BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: beel60 op 28 april 2012, 21:38:04

Titel: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: beel60 op 28 april 2012, 21:38:04
Ik ben begonnen aan het bouwen van de NS 7000 uit de (oude?) bouwset E 108. het probleem dat ik niet opgeelost kan krijbgen is de bouw van het drijfwerk. Wie  heeft ervaring en heeft dit eerder gedaan? Ik zou graag tips of een goede close uip foto willen zien van een goed rijdend model

Jaap
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Ivo tB op 28 april 2012, 21:43:36
Jaap,

De 7000 heb ik ook gebouwd en die loopt bij mij goed. Wat wil je weten? Of specifiek waar wil je foto's van hebben? Ik kan ook een filmpje maken, dan kun je het geheel zien draaien.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: beel60 op 28 april 2012, 21:51:22
Ivo,

Het probleem dat ik heb is de samenstelling van de drijstangen die de gezamenlijk de schuifbeweging maken. Er zit teveel speling op en de zaak klemt voortdurend. Ik vind de tekeningen erg onduidelijk. Ik denk dat ik iets over het hoofd zie maar ik kom er niet uit. Ik heb ook ergens gelezen dat de oude versie erg lastig zou zijn? Goede foto's van het drijwerk en of een filmpje zou fantastich zijn. Alvast bedankt!

Jaap
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: ronald1956 op 28 april 2012, 21:58:12
Nou , binnen 6 minuten antwoord van degene die je hier het beste mee kan helpen .  (y)
Succes met de bouw ( Ik volg het uiteraard)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: hspoor op 28 april 2012, 22:12:50
Hoi Jaap,
In Railmagazine 136 staat een artikel van Len de Vries over de bouw van je kit.
Inclusief passage over het frunniken met de schuifbeweging.
Als je interesse hebt kan ik een scannetje sturen.
(Hoewel ik er niet aan twijfel dat Ivo het je ook perfect kan laten zien)

Mvg,

Kees
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Ivo tB op 28 april 2012, 22:18:13
Jaap,

Filmpje is aan het uploaden. Dat kan nog wel een paar uur duren, want ik doe dat niet handig. Volgens mij een kort filmpje van 255MB. Maar je kunt er alle stangen op zien én zien bewegen. Alleen is de stroomopname op een rollenbank niet optimaal en loopt het op rails iets mooier.

De truc met de voorgemonteerde schuifbeweging is om alle klinknageltjes die de stangen met elkaar verbinden met een bol gevijlde stalen spijker voorzichtig op een aambeeldje vaster te tikken (voorzichtig met kleine beetjes), zodat de speling in de schuifbeweging afneemt. Speling op de schuifbeweging heb je alleen maar nodig om de stangen vrij ten opzichte van elkaar te laten bewegen. Zoals DJH/Modelloco het heeft gemaakt rammelt het gewoon, waardoor het juist vastloopt.

De oude of de nieuwe versie zijn beide goed te maken. De bouwbeschrijving is misschien wat rudimentair, maar het moet wel lukken.

mvg,
Ivo

P.S.,  Dit is de video link (http://www.youtube.com/watch?v=zJPjfavRfYI&feature=youtu.be). Het uploaden is nu 19%, dus over 1 uur zou deze zeker zichtbaar moeten zijn
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Ivo tB op 28 april 2012, 22:20:23
Hoi Jaap,
In Railmagazine 136 staat een artikel van Len de Vries over de bouw van je kit.
Inclusief passage over het frunniken met de schuifbeweging.
Als je interesse hebt kan ik een scannetje sturen.
(Hoewel ik er niet aan twijfel dat Ivo het je ook perfect kan laten zien)

Mvg,

Kees

Kees,

de gein van het artikel van Len is nu juist dat hij de schuifbeweging niet aan de praat heeft gekregen. Overigens is het verder een nuttig artikel. Ik dacht trouwens dat er 2 delen van waren.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: hspoor op 28 april 2012, 22:28:19
Hoi Ivo,

Nu lees ik het ook.  :-[
Er zijn inderdaad twee delen; deel twee gaat over het schilderen, trekken van de biezen ed.
Misschien ook nog interessant, het artikel van Rene Vink over het verkoperen van de dom in RM 232.

mvg,
Kees
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: beel60 op 28 april 2012, 22:48:41
Jaap,

Filmpje is aan het uploaden. Dat kan nog wel een paar uur duren, want ik doe dat niet handig. Volgens mij een kort filmpje van 255MB. Maar je kunt er alle stangen op zien én zien bewegen. Alleen is de stroomopname op een rollenbank niet optimaal en loopt het op rails iets mooier.

