Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 14:44:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 14:43:27
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 14:28:02
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
iTrain baanontwerp door Bert V
Vandaag om 14:02:27
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37

Auteur Topic: Verzameling inkrimpen, welke reden?  (gelezen 3974 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re:Verzameling inkrimpen, welke reden?
« Reactie #30 Gepost op: 31 March 2012, 19:46:51 »
E-bay was deze week vergeven van spullen van Bernd... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #31 Gepost op: 31 March 2012, 19:50:42 »
Die heb ik dan gemist :D Ondanks dat ik behoorlijk actief was  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #32 Gepost op: 31 March 2012, 20:27:41 »
Bernd verkoopt oa veel 1100 loc's, maar net diegene die ik nog moet hebben weer niet.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

arthon

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 01 April 2012, 06:08:15 »
Tja, dan is er ook nog de man die zo'n 45 jaar geleden startte met een HO bFLM setje en vervolgens kocht wat hij leuk vond. Ook Lima, Jouef, Roco, Piko, Hamo, Rivarossi etc. Dat betekende tevens een hoop wagons van 1:100 en 1:87 met verschillende koppelingen (onder het motto - die gaan we ombouwen. Overigens ook een komplete, kleine verzameling overgenomen.
Dan in de jaren 80 brengt Flm zijn nieuwe koppeling, dus dat wordt dus DE STANDAARD. Gelukkig nog niet veel verbouwd. Verder gaan met de koop: ICE, Plan V, Sprinters, Koplopers, DDM, IRM, Hondekop ezv.  Ondertussen verhuisd naar Engeland. Lege doosjes nemen maar ruimte in in de container, dus weg.......... (Stom, Stom, Stom!!!!).

Medio 2000 een digitale startset Flm set gekocht. Vervolgens een paar loks laten ombouwen of zelf gedaan als de NEM 652 er aankwam. Kort daarna PaHaSoft's Koploper ge-download om een wat uitgebreidere testbaan aan te leggen, met daarbij een analoge = track erbij gelegd richting lokloods/draaischijf. Oh ja, natuurlijk ook nog twee soorten rails, messing en Profi........ En dat alles alleen maar op een grote plaat en niet eens een echte modelbaan.

Dus, ik heb nu 83 stuk rijdend materieel, waarvan 35 digitaal, met 3 verschillende koppeling soorten en over 100 stuks wagons/rijtuigen en 5 vitrines. Daar komen nog bij de bestelde nieuwe Piko Benelux en de Rivarossi V-IRM as die dit jaar worden afgeleverd.
Eerlijk gezegd ben ik het nou zat, de lol is er wel een beetje af en zal heel rigoreus moeten gaan afstoten. Houdt Ebay maar in de gaten!!! Uiteindelijk maar besloten Digitaal aan te houden en het NS spul om te (laten) bouwen en de kits van Vollmer, Faller, Kibri e.d. te bouwen. Dus dat gebeurt er als je een hoarder bent, een verzamelaar zonder limitaties.
Niet aan te raden, mannen.
Groetjes, Arie
Arie

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #34 Gepost op: 01 April 2012, 08:33:53 »

...
Ik vraag nu om advies, om welke reden ik mijn verzameling kan inkrimpen en wat de voordelen zijn...
...

Het opbouwen van een verzameling betekende voor mij dat ik naast de mooie dingen uit een tijdperk ook de dingen kocht die niet mooi waren maar 'noodzakelijk' om de mooie dingen in perspectief te zetten.
Ik ben mijn verzameling ook heftig aan het inkrimpen en wel tot die zaken die ik mooi vind of om een bijzondere reden aan gehecht ben.
Ondanks mijn concentratie op NS-Tp III/IV  heb ik vanwege het mooie wel een stam ICR's, maar ook een Franse BB 12000 van Jouef. Die gaat echt de deur niet uit.
Voordeel: ik bouw nu een collectie af tot ik alleen maar materieel over heb om van te genieten :)

