Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 21:24:19
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding
door
martr
Vandaag
om 21:16:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim1969
Vandaag
om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Dennis1984
Vandaag
om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte
door
Frank 123
Vandaag
om 20:40:18
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
Vandaag
om 20:22:56
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:05:35
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Herb73
Vandaag
om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
Vandaag
om 19:49:25
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Benelux795
Vandaag
om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
Frank 123
Vandaag
om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels
door
AlbertG
Vandaag
om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:24:50
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Dave.......
Vandaag
om 16:37:20
Artitec goederenwagen
door
henk
Vandaag
om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
janw
Vandaag
om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:42:58
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
wob
Vandaag
om 15:16:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen) (gelezen 2029 keer)
Fred Peters
Offline
Berichten: 793
Yes we can!
Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
«
Gepost op:
07 April 2012, 22:12:39 »
Kennen jullie dat probleem.....
Heb je een zeer mooi rijtuig met kort koppel mechanismen gekocht, rijdt de wagen in getrokken kortgekoppelde toestand 2 a 3 mm. van z,n buurman af.
Ik kan me er mateloos aan storen, vooral als het om wagens gaat die in de winkel voor dik €50,- over de toonbank gaan.
In veel gevallen is de nemschacht 1 a 1,5 mm. te lang uitgevoerd of rekt het hele kortkoppelmechanisme uit door het gewicht wat die desbetreffende koppeling ook nog achter zich dient mee te zeulen.
Ik los het meestal op door de nemschachten wat in te korten en de kortkoppeling zelf met een lijmpistool vast te zetten.
Het lijmpistool met de warme lijm gebruik ik omdat het bij een verkeerde berekening alsnog heel makkelijk te verwijderen is.
Soms komt het voor dat ik de schacht iets te ver heb afgekort en de desbetreffende wagen niet meer met alle wagens kan koppelen.
En dan wil je geen seconde of alles lijm in je koppeling....
Hoe lossen jullie zulke problemen op, of ben ik de enige die me hieraan stoort?
Fred
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2012, 22:46:56 door Gert van den Heuvel. Reden: Titel aangepast, ter verduidelijking
»
Gelogd
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC
Johan Vermij
Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
Offline
Berichten: 1285
Re:Hoe vervelend is dat!
«
Reactie #1 Gepost op:
07 April 2012, 22:25:50 »
Ik kan er niet echt wakker van liggen. Rij Graham Farish en die koppelingen lijken nergens op.
Nog nooit gekeken of daar niet iets anders voor is.
Gelogd
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery
JSRail
Gast
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
«
Reactie #2 Gepost op:
07 April 2012, 23:22:12 »
Had ik gisteren met de (rode) PTT-post wagentjes van Roco. Ondanks dat ik de orginele Roco kortkoppelingen gebruikten werden de wagons in een R-2 bocht en bij wissels eruit gedrukt. Uiteindelijk maar de standaard kopelingen er in gestoken om toch normaal te kunnen rijden.
Gelogd
Daniels
Offline
Berichten: 777
Re:Re: Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
«
Reactie #3 Gepost op:
07 April 2012, 23:40:55 »
Ik ken dat wel, ik heb een prachtige set roco wagons, die met fleischmann profi koppelingen super netjes kortgekoppeld zijn. Maar het voordeel van die koppelingen dat je ze er zo tussen uit kunt pakken, blijkt een nadeel omdat ze af en toe op een hellingverloop loslaten, heel irritant.
Gr. Daniel
Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
Gelogd
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
«
Reactie #4 Gepost op:
08 April 2012, 03:12:44 »
Hallo Fred,
ik verwissel ook wel eens rocokoppelingen voor de fleischmanns omdat die net wat korter zijn. Vaak is het probleem dan al ver opgelost.
groet Marc
@Daniels Als ze loslaten aan begin of einde van een helling is de overgangshelling te scherp lijkt mij. Ik heb er nauwelijks last van.
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
henk
Offline
Berichten: 22533
Re:Hoe vervelend is dat!
«
Reactie #5 Gepost op:
08 April 2012, 08:38:46 »
Citaat van: Johan Vermij op 07 April 2012, 22:25:50
Nog nooit gekeken of daar niet iets anders voor is.
Is er toevallig wel. Fleischmann heeft ook een profi in schaal n en een sliert rijtuigen knapt daar toch wel van op.
Hier moet kortkoppelen als het even kan ook echt buffer aan buffer of balg aan balg zijn. Desnoods plaats ik vervangende mechanieken als de mechanieken van de fabrikant nergens naar lijken.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Daniels
Offline
Berichten: 777
Re:Re: Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
«
Reactie #6 Gepost op:
08 April 2012, 08:39:38 »
Hoi Marc,
Ik heb die overgangen aangepast, omdat ze inderdaad net te scherp waren. Maar een enkele keer doet het zich nog voor dat ze loshaken.
Gt. Daniel
Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
Gelogd
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
«
Reactie #7 Gepost op:
08 April 2012, 09:16:17 »
@Daniels,
Ik heb dat ook bij één type rijtuig van Roco. Toevallig heb ik daar een stammetje van zes van rondrijden en dat was zo irritant dat ik de fl. koppelingen individueel gefixeerd heb. Een drupje lijm op dat pootje dat onderuit hangt.
Wel zorgen dat het pootje omlaag is natuurlijk
.
Het ergste wat je dan kan gebeuren is dat je een fl. koppelingetje verknoeid...so what.
Ernest
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
«
Reactie #8 Gepost op:
08 April 2012, 10:17:56 »
Ik vind dat een sterke oplossing; nooit aan die mogelijkheid gedacht. Dank voor de tip.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Fred Peters
Offline
Berichten: 793
Yes we can!
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
«
Reactie #9 Gepost op:
08 April 2012, 10:30:00 »
Heb zelf de fleischmann en roco varianten in omloop.
De Fleischmann koppelingen zijn robuust en compact maar relatief duur, daarintegen de Roco,s koppelen net zo goed maar verbuigen snel.
In het begin heb ik een paar roco,s weggegooid die te ver open gebogen waren.
Tegenwoordig renoveer ik ze....
Dwz; ik plaats de roco,s in een zeer lange koppelingshouder (tegen het verbranden van m,n vingers) en houd de koppeling een half minuutje voor een fohn.
Dan zijn ze zacht en gemakkelijk weer terug te buigen met een pincet.
Bij de fleischmann,s heb ik eigenlijk nog nooit iets hoeven te repareren.
Qua losbreken tijdens de rit heb ik vooralsnog geen last.
«
Laatst bewerkt op: 08 April 2012, 13:13:45 door fred peters
»
Gelogd
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
«
Reactie #10 Gepost op:
08 April 2012, 10:52:52 »
ik heb dr nooit last van, kortkoppelen is zoiets als proberen een kat de afwas te laten doen, hoop werk en t lukt toch nooit lekker. (dr blijven altijd haren op de borden zitten enzo)
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)