De truc met de voorgemonteerde schuifbeweging is om alle klinknageltjes die de stangen met elkaar verbinden met een bol gevijlde stalen spijker voorzichtig op een aambeeldje vaster te tikken (voorzichtig met kleine beetjes), zodat de speling in de schuifbeweging afneemt. Speling op de schuifbeweging heb je alleen maar nodig om de stangen vrij ten opzichte van elkaar te laten bewegen. Zoals DJH/Modelloco het heeft gemaakt rammelt het gewoon, waardoor het juist vastloopt.


Ivo erg bedankt alvast. Ik zal morgenvroeg het filmpje bekijken.
 (y)
Jaap

De oude of de nieuwe versie zijn beide goed te maken. De bouwbeschrijving is misschien wat rudimentair, maar het moet wel lukken.

mvg,
Ivo

P.S.,  Dit is de video link (http://www.youtube.com/watch?v=zJPjfavRfYI&feature=youtu.be). Het uploaden is nu 19%, dus over 1 uur zou deze zeker zichtbaar moeten zijn
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Ivo tB op 28 april 2012, 22:54:39
Beste Jaap,

De video staat nu online. Bij mij werkt de link. Het ganghendel staat in zijn neutraal, dus op deze manier kan de lok nooit rijden, maar ik ken nog geen modellok met mogelijkheid voor verstellen van de schuifbeweging.  ;D  Bij de meeste loks staat het ganghendel neutraal tot bijna neutraal. Dat kun je zien doordat de schuifstang niet of nauwelijks beweegt.

Groeten,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Floris Dilz op 28 april 2012, 23:22:06
mn bello had een echt verstelbaar ganghendel, maar die werd dan ook prompt gejat.
Wat de 7000 betreft, ik heb de nieuwere versie van de kit gebouwd en na alle verhalen over ellende met de schuifbeweging viel het mij eigenlijk een beetje tegen dat alles ongeveer meteen werkte, het enige dat er moest gebeuren was een asgat in het frame een beetje uitvijlen want de zaak zat scheef wat naar mijn idee al in het etswerk zat en niet zozeer aan mijn knoeiwerk lag.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: beel60 op 28 april 2012, 23:40:29
Beste Ivo,

hartelijk bedankt, de link werkt en het filmpje is van heel goede kwallititeit. Wat me meteen opvalt dat de etsdelen die tesamen de schuifbeweging vormen bij jouw model veel fijner zijn. Heb je die bewerkt of is dit de nieuwe DJH set?

Maar belangrijker: De schaarbweging die de zuiger aandrijft valt bij mij naar beneden. Het lijkt dat bij jouw model het linker bovenscharnierpunt is gefixeerd en er een derde verbinding naar het cilinderblok loopt? Ik heb enkel de zuigerstang die heen en weer beweegt en de geleiding waar het blok omheen loopt. De schaarbeweging valt dan ongecontroleerd naar beneden. Kun je dat misschien nog toelichten?

Hetzelfde gebeurt met de achterste schaarbeweging, die valt ook naar bedenen. Dit zal ik eerst eens proberen te verhelpen door de klinkjes aan te tikken.

mvg
Jaap
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Beached op 28 april 2012, 23:41:38
Het ganghendel staat in zijn neutraal, dus op deze manier kan de lok nooit rijden, maar ik ken nog geen modellok met mogelijkheid voor verstellen van de schuifbeweging.  ;D  Bij de meeste loks staat het ganghendel neutraal tot bijna neutraal. Dat kun je zien doordat de schuifstang niet of nauwelijks beweegt.

Groeten,
Ivo

Een loc kan wel rijden in neutraal hoor, Ik heb meerdere malen met n'n eigen ogen gezien ;)
Je kunt een loc niet starten in neutraal, maar als je eenmaal op gang bent wordt de ganghandel richting neutraal geschoven. Hoe dichter bij neutraal, hoe effichenter de loc rijdt. Onder goede omstandigheden kan het maar zo zijn dat de stoomverdeling helemaal in neutraal staat. Natuurlijk zijn er ook van die types machinist die de stoomverdeling grotendeels met rust laten, maar die zijn niet al te populair met de stokers...

