Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Rails roestig verven door Frank 123
Vandaag om 06:31:15
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 03:07:28
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: Waar weerstanden en diodes plaatsen?  (gelezen 4786 keer)

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
Waar weerstanden en diodes plaatsen?
« Gepost op: 08 April 2012, 22:15:48 »
Omdat er de komende tijd een omvangrijke verbouwing van stuurstanden op het programma staat vraag ik de dames en heren kenners hoe ik het beste led verlichting in kan bouwen.
Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk waar ik de weerstanden en de diodes moet gaan plaatsen.
Ik heb in onderstaand paint plaatje het basis principe getekend voor een standaard stuurstandrijtuig.
Jullie kunnen aanpassingen en of invullingen maken waar het deze attributen het beste te geplaatst dienen te worden.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

tinus

• Offline Offline
Re:Waar weerstanden en diodes plaatsen?
« Reactie #1 Gepost op: 08 April 2012, 22:19:52 »
Analoog of digitaal?

Tinus.

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #2 Gepost op: 08 April 2012, 22:26:12 »
Weer wat vergeten... ;D
In eerste instantie een test model analoog en de rest digitaal met oude lokdecoders en functie decoders.
Ik probeer de analoge zo te maken dat de diodes er later makkelijk weer uit kunnen en de decoder er weer bij kan.
Klinkt overbodig, maar ik wil het eerst onder de knie krijgen en uiteraard snappen.

Fred
« Laatst bewerkt op: 08 April 2012, 22:33:18 door fred peters »

tinus

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2012, 22:35:00 »
Zal proberen het te vertellen, tekenen lukt mij nog niet.

Voor analoog:
Een weerstand van 1k2 plaatsen in de +
De rode leds met de + aan de - van de gele.

Diodes heb je dan niet nodig.
Een LED is namelijk een licht gevende diode.

Voor digitaal zijn er verschillende mogelijkheden, afhankelijk van wat je wilt schakelen.
Bijv. front- sluitverlichting en rangeersein.
Ook zij bij digitaal de weerstandwaardes anders.

Tinus.

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2012, 22:48:56 »
Oke een weerstand van 1k2 (hangt af van de smd neem ik aan?) op de + van de rode en de gele led.
Dus zoiets?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2012, 23:51:07 »
Allereerst zou ik de LEDjes in serie plaatsen. Zo is er in totaal minder stroom nodig (en daarmee hitte in de weerstanden). Ook zou ik voor analoog gebruik wel een diode opnemen omdat LEDjes het op ten duur niet zo fijn vinden steeds spanning verkeerd om (dus niet branden) over zich heen te hebben staan.

Even uitgaande dat je niet iets wilt als rangeersein en wel makkelijk tussen analoog en digitaal te kunnen is dit je schema.

In het roze vak de LEDjes en de weerstanden, in het oranje deel de toevoeging voor analoog. A en B gaan naar de wielen, welk aan welke kant kan je zelf proberen zodat het juiste licht brand. Voor digitaal gaat de blauwe draad aan de blauwe draad van de decoder (gezamelijke +) en de witte en gele (met weerstand) aan de witte of gele. Ook hier geldt, wit en geel omdraaien als het verkeerd om brand.

Voor de weerstanden geld een beetje dat het wat proberen is. Rond de 1,2kΩ kan idd geen kwaad. Hogere waarde is minder licht.

Wil je het exacter doen kan je het berekenen. Een handige tool is deze. Hierbij geldt dat een LEDje brand op de hoeveelheid stroom, niet op de hoeveelheid spanning. Maximaal is (ongeveer/kan per LEDje wat verschillen) 20mA (IF). Toch staat er een spanning over de LED, deze is afhankelijk van de kleur ongeveer 2,1V (UF) voor rood en geel en ongeveer 3,2V (UF) voor (warm) wit. Wat de voedingsspanning is ook maar een schatting. Zelf zou ik 20V voor digitaal en 16V voor analoog aanhouden. Wil je kunnen switchen zou ik voor 20V gaan en dan een redelijke LED-stroom kiezen zodat zelfs op de lagere analoge spanning het er goed uit ziet. Digitaal is het dan altijd nog te dimmen op de decoder als het te fel is (maar het gaat niet kapot zonder dimmen). Toch blijft het aan het einde toch een beetje proberen welke weerstandwaarde het gewenste effect heeft afhankelijk van de gebruikte LEDjes en de plaatsing.

Timo
« Laatst bewerkt op: 09 April 2012, 00:04:04 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #6 Gepost op: 09 April 2012, 09:47:26 »
Timo,

Dit basismodel is duidelijk, dit kan ik wel eerst in een testopstelling op een plaatje namaken.
Maar dan heb ik een paar vragen.
Ik zie dat sommige praten over weerstanden van 2k2 en of 3k9 en zie bij fabrikanten smd waardes van 103/128.(extreem hoog)
Worden die leds dan zover geknepen dat ze heel weinig worden belast?
Terwijl ze dan toch heel wat lichtopbrengst hebben.
Als ik de calculator gebruik kom ik maar tot waardes tot ongeveer 1k?
En in serie worden de waardes nog lager zie ik....
Nog een vraag; je ontkomt er toch haast niet aan met bv. een top verlichting een led uit serie te halen en als los eilandje te moeten laten werken?