Groet,

Huibert

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 03 April 2012, 14:10:47 »
Ik kan me er best wel in vinden in de vraagstelling

Factor verzamelen: Vroeger verzamelde ik alles wat wieltjes had en dat ik mooi vond. Dan staan er op een moment meer dan 100 treinen in de kast van verschillende maatschappijen...maar je doet er in verhouding niet zoveel mee, maar dat maakte me niet zoveel uit. Toen kwam ik als machinist bij het "echte" spoor en op een gegeven moment alles verkocht en dat weer teruggekocht wat ik ook echt rijd hier in Zwitserland bij de SBB en BLS. Welnu....dan ga je al snel weer naar veel modellen toe.

Daarbij dan ook: wat vind je prachtig om te zien??? Voor mij lange goederentreinen...ook omdat dat als machinist nog echt rijden betekend. Neem een rola bijvoorbeeld. Beetje Rola kleine 20 wagens....maar ik heb helaas geen fabriekshal ter beschikking, dus Rola met 2 loks 485 ervoor, begeleidwagen voor de chauffeurs en 7 rola wagens. Bang....nog steeds bijna 3 meter aan ruimte nodig. Dus...alternatief: spoor N. Veel dingen verkocht....veel spoor N gekocht...maar...ik vind detailleren aan loks erg leuk (slangen ophangen, spiegels, remkranen kleurtje geven etc.) en dat gaat daar weer bijna niet. Dus...nog niet tevredenstellend.

Toen een overstap gemaakt op amerikaanse loks. Prachtig om die te verfraaien en mijn god...wat kun je er een extra onderdelen bij Walthers voor bestellen...fantastisch gewoon.

Factor ruimte: Ik kijk eens naar de ruimte die ik ter beschikking heb. 4 meter lang en ruim anderhalve meter breed. Lange treinen gaat niet, dus ik moet richting korte treinen. Op dat moment kreeg ik een amerikaans On30 blad en...dat is erg mooi spul. Zelf loks bouwen, jij bepaald wat er op je baan gebeurd, hoe het eruit ziet etc. Dat idee beviel me goed. Dus...veel spul verkocht en een halve Container aan On30 spul in Amerika besteld. Fantastisch mooi spul...prachtige kwaliteit. Een walhalla voor de modelbouwer dat spul. Prijstechnisch ook nog goedkoop te noemen, dus....erg leuk.

Factor tijdsgebrek: Zelf rijden doe ik nog af en toe, dus zit niet meer in een onregelmatige dienst. Echter slokt het opleidingsgebeuren voor machinisten erg veel tijd en vrije tijd weg, dus je wilt eigenlijk ook snel resultaat zien op je modelbaan. Wil je alles zelfbouwen, kom je niet zo heel erg snel vooraan.

Factor echte treinen: tja....en daar rijd je dan met een mooie goederentrein van 2 lok en wel 8 wagens erachter. Meer ruimte is krap he. Mooi langzaam met 40 over de afbuigende wissels, net zoals in het echt. Denkt aan de regels, net zoals in het echt. Denkt aan hoe alles buiten in de echte wereld is...want dat willen we tenslotte nabouwen. Voor zaken ben ik nou regelmatig in Amersfoort bij de NS. Heb ook inmiddels met aardig wat nederlandse treinen in het echt gereden, dus op een gegeven moment voor een aardig bedrag nederlandse treinen gekocht en lekker ermee begonnen Nederlands te rijden. De 2200, 2400, 1000, 1100, 1200, 1300, 1600, hondekop, Mat 46 noem maar op. bijna alles nieuw gekocht. Prachtige modellen...Her en der wat loks verbouwen, de 2200 heeft me erg veel plezier gegeven bij de ombouw, maar al snel kwamen ook hier de bovengenoemde problemen weer op tafel.

En dan denk je op een gegeven moment: wil IK dat eigenlijk nog wel? Mijn treinenbaan moet toch ontspanning puur zijn, iets waar je kunt wegdromen en ff kunt ontspannen zonder over de echte regels te moeten nadenken? Logisch is dit echt op mezelf gereflecteerd, iemand die wel alles 1:87 wil nabootsen wens ik er veel succes mee en heb bewondering ervoor.

