Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Enkelsporige lijn  (gelezen 2250 keer)

theuts

  • Gast
Enkelsporige lijn
« Gepost op: 29 March 2012, 21:34:17 »
Hierbij wil ik mijn nieuwe baan laten zien, mijn oude baan (schin op geul h0) is al opgebroken (sloopvirus ;D).
Het is een volledig nieuwe opzet.
Voorlopig heet het 'Enkelsporige lijn'.
Het is (zoals in de titel te zien) een enkelsporige lijn ten zuiden van ons land. Er is normaal personenvervoer maar er is ook een museumlijn. Ook zullen er (kleine) heuvels, een camping voor de toeristen, veel groen etc komen.
Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende geïnformeerd tot nu toe.

Deel 1: voorproefje
Het station




Graag reacties/tips!
« Laatst bewerkt op: 29 March 2012, 23:00:22 door Tuup. Reden: meer info »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2012, 21:52:52 »
Graag reacties/tips!

Misschien handig als je wat meer info geeft... dit is wel heel summier ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2012, 22:40:34 »
Enkelsporige lijn en ook nog in het zuiden van NLD, dat lijkt op Miljoenenlijn.  8)
Jeroen

theuts

  • Gast
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2012, 22:56:18 »
Maar dat is het niet!  ;)

ik zal het begin bericht aanpassen,

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2012, 23:35:58 »
Jammer dat je vaste railstukken gebruikt, een leuk klein slingertje zou een minder statisch aandoend geheel geven..

theuts

  • Gast
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2012, 23:45:57 »
Hoe bedoel je precies?

we zijn inmiddels na 2 uur de 200 lezers gepasseerd!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2012, 23:49:38 »
Precies zoals ik het zeg, beetje van de rechte lijn afwijken geeft een speelser en meer natuurlijk uiterlijk aan een baan, kijk maar 's in m'n bouwtopic heb geen enkel stuk recht land de voorkant liggen...........oh ja ben na 6 maand de 21000 gepasseerd..

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2012, 19:15:25 »
Wat dat betreft kun je met flexrails een wat natuurlijker verloop krijgen dan met standaard rails. Rechte stukken kom je natuurlijk in het echt vaak genoeg tegen maar je bent wat meer gebonden aan wat de modelspoorfabrikant levert. Met name bochten gaan snel onnatuurlijk uitzien omdat je A: snel een relatief onnatuurlijke bocht-radius gebruikt en B: geen overloopbogen gebruikt zodra je met het standaard materiaal werkt. Die overloopbogen merk je met name als je een trein met getrokken rijtuigen de bocht in ziet gaan. Ze hoeken dan heel snel (dwz de uiteindes komen plots heel flink naar buiten ipv een geleidelijke overgang.

Met flexrails kun je een hele hoop aanpassen en ben je letterlijk flexibeler in je baanplan. Dan hoeft een station ook niet aan een recht stuk spoor te liggen (overigens in de praktijk ook niet altijd het geval). :)

Zelf vind ik standaard R1-R3 bochtjes prima voor een schaduwstation of iets dergelijks. Daar maakt het namelijk niet zo heel veel uit hoe natuurlijk of onnatuurlijk treinen door een bocht gaan. Met name op stukken waar je treinen wèl een boog in ziet gaan kan het snel 'speelgoedachtig' uit gaan zien met R1-R3.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je in het geval van een modelbaan het landschap aan kunt passen aan je wensen mbt spoor. In het echt ligt een spoorlijn afhankelijk van de omgeving en past men de omgeving zo min mogelijk aan omdat dat nu eenmaal een dure kostenpost is. Zo graaft men echt geen tunnel omdat dat nu eenmaal sjiek is. Eerder puur noodzakelijk.

Voor de rest zou ik als tip meegeven: less is more. Teveel spoor op een klein oppervlak oogt vaak erg onnatuurlijk. Er zijn natuurlijk voorbeelden in de realiteit waarbij stations aan enkelsporige lijnen relatief veel sporen hebben (bijv. Simpelveld). Doorgaans zijn het er een stuk minder. Kortom: pas je sporenplan aan op je materieel en hoe/wat je wil rijden, niet andersom. 4 intercities en 4 stoptreinen per uur op een enkelsporige lijn is erg onnatuurlijk!! ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2012, 19:42:39 »
Ik heb even schematisch en snel een tekeningetje gemaakt van jouw plan.
(De dikke rode lijn stelt zeg maar de grens voor van wat ik op jouw foto's kan zien.)