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Floris Dilz op 28 april 2012, 23:45:40
het linker bovenscharnierpunt moet een verbinding naar de cilinder hebben zoals in het filmpje ja, zo zit het in het6 echt ook. Maak je die verbinding niet dan kun je de horizontale stang aan zn rechtereinde (bij de schaar dus) vastsolderen aan de schuifbewegingsdrager zodat het zaakje niet valt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: ronald1956 op 29 april 2012, 00:06:51
Hallo Jaap,

de NS 7000 uit de (oude?) bouwset E 108.

De E 108 is inderdaad de oude bouwkit , de nieuwe kit heeft nr. E 198.
Hier moet je dus inderdaad alles zelf klinken.
Let wel op dat je de klinknageltjes niet te vast tikt , want een tikkie terug is niet mogelijk .
(teveel speling is ook niet goed , zoals Ivo al aangaf )

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Ivo tB op 29 april 2012, 09:44:53
Maar belangrijker: De schaarbweging die de zuiger aandrijft valt bij mij naar beneden. Het lijkt dat bij jouw model het linker bovenscharnierpunt is gefixeerd en er een derde verbinding naar het cilinderblok loopt? Ik heb enkel de zuigerstang die heen en weer beweegt en de geleiding waar het blok omheen loopt. De schaarbeweging valt dan ongecontroleerd naar beneden. Kun je dat misschien nog toelichten?

Hetzelfde gebeurt met de achterste schaarbeweging, die valt ook naar bedenen. Dit zal ik eerst eens proberen te verhelpen door de klinkjes aan te tikken.
Jaap,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De schaarbeweging hangt in een beugel, die over het chassis heen loopt. Alles zit vast in het draaipunt in die beugel dat gekozen is in de schaar, die inderdaad niet van boven naar beneden kan bewegen, waardoor deze permanent in neutraal staat. Dat scharnierpunt is dus, als je dat het linkerscharnierpunt noemt inderdaad gefixeerd, maar alles kan daarom heen wel bewegen. Er loopt geen derde verbinding naar het cylinder blok, maar ook hier geldt dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt. De onderste is de zuigerstang, daarboven zit de leibaan, waaraan de kruiskop hangt en daar weer boven zit de schuifstang, die via de voorloopstang zit gekoppeld aan de kruiskop. Dat zijn er wel 3, maar wat mij betreft is er maar een verbinding en dat is de leibaan. De schaarbeweging zit met de zuigerstang aan de voorkant wel degelijk in het cylinderblok en kan er dus daarom niet naar beneden uitvallen. Dus het naar ''beneden vallen'' van de schaarbeweging wordt tegengehouden doordat de zuigerstang in het cylinderblok steekt en door de beugel die de schaar vasthoudt. Omdat het allemaal vrij krap is gedimensioneerd, zou het best kunnen dat met teveel speling op de klinkverbindingen de zaak eruit valt.

Mijn 7000 is inderdaad gebouwd uit de nieuwe kit.
Overigens staat in het Praktijkboek Modelspoorwegen, uitgave 1996, vanaf pagina 213 een mooi artikel van de ''oude'' DJH kit van de hand van Piet Scheltinga, die een compensatie realiseert met een hulpchassis. Ik kan zien dat de schuifbeweging gelijk is aan die van mijn kit. Mocht je meer foto's nodig hebben, kan ik het geheel nog wel eens uit elkaar halen voor meer specifieke details.

@Rick,

Eenmaal rijdend kun je een auto ook in neutraal zetten. Als je dat lang volhoudt, staat de auto uiteindelijk stil. Dat is niet anders voor een stoomlok. Met het ganghandel op 0% wordt er gewoon geen stoom onder druk meer toegevoerd aan de zuigers en dat leidt onvermijdelijk tot stilstand, tenzij je het perpetuum mobile hebt uitgevonden. En eenmaal op gang is er minder druk nodig.

Dus je hebt helemaal gelijk ;)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: beel60 op 29 april 2012, 13:18:37
Hi Ivo,

Het spijt me dat ik het niet duidelijker verwoord heb, jouw beschrijving is veel helderder. Ik ben geen groot kenner van stoomlocs en ik kom ook kennis tekort mbt de juiste benamingen vrees ik. (maar ik leer nu snel bij merk ik  :)) Om die reden ontgaat me helaas ook nog steeds de discussie over de neutraal stand.

