Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door Gerrit H
Vandaag om 19:27:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Plankendam  (gelezen 143373 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Plankendam
« Reactie #120 Gepost op: 25 August 2012, 11:58:11 »
Dito Hendrik Jan.Het zelfde schuitje.En zo te zien dezelfde hobby.En dat is mooi.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #121 Gepost op: 25 August 2012, 20:24:06 »
Vandeweek een 1600 op de kop getikt.
Vandaag een decoder geplaatst.
Rijdt ie?
Nee >:(
Motor is in orde, die doet het als ik er spanning opzet.
Iemand enig idee hoe je een lenz silver kunt testen?
Ben bang dat ik hem gemold heb tijdens het inbakken... :'(

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #122 Gepost op: 29 August 2012, 20:02:51 »
De westzijde van station Plankendam is vandaag aan de beurt.
En wel deze wisselstraat:


Piko heeft hiervoor geen passende oplossing bij de standaard spoorbreedte.
Maar ik heb een ijzerzaag, een vijl, een meetlat en een goed voorbeeld van dit forum.
Aan de slag dus.

Eerst kijken, en referentielijnen trekken:


Dan de boel passend maken, oftewel: de zaag erin.
Uiteindelijk pak ik de draad HIER weer op:

Alleen de Engelsman moet nog geknipt. Naar eigen inzicht heb ik alle wissels, plus de kruising al verminkt.


Alles op maat.

Nu raillassen op maat jenzen, om de kruising en wissels toch nog een beetje te verbinden.

En dan het zaakje maar eens op de baan leggen.
Dan krijg je dus dit:


Morgen maar eens een testrit organiseren.
Niet verder vertellen, anders staat het zó op Somda en staat morgen een zwik spotters in de weg ;D

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8964
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Plankendam
« Reactie #123 Gepost op: 29 August 2012, 20:07:25 »
Ziet er strak uit. Morgen maar eens gaan kijken naar die testrit ;D

Groet,
Michel

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #124 Gepost op: 29 August 2012, 20:40:29 »
Zie je wel,
daar heb je het gedonder al ;D

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #125 Gepost op: 30 August 2012, 13:24:39 »
Gespot:

lok test kruiswissel:


En nog een keer:


Deze lok is al vaker gezien bij Plankendam. Vanmorgen was het dus weer raak, in alle vroegte en bij kunstlicht.
De wisselstraat aan de westzijde begint nu toch echt vormen aan te nemen.
Binnenkort zal hij wel definitief gemonteerd worden.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #126 Gepost op: 04 September 2012, 20:15:44 »
En nu gaat het ineens heeeeel hard ;D

Kijk maar:

Het tractieterrein wordt ingericht. Alleen de draaischijf is nog niet aangesloten. Eerst moeten daar nog grondwerkzaamheden worden verricht, zoals je ziet.

Vanuit preiserperspectief:

Linksonder zie je, dat het perron nog verlengd moet worden. Rechts loopt het spoor via wat wissels richting verzorgingssporen, draaischijf en loods.
Op spoor 3 staat de testloc.

Vanuit Supermanperspectief:

Linksonder de 2ewisselstraat, Plankendam Oost. Treinen vanuit Duitsland komen langs deze weg binnen.
Linksboven wordt het losspoor voor de Autoslaaptrein.

Vandaag reden oude Rheingoldrijtuigen als testtrein. Je ziet ze nog op spoor 1.
Op spoor 3 de testloc. Naast deze loc een overzicht van het museumbedrijf. De 3-standige loods wordt later nog uitgebreid naar 5 sporen. Wanneer is onduidelijk, omdat de rijkssubsidies op cultureel erfgoed nogal tegenvielen. Wie weet wordt dat na 12 september anders. (De campagnes van de verschillende partijen zijn in Plankendam inmiddels ook van start gegaan.)
Helemaal rechts zie je nog net het kruiswissel van Pkd-West, tussen lokloods en watertoren.

De komende dagen de boel maar eens elektrisch aansluiten.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #127 Gepost op: 07 September 2012, 21:20:45 »
Het hele spul is inmiddels aangesloten.
Vanaf vandaag wordt er volop getest op het emplacement van Plankendam.
Natuurlijk dienen zich wat probleempjes aan:
-Lok maakt kortsluiting op de puntstukken van sommige piko-wissels (? ????)
-Nu en dan een ontsporing op een moduleovergang
-Af en toe kortsluiting op de draaischijf.

Dat laatste snap ik niet helemaal; de draaischijf is uitgerust met een LK200 van Lenz. Als ik de testlok heel traag op de schijf laat rijden, geeft dit soms kortsluiting. Geef ik wat meer gas, dan gaat het goed.
Vreemd...

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #128 Gepost op: 08 September 2012, 20:08:54 »
Nu de bouw van Plankendam lekker vordert, is het tijd om het volgende deel van mijn project voor te stellen:
Kleinburg im Preisergau.

Dit gedeelte komt precies boven Plankendam te liggen en ziet er als volgt uit:


Kleinburg ligt in het zuiden van Duitsland, op een heuvel. In het dal, een zijdal van de Rijn, bevindt zich een oud goederenemplacement, dat tegenwoordig gebruikt wordt voor het laden van autotreinen: de Rollende Landstraße en de BLS-autoverlad. Dit laatste slaat natuurlijk nergens op, maar ik kon het nergens anders kwijt. Het compromis is, dat de BLS-autoverlad zich in onze gedachten stiekum nog in Zwitserland bevindt.

Op de kaart zien we (linksonder) de spoorlijn vanuit Plankendam naar boven klimmen, om uiteindelijk zo'n 22,5cm boven Plankendam aan te komen bij Kleinburg. Volgen we de lijn verder, dan duikt ie linksonder in een tunnel.
Deze laatste tunnel is de overgang naar het Zwitserse deel van de baan, dat weer boven Kleinburg gebouwd zal worden.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Plankendam
« Reactie #129 Gepost op: 08 September 2012, 20:13:35 »
Je gaat als een speer Hendrik Jan, ik vind dat het er al fantastisch uitziet. Voor mijn eigen baanplan moet ik soortgelijke wissel verbindingen maken zoals jij eerder beschreef, jou resultaat is perfect gelukt.

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re:Plankendam
« Reactie #130 Gepost op: 08 September 2012, 20:15:33 »
mag ik wat vragen?
op een van de bovenstaande foto's lijkt het als op u spoorbaan maar een paar cm boven de vloer ligt hoeveel cm is dat en waarom heeft u daarvoor gekozen?
misschien staat dat wel ergens in dit draadje maar kijk ik er overheen :-[
Groetjes Marc

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Plankendam
« Reactie #131 Gepost op: 08 September 2012, 20:31:49 »
Ruimtegebrek.
Ik bouw op de overloop, onder het schuine dak. Ik kan dus niet ver omhoog.
Dan maar omlaag.
Het onderste deel van mijn baan, het schaduwstation, ligt letterlijk 8mm boven de vloer, op een plaat multiplex van... 8mm ;D

Plankendam ligt op 12,5 cm, Kleinburg komt op ca 35 cm.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re:Plankendam
« Reactie #132 Gepost op: 10 September 2012, 13:54:51 »
 ;D

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Plankendam
« Reactie #133 Gepost op: 10 September 2012, 14:36:31 »
 (y) Wordt steeds leuker (om te lezen en te zien)  ;D

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re:Plankendam
« Reactie #134 Gepost op: 18 September 2012, 14:57:29 »
Dit is een kruiswisselstraat van Lima rails en een driewegwissel van Roco.
Helaas zijn de Lima rails niet meer verkrijgbaar.



mvg Henk