Opmerkingen daarbij
Waar wil je het perron/de perrons plaatsen? Is er ruimte voor?
De plaats van de loods> Misschien kun je erover denken om dat spoor weg te halen en het kopspoortje daarnaast wat langer te maken en een bocht te geven met aan het eind de loods?

 
Jeroen

theuts

  • Gast
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2012, 23:34:30 »
Wat dat betreft kun je met flexrails een wat natuurlijker verloop krijgen dan met standaard rails. Rechte stukken kom je natuurlijk in het echt vaak genoeg tegen maar je bent wat meer gebonden aan wat de modelspoorfabrikant levert. Met name bochten gaan snel onnatuurlijk uitzien omdat je A: snel een relatief onnatuurlijke bocht-radius gebruikt en B: geen overloopbogen gebruikt zodra je met het standaard materiaal werkt. Die overloopbogen merk je met name als je een trein met getrokken rijtuigen de bocht in ziet gaan. Ze hoeken dan heel snel (dwz de uiteindes komen plots heel flink naar buiten ipv een geleidelijke overgang.

Met flexrails kun je een hele hoop aanpassen en ben je letterlijk flexibeler in je baanplan. Dan hoeft een station ook niet aan een recht stuk spoor te liggen (overigens in de praktijk ook niet altijd het geval). :)

Zelf vind ik standaard R1-R3 bochtjes prima voor een schaduwstation of iets dergelijks. Daar maakt het namelijk niet zo heel veel uit hoe natuurlijk of onnatuurlijk treinen door een bocht gaan. Met name op stukken waar je treinen wèl een boog in ziet gaan kan het snel 'speelgoedachtig' uit gaan zien met R1-R3.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je in het geval van een modelbaan het landschap aan kunt passen aan je wensen mbt spoor. In het echt ligt een spoorlijn afhankelijk van de omgeving en past men de omgeving zo min mogelijk aan omdat dat nu eenmaal een dure kostenpost is. Zo graaft men echt geen tunnel omdat dat nu eenmaal sjiek is. Eerder puur noodzakelijk.

Voor de rest zou ik als tip meegeven: less is more. Teveel spoor op een klein oppervlak oogt vaak erg onnatuurlijk. Er zijn natuurlijk voorbeelden in de realiteit waarbij stations aan enkelsporige lijnen relatief veel sporen hebben (bijv. Simpelveld). Doorgaans zijn het er een stuk minder. Kortom: pas je sporenplan aan op je materieel en hoe/wat je wil rijden, niet andersom. 4 intercities en 4 stoptreinen per uur op een enkelsporige lijn is erg onnatuurlijk!! ;)

Nou, het is inderdaad beter met flexrail, ik zal het dan ook binnenkort aanschaffen.
Wat de bochten betreft, bij het station kan ik niet veel dus moet het weel een soort van U bocht zijn.


Ik heb even schematisch en snel een tekeningetje gemaakt van jouw plan.
(De dikke rode lijn stelt zeg maar de grens voor van wat ik op jouw foto's kan zien.)


Opmerkingen daarbij
Waar wil je het perron/de perrons plaatsen? Is er ruimte voor?
De plaats van de loods> Misschien kun je erover denken om dat spoor weg te halen en het kopspoortje daarnaast wat langer te maken en een bocht te geven met aan het eind de loods?

 


Ik heb het simpel geschetst:

         -----/------------------------------------------------------------------------------------------------------)
      --    /---------------------------------------------------------------------------------------------------------)
   --     /----------------------------------------------------------------------------------------------------------)
(---   /---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(---x------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\
---/--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\-


( = Stootblok
/  \  = Wissel
X = kruiswissel

Perrons denk ik de onderste 3 sporen.
het 3e spoor van onder is ook aangesloten.