Op het filmpje lijkt er van het einde van wat jij denk ik de schuifstang noemt (en die via twee scharnierpunten met het de kruiskop is verbonden) een verbinding naar het cilinderblok te lopen. Je ziet die  verbinding ook licht op en neer bewegen.
Ik heb nu de leibaan als vaste verbinding tussen de beugel die over het chassis loopt en het cilinderblok. Daaronder beweegt de zuigerstang. Dat is op zich identiek aan wat ik op het filmpje zie. Het messing blok dat om de leibaan loopt (is dat de kruiskop?) komt in mijn model te ver naar voren waardoor de beweging (voorloopstang?) klemt met het cilindferblok. Maar dat zou ook kunnen komen door dat de klinkverbindingen te ruim zijn, ik zl die strakker maken.

Ik hoop dat je het nogmaals wilt verduidelijken?

Alvast bedankt,
groet,

Jaap
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Ivo tB op 29 april 2012, 14:42:25
Jaap,

Dat is nu net het aardige van dit forum: dat je ineens een heleboel dingen in een korte tijd kunt leren. Voor de benamingen heeft Paul Bender al eens een keer heleboel informatie opgezocht in mijn draadje over de 6300. zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39131.msg606971.html#msg606971)

Onderstaand plaatje laat de Walschaerts / Heusinger schaarbeweging zien, die ook wordt gebruikt op de 7000. In de laatste 2 Railhobbies werd een en ander nog eens verklaard.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Walschaerts_Heusingerschaarbeweging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Walschaerts_Heusingerschaarbeweging.jpg)
(c) Handboek modelstoommachines, Rob van Dort & Joop Oegema, 2e druk Kluwer 1981
benaming onderdelen

De namen voor alle onderdelen zijn overigens niet op alle plaatjes gelijk. Ik zie bijvoorbeeld in dit plaatje de contrakrukstang, die op andere plaatjes weer de excentriekstang heet. Dus zo blijven we bezig. En in mijn vorige post heb ik ook alweer een foute naam gebruikt. Ik zeg dat de schaarbeweging met de zuigerstang vast zit in het cylinderblok, maar dat is niet zo. De schaarbeweging zit juist met de schuifstang (de bovenste dus) vast in het cylinderblok.

Even jouw vragen. De truc met de schaar is dat door het ganghendel te bedienen de stand van de schaarstang in de schaar naar boven en beneden kan worden bewogen. De schaar scharniert om een vast draaipunt. Het effect van het naar boven en naar beneden bewegen van de schaarstang is dat hoe verder van het draaipunt van de schaar af, de schaarstang zit des te groter wordt de beweging van de stoomschuif. In het midden daarentegen staat de schuif stil. En boven het draaipunt of onder het draaipunt betekent dat de stoomschuif tegenovergesteld beweegt. En dat is nu net nodig om met een mechaniek zowel vooruit als achteruit te kunnen rijden.

Op deze pagina in een engelse wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Walschaerts_valve_gear) kun je ergens op de pagina een animatie zien van de werking van de schaar en hoe je van vooruit naar achteruit gaat en omgekeerd.

Je 2e vraag betreft de schuifstang. Deze loopt als een dun stangetje van de voorloopstang naar de schuif bovenin het cylindernlok. Dat op en neer bewegen is fout en komt doordat die dunne stang met teveel speling in het cylinderblok zit. Het wordt veroorzaakt door de heen en weer gaande beweging van de voorloopstang.

Dat je kruiskop op je voorloopstang tegen de cylinder komt hoort niet. Dat verhelp je denk ik niet met het strakker maken van de klinkverbindingen, dan wordt het eerder erger. Op een of andere manier zit de cylinder dan te dicht op het eerste aangedreven wiel, of is de drijfstang te lang. Ik zou dat eerste controleren.

Ik hoop dat je iets verder komt nu.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Beached op 30 april 2012, 00:55:32
@Rick,

Eenmaal rijdend kun je een auto ook in neutraal zetten. Als je dat lang volhoudt, staat de auto uiteindelijk stil. Dat is niet anders voor een stoomlok. Met het ganghandel op 0% wordt er gewoon geen stoom onder druk meer toegevoerd aan de zuigers en dat leidt onvermijdelijk tot stilstand, tenzij je het perpetuum mobile hebt uitgevonden. En eenmaal op gang is er minder druk nodig.

Dus je hebt helemaal gelijk ;)

mvg,
Ivo

Dankzij de geometrie van de stoomverdeling komt er nog wel stoom door de schuiven. In neutraal staat de schaarstang wel dergelijk stil, maar de schuiven zitten niet direct vast aan de schaarstang. De schuiven zitten verbonden met de voorloophefboom, die naast de verbinding met de schuiven en schaarstang ook verbonden is aan de kruiskop. De beweging van de kruiskop betekent dus dat in neutraal de cylinders toch nog stoom krijgen. Stephenson's en verwanten hebben eenzelfde effect omdat de excentrieken niet 180' tegenover elkaar geplaatst zijn.

