Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:53:25
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 14:50:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28

Auteur Topic: Project Lembourg - Noord  (gelezen 10334 keer)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #15 Gepost op: 15 May 2012, 21:48:06 »
Leuk idee maar volgens mij neem je hiermee juist meer risico qua storingen; je gaat kabels onnodig lang maken, bij iedere keer de plaat in- of uitschuiven belast je al je verbindingen mechanisch, wat ook nooit bevorderlijk is. Bovendien heb je met lange draden antennewerking en door de ohmse weerstand al snel (zeker bij 2 Ampere!) behoorlijke verliezen

Ik doe voor mijn modules juist het omgekeerde: iedere module geheel op zich staand, op de Loconet en hele dikke 15V AC verbinding na welke doorgelust word. 12V DC en andere zaken worden per module gegenereerd. Decoders zitten zo dicht mogelijk op de servo/seinpaal/whatever, dikke DCC draden zullen hopelijk minder snel storingen oppikken dan dunne decoderdraden...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
« Reactie #16 Gepost op: 15 May 2012, 21:59:02 »
Het is ook een project en dat wil niet zeggen dat het ook echt slaagt op deze manier ???. Ik wil gewoon kijken of dit haalbaar is. Problemen zal ik zeker nog veel tegenkomen. Mocht het echt niet lukken (werken) dan zal ik de boel om moeten gooien. Daarbij is het echt niet zo dat ik de lades constant open trek. Verbindingen worden nog goed gefixeerd zodat alleen de draden evt mee kunnen buigen en niet de bevestiging mechanisch belast wordt.

Verder heb ik niet veel verstand van electronica wel van logica ;). We zien wel waar het schip strand.
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #17 Gepost op: 17 May 2012, 21:38:53 »
Vandaag maar eens een keerlus module gebouwd. Het is de xTreme keerlus van RoSoft. Heb er tevens een verslag van gemaakt op mijn website.

Veel plezier ermee  ;)

mvg

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #18 Gepost op: 05 June 2012, 22:14:34 »
Zo, daar zijn we weer.

De gebouwde keerlus heeft een plekje gekregen. Ben wat verder gegaan met bouwen met de keerlus en heb de module meteen aangesloten. Werkt echt perfect  :)

Zie ook een filmpje van een testrit op mijn site.

Alvast een stuk spoor naar het kopstation en de keerlus.

Het keerklus baantje met het spoor naar het lager gelegen schaduwstation.

De secties A, B, C1 en C2 van de keerlus.

En de secties D en E van de keerlus.

Ik heb alleen ook te maken met een bekend probleem met de bezetmelding van de keerlus module. Deze blijft constant melden. Deze is aangesloten op s88SD16-n van Wim Ros. Ik heb hier ergens gelezen dat je dan de s88SD16-n moet aanpassen. Ik weet echter niet hoe en wat. Iemand een oplossing en uitleg hoe ik dat werkend krijg?

Ik hoor graag van jullie.

mvg

Harrie
« Laatst bewerkt op: 05 June 2012, 22:44:28 door Harrie Denessen »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 June 2012, 22:41:35 »
Harrie,

Let op, je had de ultieme keerlus en je hebt de xTreme keerlus van RoSoft. Die gaan op een verschillende manier om met een bezetmelder. Oude commentaren over het noodzakelijk aanpassen van de bezetmelder hoeven dus niet perse van toepassing te zijn.

Je kent de leverancier dus wat let je hem een mailtje te sturen - en je hebt vast ook een beschrijving gekregen als de bezetmelder moert worden aangepast.

Sander

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #20 Gepost op: 06 June 2012, 20:08:51 »
Inmiddels contact gehad met RoSoft. Het ligt aan de optocoupler ILQ620 die ik gebruikt heb met de zelfbouwmodule. Recent is nl. gebleken dat het met deze opto's niet goed werkt, voor wat betreft het bezetmelding deel naar de s88SD16-n. Ik krijg 2 andere LTV844 opto's toegestuurd waar het wél goed mee werkt. Juist om deze rede bied RoSoft de zelfbouwmodule ook niet meer aan en is deze alleen nog maar kant en klaar te koop.