Maar ik wil dat eigenlijk niet meer.

Daarbij kwam ook nog eens dat ik qua beschikbare ruimte nog eens moest kijken ivm oprichten van een bedrijf in realtime 3D machinistensoftware waarvoor ik ook nog kantoorruimte nodig had, en ineens een visioen...midden in de nacht. Jeugdherrineringen over de tijd dat je als kleine prutser met de Fleischmann bergbaan aan het rijden was, (we hadden een hele grote baan van mijn vader thuis) en de middagen rijden en rangeren...dat was mooi...De baan van vroeger. Alles wegdoen van vroeger heb ik nooit gedaan, en ergens....liggen nog mijn oude Fleischmann treinen. Dus de volgende dag zoeken en jawel hoor...De oude jongens van vroeger. Op de rails zetten..."starten en lopen" hoor.

De oude bergbaan van vroeger, bijna 40 jaar oud, de wagens er allemaal bij....mooiiiii. Ja idd....1:85
Combineer je het met 1:87 zie je degelijk het verschil. Maar heb je alleen maar 1:85 dan is het een mooie grootte van het materieel.  Ik kan met relatief kleine treinen rijden, je kunt nog leuk verkeer maken door automatische treinsturing. Daarvan heb ik nog een compleet Lenz Systeem  met LDT bezetmelders en alles erop en eraan. Ook een deel van de hobby is dat geworden.

Dus eigenlijk kun je zeggen dat ik terug ben gekeerd bij hoe het ooit eens begonnen is. Her en der voor een appel en een ei oude Fleischmann E69's gekocht, lekker wat opgeknapt, ik heb de lol aan het verzamelen van oude Fleischmann wagentjes in beige-rood en...het ergeren aan prijzen is voorbij. Ik weet het, onze hobby is erg duur. Kan erg duur zijn moet ik beter zeggen. Betaalde je vroeger rond 300 gulden voor een dure lok, tegenwoordig is 300 EURO normaal. Wel het dubbele van toen. Keek ik vroeger in Amersfoort in de Flint naar wagons, kan ik me herrinneren hoe VAM wagens tussen de 20 en 25 gulden waren. Tegenwoordig willen ze op Marktplaats voor oude VAM wagens met missende delen ook rond de 30 Euro hebben. Beetje VAM trein heeft zo rond de 10 wagens...

Ik heb dus het roer omgegooit en heb weer veel plezier aan mijn HOBBY. Dat is het tenslotte voor mij. Ik kan bij Conrad leuke seinen kopen voor een paar franken. Mijn bergbaan is in fictief Zwitserland, en dat zijn duitse seinen. Kan dus in het echt natuurlijk helemaal niet....maar op mijn baan wel  (y) Ik doe wat ik wil, bepaal mijn eigen regels, dat een rijweg niet door een wissel tegen flankenfahrt beschermt is? Maakt me niet uit. Alles is lekker digitaal, ik rij met 1:85 modellen rond en heb er de grootste lol aan. Meer dan voorheen.

Tja...hier zo eens mijn reden om mijn verzameling in te krimpen en gedachtes erover te maken wat ik nou eigenlijk wil en kan.

Groeten uit Zwitserland

Bas

« Laatst bewerkt op: 03 April 2012, 14:12:53 door Lokführer Bas »

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #36 Gepost op: 03 April 2012, 14:29:43 »
Heb nog veel spul van Fleischmann uit de jaren 60. Nu verzamel/rijd ik NS/NL tijdperk 3-4-5.

Dat Duitse spul is niets waard, kijkend in Houten en op eBay. En het heeft een emotionele waarde. Doe het dus nooit weg.
Heb het wel compact opgeborgen, in nette houten bakken, bekleed met velours. Alle OVPs zijn weg. Muffe kartonnen zooi die Fleischmann niet meer waard maakt.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html