Dus een modelloc met de stoomverdeling in neutraal kun je dus verantwoord inzetten mits de loc continu met een licte trein en een aardig gangetje rond laat rijden. Of je moet de loc als koude lok willen gaan rangeren. dat kan ook ;)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Ivo tB op 30 april 2012, 09:57:22
Rick,

Ik snap het. Die voorloopstang zorgt inderdaad nog voor enige beweging (zit in het 7000 model overigens fout, want daar zitten de schuifstang en de schaarstang op hetzelfde punt aan de voorloopstang en dat klopt niet. Bij de 7000 zit de schuifstang boven de schaarstang aan de voorloopstang). Enige vraag die ik dan nog heb is dat vanuit stilstand je dan toch niet weg komt. Volgens mij blijft in neutraal of een vooruitgaande of een achteruitgaande beweging enigzins in gang.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Beached op 30 april 2012, 10:47:12
Het hele doel van een verstelbare stoomverdeling is om het zogenaamde "cutoff" (kan de Nederlandse term even niet vinden)te kunnen varieren. In principe is cutoff hoe lang de cylinder stoom krijgt in een cyclus. Als de loc helemaal in z'n vooruit of achteruit staat dan krijgt de cylinder bijna de hele inlaatslag stoom. Naar mate dat de ganghandel naar neutraal wordt bewogen wordt het deel van de "inlaatslag" waar de cylinder stoom krijgt korter. De stoomschuif gaat altijd om min of meer dezelfde tijd open, maar de tijd dat de schuif openblijft wordt steeds kleiner. In de rest van de slag zet de stoom in de cylinder nog wel uit en doet nog arbeid, maar er wordt heen stoom van de ketel gebruikt, dus je wint meer energie uit de stoom.

Wat dit te doen heeft met de positie van de ganghandel bij het starten van een stoomloc heeft? Doordat het bewegen van de ganghandel richting neutraal het deel van de slag waar stoom wordt toegelaten verkort krijg je stukken waar de cylinder geen stoom krijgt in de "inlaatslag" Als de loc dus met de schuiven in zo'n positie probeert te starten zonder dat de ganghandel in vol vooruit/achteruit staat krijgt de ene helft van de cylinder geen stoom, en de andere ook niet omdat die met de uitlaatslag bezig is. Dan heb je nog de cylinder aan de andere kant van de loc, maar die moet dan het werk van twee doen, wat natuurlijk niet optimaal is, vooral als je een zware trein op gang wilt krijgen.

Tot zover de theorieles... ;) ;D
(P. Bender zal je wel veel beter kunnen inlichten in de praktijk van locs starten, ik ben maar een poetser en mag de regulateur niet aanraken, dit is wat ik opgestoken heb van de theorie en over de schouders van de meester kijken)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Ivo tB op 30 april 2012, 13:55:35
Rick,

Wel leerzaam hoor! Volgens mij heet cutoff in het nederlands de vullingsgraad. Maar die is in getallen misschien omgekeerd evenredig aan cutoff. Wat bedoel ik: een vullingsgraad van 80% betekent dan een lage cutoff. Maar zoals ik al vaker heb gemerkt in de techniek van stoommachines zou vullingsgraad ook nog wel weer een andere naam kunnen hebben.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: BartS op 22 februari 2017, 18:31:12
Naar aanleiding van dit draadje wil ik vragen of iemand mij een bouwbeschrijving zou willen en kunnen mailen voor de NS tenderloc 7000 serie 2-B van DJH. Ik heb deze in bezit met onderdelen maar helaas geen beschrijving om het te bouwen en te controleren op onderdelen.

Graag even een pm als iemand deze heeft en wilt doorsturen. Dan kan ik ook weer verder ermee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170222_182625.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170222_182625.jpg)

Bart

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: Andries op 22 februari 2017, 20:43:48
Hoi Bart,

Ik heb de bouwbeschrijving in PDF; het gaat wel om de nieuwe versie (E198). Zie pb.

Andries
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Modelloco NS 7000 2B tenderloc - set E 108
Bericht door: orientexpress op 27 februari 2017, 23:26:51
wellicht deze?
http://www.modelrailroading.nl/Projects/NS7005/PDF/DJH7000%20Handleiding.pdf (http://www.modelrailroading.nl/Projects/NS7005/PDF/DJH7000%20Handleiding.pdf)