Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 19:45:02
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 19:43:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
  

Auteur Topic: Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)  (gelezen 2022 keer)

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« Gepost op: 07 April 2012, 22:12:39 »
Kennen jullie dat probleem.....
Heb je een zeer mooi rijtuig met kort koppel mechanismen gekocht, rijdt de wagen in getrokken kortgekoppelde toestand 2 a 3 mm. van z,n buurman af.   :(
Ik kan me er mateloos aan storen, vooral als het om wagens gaat die in de winkel voor dik €50,- over de toonbank gaan.
In veel gevallen is de nemschacht 1 a 1,5 mm. te lang uitgevoerd of rekt het hele kortkoppelmechanisme uit door het gewicht wat die desbetreffende koppeling ook nog achter zich dient mee te zeulen.
Ik los het meestal op door de nemschachten wat in te korten en de kortkoppeling zelf met een lijmpistool vast te zetten.
Het lijmpistool met de warme lijm gebruik ik omdat het bij een verkeerde berekening alsnog heel makkelijk te verwijderen is.  (y)
Soms komt het voor dat ik de schacht iets te ver heb afgekort en de desbetreffende wagen niet meer met alle wagens kan koppelen.
En dan wil je geen seconde of alles lijm in je koppeling.... :'(
Hoe lossen jullie zulke problemen op, of ben ik de enige die me hieraan stoort?

Fred
« Laatst bewerkt op: 07 April 2012, 22:46:56 door Gert van den Heuvel. Reden: Titel aangepast, ter verduidelijking »
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Hoe vervelend is dat!
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2012, 22:25:50 »
Ik kan er niet echt wakker van liggen. Rij Graham Farish en die koppelingen lijken nergens op.



Nog nooit gekeken of daar niet iets anders voor is.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

JSRail

  • Gast
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2012, 23:22:12 »
Had ik gisteren met de (rode) PTT-post wagentjes van Roco. Ondanks dat ik de orginele Roco kortkoppelingen gebruikten werden de wagons in een R-2 bocht en bij wissels eruit gedrukt.  Uiteindelijk maar de standaard kopelingen er in gestoken om toch normaal te kunnen rijden.  :'(

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Re: Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2012, 23:40:55 »
Ik ken dat wel, ik heb een prachtige set roco wagons, die met fleischmann profi koppelingen super netjes kortgekoppeld zijn.  Maar het voordeel van die koppelingen dat je ze er zo tussen uit kunt pakken, blijkt een nadeel omdat ze af en toe op een hellingverloop loslaten, heel irritant.

Gr. Daniel

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2012, 03:12:44 »
Hallo Fred,

ik verwissel ook wel eens rocokoppelingen voor de fleischmanns omdat die net wat korter zijn. Vaak is het probleem dan al ver opgelost.

groet Marc

@Daniels Als ze loslaten aan begin of einde van een helling is de overgangshelling te scherp lijkt mij. Ik heb er nauwelijks last van.
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re:Hoe vervelend is dat!
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2012, 08:38:46 »

Nog nooit gekeken of daar niet iets anders voor is.

Is er toevallig wel. Fleischmann heeft ook een profi in schaal n en een sliert rijtuigen knapt daar toch wel van op.

Hier moet kortkoppelen als het even kan ook echt buffer aan buffer of balg aan balg zijn. Desnoods plaats ik vervangende mechanieken als de mechanieken van de fabrikant nergens naar lijken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Re: Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2012, 08:39:38 »
Hoi Marc,

Ik heb die overgangen aangepast, omdat ze inderdaad net te scherp waren. Maar een enkele keer doet het zich nog voor dat ze loshaken.

Gt. Daniel

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« Reactie #7 Gepost op: 08 April 2012, 09:16:17 »
@Daniels,
Ik heb dat ook bij één type rijtuig van Roco. Toevallig heb ik daar een stammetje van zes van rondrijden en dat was zo irritant dat ik de fl. koppelingen individueel gefixeerd heb. Een drupje lijm op dat pootje dat onderuit hangt.
Wel zorgen dat het pootje omlaag is natuurlijk ;).
Het ergste wat je dan kan gebeuren is dat je een fl. koppelingetje verknoeid...so what.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« Reactie #8 Gepost op: 08 April 2012, 10:17:56 »
Ik vind dat een sterke oplossing; nooit aan die mogelijkheid gedacht. Dank voor de tip.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« Reactie #9 Gepost op: 08 April 2012, 10:30:00 »
Heb zelf de fleischmann en roco varianten in omloop.
De Fleischmann koppelingen zijn robuust en compact maar relatief duur, daarintegen de Roco,s koppelen net zo goed maar verbuigen snel.
In het begin heb ik een paar roco,s weggegooid die te ver open gebogen waren.  :-X
Tegenwoordig renoveer ik ze....
Dwz; ik plaats de roco,s in een zeer lange koppelingshouder (tegen het verbranden van m,n vingers) en houd de koppeling een half minuutje voor een fohn.
Dan zijn ze zacht en gemakkelijk weer terug te buigen met een pincet.
Bij de fleischmann,s  heb ik eigenlijk nog nooit iets hoeven te repareren.
Qua losbreken tijdens de rit heb ik vooralsnog geen last.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2012, 13:13:45 door fred peters »
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Hoe vervelend is dat! (kortkoppel perikelen)
« Reactie #10 Gepost op: 08 April 2012, 10:52:52 »
ik heb dr nooit last van, kortkoppelen is zoiets als proberen een kat de afwas te laten doen, hoop werk en t lukt toch nooit lekker. (dr blijven altijd haren op de borden zitten enzo)