Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: hergebruik weerstanden  (gelezen 3154 keer)

APG

• Nieuwe gebruiker
  • Online Online
    • fotogalerij
hergebruik weerstanden
« Gepost op: 06 April 2012, 15:44:13 »
Goedenmiddag,
Als notoir hergebruiker van allerlei spullen bij de bouw van mijn baan, heb ik in het verleden vervangen printplaten uit de  vaatwasser enz. bewaard om er later iets mee te doen. Dat die dingen nog onberoerd liggen komt voort uit mijn gebrek aan kennis van electronica in de brede zin des woords. De bagage die aanwezig is, werd op de oude HBS gevormd, en is helaas aan slijtage onderhevig geweest. Waar het specifiek om gaat is het volgende: Op zo’n print zitten veel dingetjes gesoldeerd waaronder vele weerstanden vermoed ik, aangeduid met R1 R2 enz. De streepcode kan ik ontleden, zo ver ben ik al. Maar hoe kan ik controleren dat zo’n weerstandje het nog doet? Kan dat met onderstaand apparaat, en hoe moet die dan zijn ingesteld?

Bij mijn hergebruik moet je denken aan zaken als verlichting zoals de lantaarn op de foto.

Alvast bedankt
Ton

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:hergebruik weerstanden
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2012, 15:55:10 »
Tuurlijk kan dat. Hij geeft zelfs aan zoals die nu staat hoeveel Ohm het is in de waarde tot 200 Ohm. Ook kan je de schakelaar op geluid zetten en dan piept hij als de weerstand goed is. Verder kan je nog vééél meer meten, als er tenminste een goede batterij in zit.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2012, 16:00:14 »
Het meten van een weerstand kan inderdaad met een multimeter. Zet hem op weerstandsmeting. Meestal heb je meerdere standen. Bij een te lage stand (b.v. meten tot 200 Ohm bij een weerstand van 1000 Ohm) geeft je meter gewoon 1 aan (weerstand is hoger). Schakel door naar een hogere stand, en je krijgt de goede waarde.

Overigens vraag ik me af of het verstandig is om zoiets te hergebruiken. De weerstandjes op een printplaat hebben meestal maar erg korte pootjes, je bent dan toch wel heel beperkt in het gebruik.

En voor het geld hoef je het niet te doen. Voor het uit elkaar halen van een printplaatje ben je misschien tocha al gauw een uurtje bezig. En dat om b.v. 5 weerstandjes eruit te halen. Ze kosten maar 9 cent per stuk. Ga je een avondje vakkenvullen dan verdien je misschien 20 euro en kun je daarvoor 230 weerstandjes kopen. ;D

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2012, 16:02:18 »
Dan moet je het apparaat op weerstandmeting instellen.
Dat is zoals het nu staat en de zes standen rechts daarvan.
De waarde die je afleest moet overeenkomen met de waarde die de weerstand volgens de kleurcode zou moeten hebben, rekening houdend met de tolerantie die je ook uit die streepcode kunt afleiden.

Maar waarom zou je die moeite doen. Weerstanden voor toepassingen die jij op het oog hebt, kosten een paar cent.
De verbruikte stroom voor het lossolderen kost bij wijze van spreken al meer.

Huub

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2012, 16:18:04 »

Voorbeeldje:
Met de streepjescode ben je er achter dat de waarde 560 Ohm (groen, blauw en zwart) zou moeten zijn. Dan stel je de meter in op de stand '2K' (tikje verder dan hij op de foto staat) en dan zou je iets tussen de 588 en de 532 moeten meten, aangezien dit een weerstand uit de E24 reeks is, en daar hoort een tolerantie van 5% bij.

Meet je iets anders, dan zou de weerstand wel eens stuk kunnen zijn.