Alvast bedankt, Fred

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 April 2012, 10:38:22 »
Hoezo wil je de "top" verlichting uit de serie halen? Zijn je draadjes dan te kort of zo? Of wil je deze straks apart kunnen schakelen? In dat geval kun je de "top" verlichting met een eigen diode en een eigen weerstandje parallel schakelen aan het overgebleven kringetje. Wat betreft de weerstandjes, gewoon ff uitproberen wat je het mooiste vind branden. Inderdaad kan de weerstandwaarde nog kleiner worden dan 1k2 als je meerdere smd leds in serie gaat zetten. Ik zelf vind ze al mooi branden bij ca 6-10mA, maar dat is een kwestie van smaak. In het donker brand het al snel te fel.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #8 Gepost op: 09 April 2012, 10:41:18 »
Oh, natuurlijk...
Uit serie halen is totaal overbodig, er moet toch een draad naartoe en vanaf..
Ik zat meer te denken aan een draadspagetti in de cabine...
Deze kan ik ook weer afvinken..

Bedankt

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 April 2012, 10:48:18 »
De draden zet ik meestal vast met een kloddertje Kristal Klear of een drupje secondenlijm. De smd leds zelf ook met Kristal Klear. Éentje lijmen, drogen laten, dan pas de volgende lijmen. Kost wel wat tijd extra. Kristal Klear droogt glashelder op. Daarna de achterkanten met een beetje zwartte verf afdekken tegen het strooilicht.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2012, 16:49:43 »
[knip]Ik zie dat sommige praten over weerstanden van 2k2 en of 3k9 en zie bij fabrikanten smd waardes van 103/128.(extreem hoog)
Worden die leds dan zover geknepen dat ze heel weinig worden belast?[/knap]

103 (10kΩ) of 128 (1200MΩ) is wel heel hoog, te hoog zou ik zeggen. De in een ander draadje genoemde 102 (1kΩ) en 182 (1k8 = 1,8kΩ) lijken mij eerder de bedoelde waardes. Deze zijn wel wat aan de hoge kant maar een LED stroom van 8mA kan al genoeg zijn, LEDjes zijn erg fel tegenwoordig.

Ook kan het nog wel eens voorkomen dat fabrikanten de LEDjes wel parallel zetten. Dit heeft namelijk als voordeel dat de minimale spanning waarop de LEDjes beginnen met licht geven wat lager komt te liggen dan wanneer je ze in serie zet. Dit geld natuurlijk alleen voor analoog. Omdat je zegt ze later naar digitaal te willen maken en het feit dat als je ze parallel aan sluit meer weerstanden (en dus draadjes) nodig hebt zou ik ze in serie zetten. Ze gebruiken dan ook nog eens minder stroom, beetje zonde om hitte te stoken in drie weerstanden ipv minder in één. Zegt dus niet dat ze in serie moeten, parallel kan dus ook.

Serie    Parallel
+Minder stroom   -Meer stroom (=meer hitte productie)
-Hogere minimale spanning   +Lagere minimale spanning
+Eén weerstand per set -Weerstand per LED

En om dus een van de frontseinen nog los te kunnen schakellen (en mag 1 uitgang voor beide zijde van de loc) krijg je dit

Eventueel kan je de serie weerstand van de frontverlichting in tussen de blauwe draad en het eerste gele LEDje plaatsen ipv in de gele draad. De weerstand in de groene draad is dan ook niet meer nodig. Alleen omdat je dan dezelfde weerstand voor 3 en voor 1 ledje gebruikt zal het rangeersein iets feller branden dan wanneer deze als compleet frontsein gebruikt wordt.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #11 Gepost op: 09 April 2012, 17:59:59 »
Hmmmm, hoe langer ik naar kijk hoe minder duidelijk het wordt.
Maar waar worden de diodes voor het blokkeren van ongewenste stroomrichtingen nu geplaatst?
Aan de anode of aan de kathode zijde van van een led?
Of is dat voor sluit of front verlichting ook nog omgekeerd?
Ik heb vanmiddag het een en ander op internet zitten bekijken en daar zie ik de weerstanden en diodes aan de kathode  (-) zijde van een led zitten. ???

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 April 2012, 18:44:26 »
Dat maakt in principe niet veel uit, zolang alles maar in serie zit in de door Timo getekende richting.  ??? De diodes voor de ongewenste stroomrichting? Die zitten er al in ;)
« Laatst bewerkt op: 09 April 2012, 18:46:52 door ruudns. Reden: Die zitten er al in ;) »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 09 April 2012, 19:31:55 »
Bij een serieschakeling maakt de volgorde van de componenten inderdaad niks uit.
Je zou de weerstand b.v. ook tussen 2 leds in kunnen zetten, als dat voor de montage beter uitkomt.
Het enige waar je op moet letten is dat alle diodes (leds zijn ook diodes) de goed kant op wijzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #14 Gepost op: 09 April 2012, 19:42:29 »
Ik moet wat minder denken in een stroomrichting denk ik.....
In m,n hoofd heb ik een soort van wildwaterbaan qua stroom.
Ik neem aan dat er ook op de kleine smd,s ook markeringen staan voor + en -?

Fred