lopen. Je ziet die  verbinding ook licht op en neer bewegen.
Ik heb nu de leibaan als vaste verbinding tussen de beugel die over het chassis loopt en het cilinderblok. Daaronder beweegt de zuigerstang. Dat is op zich identiek aan wat ik op het filmpje zie. Het messing blok dat om de leibaan loopt (is dat de kruiskop?) komt in mijn model te ver naar voren waardoor de beweging (voorloopstang?) klemt met het cilindferblok. Maar dat zou ook kunnen komen door dat de klinkverbindingen te ruim zijn, ik zl die strakker maken.

Ik hoop dat je het nogmaals wilt verduidelijken?

Alvast bedankt,
groet,

Jaap

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
« Reactie #17 Gepost op: 29 april 2012, 14:42:25 »
Jaap,

Dat is nu net het aardige van dit forum: dat je ineens een heleboel dingen in een korte tijd kunt leren. Voor de benamingen heeft Paul Bender al eens een keer heleboel informatie opgezocht in mijn draadje over de 6300. zie hier

Onderstaand plaatje laat de Walschaerts / Heusinger schaarbeweging zien, die ook wordt gebruikt op de 7000. In de laatste 2 Railhobbies werd een en ander nog eens verklaard.


(c) Handboek modelstoommachines, Rob van Dort & Joop Oegema, 2e druk Kluwer 1981
benaming onderdelen

De namen voor alle onderdelen zijn overigens niet op alle plaatjes gelijk. Ik zie bijvoorbeeld in dit plaatje de contrakrukstang, die op andere plaatjes weer de excentriekstang heet. Dus zo blijven we bezig. En in mijn vorige post heb ik ook alweer een foute naam gebruikt. Ik zeg dat de schaarbeweging met de zuigerstang vast zit in het cylinderblok, maar dat is niet zo. De schaarbeweging zit juist met de schuifstang (de bovenste dus) vast in het cylinderblok.

Even jouw vragen. De truc met de schaar is dat door het ganghendel te bedienen de stand van de schaarstang in de schaar naar boven en beneden kan worden bewogen. De schaar scharniert om een vast draaipunt. Het effect van het naar boven en naar beneden bewegen van de schaarstang is dat hoe verder van het draaipunt van de schaar af, de schaarstang zit des te groter wordt de beweging van de stoomschuif. In het midden daarentegen staat de schuif stil. En boven het draaipunt of onder het draaipunt betekent dat de stoomschuif tegenovergesteld beweegt. En dat is nu net nodig om met een mechaniek zowel vooruit als achteruit te kunnen rijden.

Op deze pagina in een engelse wikipedia kun je ergens op de pagina een animatie zien van de werking van de schaar en hoe je van vooruit naar achteruit gaat en omgekeerd.

Je 2e vraag betreft de schuifstang. Deze loopt als een dun stangetje van de voorloopstang naar de schuif bovenin het cylindernlok. Dat op en neer bewegen is fout en komt doordat die dunne stang met teveel speling in het cylinderblok zit. Het wordt veroorzaakt door de heen en weer gaande beweging van de voorloopstang.

Dat je kruiskop op je voorloopstang tegen de cylinder komt hoort niet. Dat verhelp je denk ik niet met het strakker maken van de klinkverbindingen, dan wordt het eerder erger. Op een of andere manier zit de cylinder dan te dicht op het eerste aangedreven wiel, of is de drijfstang te lang. Ik zou dat eerste controleren.

Ik hoop dat je iets verder komt nu.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2012, 00:55:32 »
@Rick,

Eenmaal rijdend kun je een auto ook in neutraal zetten. Als je dat lang volhoudt, staat de auto uiteindelijk stil. Dat is niet anders voor een stoomlok. Met het ganghandel op 0% wordt er gewoon geen stoom onder druk meer toegevoerd aan de zuigers en dat leidt onvermijdelijk tot stilstand, tenzij je het perpetuum mobile hebt uitgevonden. En eenmaal op gang is er minder druk nodig.