Maar zoals de anderen ook zeggen, voor het geld hoef je het in ieder geval niet te doen, ze geven die dingen nog net niet weg.  ;D

Romar

Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

APG

• Nieuwe gebruiker
  • Online Online
    • fotogalerij
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2012, 21:07:05 »
Dat zijn duidelijke antwoorden. Dank daarvoor. Ik vind het alleen zonde om zo'n plaat met alles erop en eraan zomaar weg te gooien. Tegen mijn principe zeg maar. Ik ben wel blij dat het meetapparaat iets duidelijker is geworden, alleen kan ik de door Jaap genoemde schakelaar voor geluid niet vinden.
Groet,
Ton

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 April 2012, 21:21:58 »
Niet alle multimeters hebben een "piep" stand. Vaak is die functie gecombineerd met de stand voor diode meting en is bedoeld om te testen of twee aansluitingen contact met elkaar maken, of om van een kabel te bepalen welke aders overeenkomen.
Voor weerstanden is zo'n stand eigenlijk niet goed te gebruiken omdat hij alleen zal piepen bij lage weerstandswaarden.

Gerrit

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2012, 21:37:33 »
Dat piepje kan je vinden bij het muzieknootje op jou meter , op de foto dus 1 klikje naar links.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 April 2012, 22:09:55 »
ter controlle: http://www.eclecticsite.be/resistance/resistance.htm
@Romar: 560 Ohm (groen, blauw en zwart) =56 Ohm. 560Ohm is groen, blauw en bruin
« Laatst bewerkt op: 06 April 2012, 22:11:47 door ruudns. Reden: @Romar: 560 Ohm (groen, blauw en zwart) =56 Ohm. 560Ohm is groen, blauw en bruin »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2012, 23:08:38 »
Hmm... misschien even beter moeten kijken dan.  :P
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 April 2012, 17:22:27 »
[knip] de stand '2K' (tikje verder dan hij op de foto staat) en dan zou je iets tussen de 588 en de 532 moeten meten [knap]

Toch hoop ik niet dat hij die waarde toont... Ik zou eerder hopen dat hij een waarde van 0.588 tot 0.532 toont. Dit omdat er ook gemeten wordt in de eenheid waar de max in is gegeven, dit geval dus kΩ. Dit nagelaten op luxere auto range meters.

Ook het meten van de weerstand nog op de originele printplaat zal wel eens een andere waarde kunnen geven dan verwacht. Hij hoeft dan niet kapot te zijn, er kan simpelweg een andere, tweede, weg mogelijk zijn op de printplaat. Alleen los meten geeft dus een goed resultaat.

Al met al dus wel wat gedoe, ik zou het voor het geld dan ook niet laten om gewoon nieuwe weerstandjes te kopen, kosten nog geen cent per stuk en heb je in één keer de waarde die je zoekt. Of koop een assortimentdoosje, heb je ze gewoon voor het grijpen liggen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #11 Gepost op: 08 April 2012, 17:31:58 »
Eén keer zoiets kopen en je kan járen vooruit: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=419117

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Olav

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 April 2012, 17:41:53 »
100 van die weerstanden kosten 1,41. Dus qua desolderen ben je meer geld kwijt.  ;)

Kijk, voor elco's en dat soort spullen kan het wel de moeite waard zijn. Maar weerstanden eigenlijk niet. Al is het wel goede bezigheidstherapie.  ;D
Groeten

Olav

TonP

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2012, 17:48:17 »
Om nog maar te zwijgen over de rookwalmen bij het uitsolderen, brandwondjes op je vingers, en je hebt aan het eind een allergaartje van formaten weerstanden met te korte aansluitingen voor hergebruik.
Het lijkt goedkoop, maar geloof me, het is de moeite niet waard. Bakken vol 2e hands weerstanden, condensators en relais heb ik jarenlang bewaard en alsnog weggegooid.
Gewoon nieuw kopen, ziet het er allemaal hetzelfde en netter uit. Het oog wil ook wat :)

Veel succes,

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

Bart spruitje

• Offline Offline
    • Noordbeek op Beneluxspoor
« Reactie #14 Gepost op: 08 April 2012, 17:57:24 »
Hallo,

Inderdaad weerstanden zijn bij hergebruik vaak te kort en maar zoeken in de bakjes. Je kan ook de volgende set kopen, in ieder geval goedkoper als bij Conrad.

http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/weerstanden/weerstand-assortiment-half-watt-810-stuks.html

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996