Ik moet zeggen dat ik super tevreden ben over de afhandeling van mijn probleem bij RoSoft. Echt super.

mvg
Harrie

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 06 June 2012, 23:04:04 »
Harrie,

Prima dat je informatie hebt gekregen voor de oplossing.

Weet je zeker dat dit probleem van een xTreme keerlus met bezetmelders pas recent bekend is ?
Een bekend van mij had dit probleem al anderhalf jaar geleden. Helaas voor hem had hij ook nog op de 'oude' manier aangepaste melders - gevolg was dat de S88 bus van zijn Twincenter werd opgeblazen. Hij moest 'verplicht' overstappen op een loconet interface (niet slecht overigens, maar wel budgettair helemaal ongepland).

Sander

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #22 Gepost op: 06 June 2012, 23:15:37 »
Hallo Sander,

Jeetje wat een vervelend probleem. Ja, volgens RoSoft is dit probleem pas recent bekend met de gebruikte Opto's. Als je op de site kijkt zie je nu ook dat de xTreme keerlus ineens alleen maar compleet (gemonteerd) te krijgen is en niet meer als losse printplaat.

mvg
Harrie

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 06 June 2012, 23:26:04 »
Harry,

De xTreme keerlus is al hele lange tijd alleen nog maar compleet gebouwd te koop. Hoe lang weet ik niet precies, maar zeker al heel lang en niet recent. Mogelijk heb jij een van de laatste bouwpakketten.

Het verschil is dat nu moet worden aangesloten op een melder met stroomdetectie - voorheen moest je de keerlus aansluiten op massadetectie.

Sander

MarkBrugge

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 June 2012, 23:50:57 »
Mooi om te weten. Heb dit probleem zelf ook. Ga het volgen.

Groetjes,

Mark
« Laatst bewerkt op: 06 June 2012, 23:52:28 door MarkBrugge »

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #25 Gepost op: 06 June 2012, 23:53:29 »
Sander,

:-\ loop ik dan zover achter? Enfin, ben benieuwd of straks wel alles goed werkt.

mvg
Harrie

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 07 June 2012, 00:52:13 »
Harrie,

Of je zo ver achter loopt, weet je zelf het beste. Jij kunt vast wel inschatten of nakijken wanneer je de keerlus hebt gekocht.

Toen het speelde bij de bekende van me, viel mij op dat hij nooit een echte uitleg kreeg van Wim - Wim loste het probleem met de Twincenter op door loconet te leveren en installeren en alle bezetmelder-kaarten waren defect (S88-poorten opgeblazen). Verder heb ik nooit op enig forum of zo enige uitleg of melding gezien van Rosoft. Alleen op de website is heel subtiel gemeld dat op stroomdetectie moet worden aangesloten, dat woord stond er voorheen niet bij.

Sander

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #27 Gepost op: 07 June 2012, 02:23:09 »
Om even terug te komen op draden die mechanisch belast kunnen worden bij het schuiven van de lades.
Ik heb daar de volgende tip voor.
Als je drirect in de buurt van de soldeerverbindingen een kroonsteenstip gebruikt waar je de draden doorheen steekt en ze dan (met beleid) vastzet, kunnen de solderingen niet losgaan. Wel de kroonstenen vastzetten op de lade natuurlijk.
Zo vangt de kroonsteen de bewegingen van de draden op. Je moet dan wel alle draden even losmaken om ze door de kroonsteen te voeren, maar het voorkomt storingen in de toekomst.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #28 Gepost op: 07 June 2012, 21:14:21 »
Yes, bezetmeld probleem met xTreme keerlus opgelost!

Vandaag reeds optocoupler LTV844 van RoSoft ontvangen. Wat een goede service zeg (y) Ben ook meteen aan de slag gegaan. Opto ILQ620 vervangen door opto LTV844. Bezetmelding werkt perfect.  ;D

Opto ILQ620 welke verantwoordelijk is voor de bezetmelding verwijderd.

Bijgeleverd voetje gesoldeerd.

Opto LTV844 geplaatst en de hele module weer aangesloten.

mvg
Harrie

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 07 June 2012, 21:45:42 »
Harrie,

Mooi dat het probleem is opgelost. Toch maar goed dat je niet aan de bezetmelders bent gaan sleutelen, zoals in oude forumbericht werd genoemd.

Sander