Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.  (gelezen 1802 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.
« Gepost op: 22 April 2007, 18:32:31 »
Hallo,
 Ik ben bezig met een tamelijk zware rijvoeding voor mijn schaal 1 treinen.
 Er hoeft er maar een tegelijk te rijden, maar dan heb ik  toch ca 4 A nodig, bij ca 14V.
 Ik heb een gestabiliseerde voeding van Conrad, voor 3 A .Net te weinig, wat stroomcap. betreft.
Nu wil ik die gestab. spanning alleen  gebruiken voor de handregeling, die dus met een paar transistors een geleidelijke aanzet en afrem schak. stuurt.
 Dat kan die C** voeding makkelijk regelen, hij wordt nauwelijks belast.

   Voor de 4 A wil ik dan een aparte gelijkrichtbrug nemen, met de ~~aansluitingen parallel  aan die in de C** voeding.De  min aansl. komt aan de  min van de C** voeding. De plus is alleen voor de regeltorren.De trafo heeft een cap van 4 A ,dus ook dat kan.

 De lok motoren lijken me niet geschikt voor thyristorregelingen, dat geeft vuurwerk bij de koolborstels, gewone gelijkspanning dus.

 Mijn vraag is, of of ik de beide " minnen" aan elkaar kan leggen,zonder dat er vereffeningsstromen gaan lopen.
 Wie heeft er commentaar op? Klaas?
 Groeten,Peter
« Laatst bewerkt op: 22 April 2007, 20:32:25 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2007, 23:14:01 »
Mijn vraag is, of of ik de beide " minnen" aan elkaar kan leggen,zonder dat er vereffeningsstromen gaan lopen.

Peter,
je wilt ook al de ~~ aansluitingen aan elkaar leggen. Dat betekent dus dat de "onderste" diodes van de gelijkrichtbruggen parallel komen te staan. Dat levert niet zozeer vereffeningsstromen op, maar wel een onzekere stroomverdeling over de diodes. Het kan goed gaan, maar je kunt ook kans hebben dat de stroom onevenredig verdeeld wordt en dan kan er een diode sneuvelen.
De veiligste oplossing is om voor beide voedingen een aparte trafo te nemen en alleen de minnen aan elkaar te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.
« Reactie #2 Gepost op: 23 April 2007, 09:55:48 »
Hallo Klaas,
Ik vermoedde al dat zoiets mogelijk was.
Maar het is wel eens goed, als een ander er wat over zeggen kan.
 Dan maar aparte trafo's .  ;D
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen