Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 17:06:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door bellejt
Vandaag om 17:00:10
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door harry19584
Vandaag om 16:48:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VAM65
Vandaag om 16:38:38
Spoor 0 meterspoor door tothebeach
Vandaag om 16:13:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 16:12:43
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 16:12:41
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 15:50:55
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 15:03:06
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:06:26
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door daempfer
Vandaag om 12:47:46
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:47:02
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 11:59:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:52:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:50:35
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 10:20:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:26
Roco 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:22:38
loc rijdt niet met multimaus. door Martijn193
Vandaag om 06:22:52
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Martijn193
Vandaag om 06:19:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed. door Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
25 August 2025, 21:45:24
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03

Auteur Topic: TramTrein?  (gelezen 4851 keer)

MarcelD

• Offline Offline
Re:TramTrein?
« Reactie #15 Gepost op: 30 March 2012, 17:51:01 »
Inderdaad, zoals hiervoor al uitgelegd (dank!) is het in wezen een Trein die als Tram zo de stad in rijd...persoonlijk vindt ik dit echt geweldig want je stapt op in je dorp en rijd zo naar hartje stad. De TramTrein rijd op het normale treinspoor breedte dus ze kunnen op elke bestaand spoor rijden. Je hebt ze tegenwoordig in hybride uitvoering: buiten de stad op diesel en binnen op electrisch: super zuinig en schoon. De Voghtbahn in Duitsland is daar een mooi voorbeeld van (Wikipedia laat Voghtbahn goed zien). Hier een link naar hoe dit eruitziet; op het einde van het vidtje zie je de TramTrein buiten de stad als trein rijden. Topsnelheid...max. 100 km per uur...GAAF!

http://www.youtube.com/watch?v=fHbn1JYNvSM&feature=related
« Laatst bewerkt op: 30 March 2012, 18:10:57 door MarcelD »

De Burgemeester van Hespedam

• Offline Offline
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
« Reactie #16 Gepost op: 30 March 2012, 18:33:26 »
Hi Marcel,

Aansluitend op dat wat men al schreef, heb ik foto's ingesloten.

en nog één:

Hartelijke groet,
De Burgemeester van Hespedam

MarcelD

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 30 March 2012, 21:40:32 »
TramTreinen zijn een leuke oplossing voor ontsluiting rond de grote stad. Karlsruhe is zo een voorbeeld. Uit de wijde omgeving rijden trammetjes over DB net naar de stad en gaan dan verder als tram door diezelfde stad.
Zie het alsvolgt: Je stapt in Schagen op het treintje en in A'dam kun je zonder overstap op de Dam uitstappen.
Alleen moeten enkele lieden in dit land uit hun koker komen want er staan stevige muren om zo een concept.

Helemaal goed Luit ! Dus heel veel lokale lijntjes kunnen dan weer nieuw leven ingeblazen worden...en daar kunnen dan (tussendoor) ook weer stoomtrammen en treinen rijden. Dus als ze nu nog even de oude lijn Schagen - Wognum willen (her)openen...;)
« Laatst bewerkt op: 30 March 2012, 21:49:05 door MarcelD »

MarcelD

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 March 2012, 21:43:01 »
@De Burgemeester van Hespedam

Ha ja, dat is't er zo een. Mooi dat je deze op je baan hebt! Hartelijke groet terug!
Marcel.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2012, 00:28:49 door Peter Korsten. Reden: Citaat met foto\'s verwijderd. »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #19 Gepost op: 30 March 2012, 22:12:22 »
Heren,

Andere voorbeeld zou bv Tram 1 kunnen zijn tussen Delft en Scheveningen.
Het stuk Rijswijk Zuid (of was dat nou Delft Noord  ;) ) en Rijswijk zelf gaat langs de vliet door een aardig stuk landschap golfterrein.

Jan-Peter

Hallo Peter, dit stukje heet zelfs buurtspoorweg volgens de regelgeving. Dit is ook de rede dat de GTL trams van toeters zijn voorzien.

Groeten,

Christoph

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #20 Gepost op: 30 March 2012, 23:20:56 »
Cristoph,

En kijk zo steek ik ook weer eens wat op: buurtspoorweg. Overmorgen maar eens met de tram'machinist' praten...

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

MarcelD

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30 March 2012, 23:34:24 »
Hier nog maar eens een link. Man, dat ze dit hier niet doen...geen visie?

http://www.youtube.com/watch?v=1cS6B1Tgr5Y&feature=related

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 31 March 2012, 00:13:45 »
Cristoph,
En kijk zo steek ik ook weer eens wat op: buurtspoorweg. Overmorgen maar eens met de tram'machinist' praten...
Jan-Peter
Maar er wordt bijzonder weinig getoeterd (al zit dat ding er wel om de reden die Christoph geeft). Ik mag iedere dag heen en weer langs de Vliet met lijn 1 en er wordt hoogstens wat gebeld (en dat doen ze in de stad ook). Overigens weet ik niet of het een interlokale tramweg betreft of een buurtspoorweg. Ik dacht eigenlijk het eerste (ter onderscheid van een stadstram). Inmiddels kun je je ook afvragen wat nog het verschil is tussen pakweg tram 19 en tram 1.
Groet, Frank

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #23 Gepost op: 31 March 2012, 01:28:46 »
Spoorzeven:
Citaat
Inmiddels kun je je ook afvragen wat nog het verschil is tussen pakweg tram 19 en tram 1.

Dat is een makkelijke:
Dit is natuurlijk een inkopper.  ;D ;)

Maar ik denk dat dit ten opzichte van dit een groter verschil is.

Daarnaast is lijn 19 de enige HTM lijn die niet door het centrum van Den Haag rijdt. Maar ook dat zal je zelf wel weten..  ;)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 31 March 2012, 08:56:48 »
Man, dat ze dit hier niet doen...geen visie?
Een andere visie, met name op het gebied van veiligheid.
Deze systemen werpen pas echt hun vruchten af wanneer ze van zowel (bestaande) spoor- en traminfrastructuur gebruik maken. Dus de stoptrein uit Purmerend die vanaf Sloterdijk verder gaat via het tramnet. Maar daarnaast de sneltrein die via het spoor naar centraal gaat.
Dit leidt onvermijdelijk tot het samenrijden van zwaargebouwd spoormaterieel en licht gebouwd trammaterieel op één traject.
Dat wil men eigenlijk niet in Nederland. Of daarbij Nederland te moeilijk denkt of Duitsland te makkelijk, laat ik in het midden.
Maar voor beide visies is wat te zeggen. En je kunt er vergif op innemen dat mocht het ooit een keer echt misgaan in Karlsruhe (en ga er maar vanuit dat van een tram weinig overblijft na een botsing met een trein) iedereen weer vooraan staat om te roepen dat het toch altijd onverantwoord is geweest om het op die manier te doen.  ;)

Huub

Luit

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 31 March 2012, 09:22:04 »
@Marcel D. Op de Murgtalbahn gebeurt dat ook. Er rijden volgens dienstregeling TreinTrams maar er is ook nog een beetje goederenvervoer dat het ATV(mede eigenaar van de trams) uitvoerd met een diesel.
En op sommige weekenden  en excursieritten komen ook de UEF treinen langs.

@Hubertus. Het spoor rond Karlsruhe wordt door divers materieel bereden. Ik heb daar als passagier zowel de TGV,ICE,IC en natuurlijk vele goederentreinen gezien in het tegemoet komende of inhalende treinen.
Natuurlijk zal een doodklap tussen een zware goederentrein en een TT een hoop slachtoffers opleveren. Maar een ICE die zich met een nog hogere top in eenzelfde goederentrein boort levert mijnsinzien zeker net zoveel slachtoffers op.
In Nederland mankeert het aan visie op een totaal plaatje .
De Utrechters hebben het monopoly op A'dam en dus komt er niets van al dit soort ideeen.
Als denkbare route kwam ik het dorp Zandvoort tegen(ging daar hardlopen) en daar moet je een end lopen voor je bij het circuit of de boulevard bent. Dit is nu net een traject voor zo een TT als in Karlsruhe.Vanuit de Bijlmer naar het strand zonder overstap.
Maar dat zal wel alleen op een modelbaan worden. ;D

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 31 March 2012, 09:44:37 »
@Hubertus. Het spoor rond Karlsruhe wordt door divers materieel bereden.
Ja, ik schrijf toch ook niet iets anders? En dat wil men in Nederland dus liever niet.
Kun je het mee eens zijn of niet mee eens. Maar het is niet zo dat, omdat het een andere visie is dan jij graag zou zien, dat er geen visie is. Alleen die visie verschilt met die van Duitsland met bovendien accenten op andere aspecten.
Ik heb er verder geen overwegend positief of negatief oordeel over. Het idee op zich vind ik leuk, maar ik vind de afstanden die je door dit concept in trammetjes moet afleggen vaak toch wat te veel van het goede.

Huub

MarcelD

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 31 March 2012, 20:19:08 »
Lijkt mee te vallen Huub, want je hoeft niet over te stappen van Trein naar Tram om het centrum binnen te gaan van een stad, en deze TramTrein kan maximaal 100 km per uur halen...wat in de praktijk niet zal lukken - maar het is toch wel "ietjes" sneller dan de normale tram :)

Heb je m'n bovenstaande link (video) al eens helemaal bekeken? Dat gaat echt niet langzaam buiten de stad.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2012, 20:32:33 door MarcelD »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #28 Gepost op: 31 March 2012, 20:42:23 »
Spoorzeven:
Dat is een makkelijke:
Dit is natuurlijk een inkopper.  ;D ;)

Maar ik denk dat dit ten opzichte van dit een groter verschil is.

Daarnaast is lijn 19 de enige HTM lijn die niet door het centrum van Den Haag rijdt. Maar ook dat zal je zelf wel weten..  ;)

Jan-Peter

Hallo Jan-Peter,

leuke verschillen zie jij in deze trams, maar ik moet je teleurstellen. De trams zijn allebij van de GTL8-1 serie en dus nagenoeg hetzelfde, de foto's hebben alleen een heel andere datum van maken. Ze hebben allerbij een bel en toeter die inderdaad te pas en te onpas gebruikt worden.
Zo en nu voor de liefhebbers, haags bellen klinkt zo: http://www.youtube.com/watch?v=janTdzNMSv8

Groeten,

Christoph

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #29 Gepost op: 31 March 2012, 21:03:42 »
 ??? dwalen we niet een beetje af? (er dat maak ik nu nog erger...) ;D

Met het uitdienstgaan van het Echte Buitenlijnmaterieel zijn de PCC's, die naar Delft moesten kunnen voorzien van "buitenlijntoeters", ik weet nog maar al te goed de maandelijkse lijsten in de "Brommer" waarin dit akribisch werd bijgehouden...
Ik meen, dat de aanpasssing begon met de 1200'en en in de loop der tijd is al het matierieel voorzien van zo'n claxon.
Logisch dus, dat de GTL's al zo'n ding "af fabriek" hadden...
Puur verkeerjuridisch kan ik hier weinig over zeggen: ik weet wél, dat er een wettelijke reden was/is voor die toeter op de 'Buitenlijn'... En daarnaast is zo'n ding ook in de stad wel handig: op 'ting-ting' reageert de gemiddelde 'verkeersdeelnemende' minkukel NIET; op het schrille "BRWÈHH" van de claxon wél...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...