Dus je hebt helemaal gelijk ;)

mvg,
Ivo

Dankzij de geometrie van de stoomverdeling komt er nog wel stoom door de schuiven. In neutraal staat de schaarstang wel dergelijk stil, maar de schuiven zitten niet direct vast aan de schaarstang. De schuiven zitten verbonden met de voorloophefboom, die naast de verbinding met de schuiven en schaarstang ook verbonden is aan de kruiskop. De beweging van de kruiskop betekent dus dat in neutraal de cylinders toch nog stoom krijgen. Stephenson's en verwanten hebben eenzelfde effect omdat de excentrieken niet 180' tegenover elkaar geplaatst zijn.

Dus een modelloc met de stoomverdeling in neutraal kun je dus verantwoord inzetten mits de loc continu met een licte trein en een aardig gangetje rond laat rijden. Of je moet de loc als koude lok willen gaan rangeren. dat kan ook ;)

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2012, 09:57:22 »
Rick,

Ik snap het. Die voorloopstang zorgt inderdaad nog voor enige beweging (zit in het 7000 model overigens fout, want daar zitten de schuifstang en de schaarstang op hetzelfde punt aan de voorloopstang en dat klopt niet. Bij de 7000 zit de schuifstang boven de schaarstang aan de voorloopstang). Enige vraag die ik dan nog heb is dat vanuit stilstand je dan toch niet weg komt. Volgens mij blijft in neutraal of een vooruitgaande of een achteruitgaande beweging enigzins in gang.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
« Reactie #20 Gepost op: 30 april 2012, 10:47:12 »
Het hele doel van een verstelbare stoomverdeling is om het zogenaamde "cutoff" (kan de Nederlandse term even niet vinden)te kunnen varieren. In principe is cutoff hoe lang de cylinder stoom krijgt in een cyclus. Als de loc helemaal in z'n vooruit of achteruit staat dan krijgt de cylinder bijna de hele inlaatslag stoom. Naar mate dat de ganghandel naar neutraal wordt bewogen wordt het deel van de "inlaatslag" waar de cylinder stoom krijgt korter. De stoomschuif gaat altijd om min of meer dezelfde tijd open, maar de tijd dat de schuif openblijft wordt steeds kleiner. In de rest van de slag zet de stoom in de cylinder nog wel uit en doet nog arbeid, maar er wordt heen stoom van de ketel gebruikt, dus je wint meer energie uit de stoom.

Wat dit te doen heeft met de positie van de ganghandel bij het starten van een stoomloc heeft? Doordat het bewegen van de ganghandel richting neutraal het deel van de slag waar stoom wordt toegelaten verkort krijg je stukken waar de cylinder geen stoom krijgt in de "inlaatslag" Als de loc dus met de schuiven in zo'n positie probeert te starten zonder dat de ganghandel in vol vooruit/achteruit staat krijgt de ene helft van de cylinder geen stoom, en de andere ook niet omdat die met de uitlaatslag bezig is. Dan heb je nog de cylinder aan de andere kant van de loc, maar die moet dan het werk van twee doen, wat natuurlijk niet optimaal is, vooral als je een zware trein op gang wilt krijgen.

Tot zover de theorieles... ;) ;D
(P. Bender zal je wel veel beter kunnen inlichten in de praktijk van locs starten, ik ben maar een poetser en mag de regulateur niet aanraken, dit is wat ik opgestoken heb van de theorie en over de schouders van de meester kijken)

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2012, 13:55:35 »
Rick,

Wel leerzaam hoor! Volgens mij heet cutoff in het nederlands de vullingsgraad. Maar die is in getallen misschien omgekeerd evenredig aan cutoff. Wat bedoel ik: een vullingsgraad van 80% betekent dan een lage cutoff. Maar zoals ik al vaker heb gemerkt in de techniek van stoommachines zou vullingsgraad ook nog wel weer een andere naam kunnen hebben.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

BartS

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
« Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2017, 18:31:12 »
Naar aanleiding van dit draadje wil ik vragen of iemand mij een bouwbeschrijving zou willen en kunnen mailen voor de NS tenderloc 7000 serie 2-B van DJH. Ik heb deze in bezit met onderdelen maar helaas geen beschrijving om het te bouwen en te controleren op onderdelen.

Graag even een pm als iemand deze heeft en wilt doorsturen. Dan kan ik ook weer verder ermee.



Bart


Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
« Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2017, 20:43:48 »
Hoi Bart,

Ik heb de bouwbeschrijving in PDF; het gaat wel om de nieuwe versie (E198). Zie pb.

Andries
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2017, 20:57:50 door Andries »