Graag reacties/tips!
Wat dat betreft kun je met flexrails een wat natuurlijker verloop krijgen dan met standaard rails. Rechte stukken kom je natuurlijk in het echt vaak genoeg tegen maar je bent wat meer gebonden aan wat de modelspoorfabrikant levert. Met name bochten gaan snel onnatuurlijk uitzien omdat je A: snel een relatief onnatuurlijke bocht-radius gebruikt en B: geen overloopbogen gebruikt zodra je met het standaard materiaal werkt. Die overloopbogen merk je met name als je een trein met getrokken rijtuigen de bocht in ziet gaan. Ze hoeken dan heel snel (dwz de uiteindes komen plots heel flink naar buiten ipv een geleidelijke overgang.Met flexrails kun je een hele hoop aanpassen en ben je letterlijk flexibeler in je baanplan. Dan hoeft een station ook niet aan een recht stuk spoor te liggen (overigens in de praktijk ook niet altijd het geval). Zelf vind ik standaard R1-R3 bochtjes prima voor een schaduwstation of iets dergelijks. Daar maakt het namelijk niet zo heel veel uit hoe natuurlijk of onnatuurlijk treinen door een bocht gaan. Met name op stukken waar je treinen wèl een boog in ziet gaan kan het snel 'speelgoedachtig' uit gaan zien met R1-R3.Daarnaast is het natuurlijk zo dat je in het geval van een modelbaan het landschap aan kunt passen aan je wensen mbt spoor. In het echt ligt een spoorlijn afhankelijk van de omgeving en past men de omgeving zo min mogelijk aan omdat dat nu eenmaal een dure kostenpost is. Zo graaft men echt geen tunnel omdat dat nu eenmaal sjiek is. Eerder puur noodzakelijk.Voor de rest zou ik als tip meegeven: less is more. Teveel spoor op een klein oppervlak oogt vaak erg onnatuurlijk. Er zijn natuurlijk voorbeelden in de realiteit waarbij stations aan enkelsporige lijnen relatief veel sporen hebben (bijv. Simpelveld). Doorgaans zijn het er een stuk minder. Kortom: pas je sporenplan aan op je materieel en hoe/wat je wil rijden, niet andersom. 4 intercities en 4 stoptreinen per uur op een enkelsporige lijn is erg onnatuurlijk!!
Ik heb even schematisch en snel een tekeningetje gemaakt van jouw plan.(De dikke rode lijn stelt zeg maar de grens voor van wat ik op jouw foto's kan zien.)Opmerkingen daarbijWaar wil je het perron/de perrons plaatsen? Is er ruimte voor?De plaats van de loods> Misschien kun je erover denken om dat spoor weg te halen en het kopspoortje daarnaast wat langer te maken en een bocht te geven met aan het eind de loods?