Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
Vandaag om 17:55:09
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11

Auteur Topic: Wat is handiger, digitaal of Analoog?  (gelezen 16895 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #15 Gepost op: 26 March 2012, 20:48:38 »
Waarvoor zou je kennis van digitale elektronica moeten hebben? Je koopt een startset, sluit het aan volgens de handleiding en dan werkt het (of niet  ;) ). Wil je een tweede loc, koop je die en vraagt aan de winkelier of hij die op een ander adres wil zetten, omdat je al een loc hebt. Zonder enige technische kennis, kun je digitaal al snel met meerdere locs rijden. Analoog heb je wat dat betreft veel meer technische kennis nodig.
Als je nu gaat beginnen, zou ik ook voor digitaal kiezen. Alleen als je het leuk vindt elektronische schakelingen te bedenken met betrekking tot het rijden van treinen, zou ik nog analoog overwegen. Maar anders niet.

Huub

ddv

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 26 March 2012, 21:05:56 »
Wissels aansturen e.d. ??? ???

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 26 March 2012, 21:12:44 »
Precies hetzelfde als analoog. En als je dat niet wilt, ga je weer naar de winkel en krijg je een kastje (of een wissel waar dat allemaal al in zit) om een paar wissels aan te sturen via datzelfde apparaat waar je ook je loc mee laat rijden. 
Ingewikkelder wordt het pas als je met automatische besturing wilt gaan werken. Maar dat is niet anders dan analoog, ik denk dat voor de meeste mensen automatisch rijden met digitaal meer tot de mogelijkheden behoort dan met analoog.

Huub

ddv

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 26 March 2012, 21:49:55 »
Ok;

Misschien dat ik me hier eens wat literatuur over aanschaf om wat meer te weten. :)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #19 Gepost op: 26 March 2012, 21:55:19 »
ddv,

Dat hoeft niet: Begin maar eens te lezen in onze mooie Encyclopedie: Digitale baanbesturing

Van je eerste startset tot het aansluiten van wissels digitaal en automatisch rijden. Heelveel informatie, zo gratis te krijgen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ddv

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 26 March 2012, 22:12:48 »
Meci  ;D ik ga neuzen !!

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #21 Gepost op: 26 March 2012, 23:12:26 »
Digitaal rijden is gewoon een stuk prettiger. Vooral doordat je treinen onafhankelijk kunt besturen zonder ingewikkelde bedrading en schakelingen.
Wissels digitaal bedienen biedt niet veel extra zolang je de baan niet volledig automatisch met een computer o.i.d. bestuurd. Het zou je alleen meer geld kosten.
Een digitale loc is wel iets duurder maar bedenk dat steeds meer modellen al voorzien zijn van een decoder en dan betaal je hem toch, ook als je analoog zou rijden. Een hele verzameling om moeten bouwen is voor een beginner geen probleem/kostenpost. Hij heeft immers nog niet zo veel.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 March 2012, 07:13:32 »
Helemaal mee eens René.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 March 2012, 09:02:24 »
Een belangrijk voordeel van een digitale loc is dat deze veel beter te regelen is door een aanwezige lastregeling op de decoder (niet altijd aanwezig).
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 March 2012, 09:21:28 »
De huidige decoders hebben allemaal lastregeling.

Groeten Ronald.

Muizemijn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 April 2012, 18:50:18 »
Ik heb bij iemand die ook digitaal reed heb ik even gekeken hoe het is. Het is inderdaad mooier enzo. Ik denk dat ik nu met een treintje analoog ga rijden om er even aan te wennen, dan worden de volgende digitaal. (y)

Bernhard Keizer

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 April 2012, 19:18:13 »
Hallo Jasmijn,

Je kan ook een digitaal voorbereide loc kopen. Kan je er eerst analoog mee rijden en later simpel een decoder aanbrengen, zonder te solderen. Decoder kost ca € 25.-- .
Of een digitale loc kopen en zo laten instellen dat deze ook op een analoge baan kan rijden.

groeten,

Bernhard

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 April 2012, 19:47:42 »
Mijn ± 45 analoge loks van 55 jaar en ouder WIL ik niet ombouwen. Het kost me teveel geld en ook speelt het sentiment een grote rol voor MIJ !   :-\  Ik gebruik een analoog bloksysteem en kan op die manier veel treinen laten rijden.  :)  Op diverse trajecten rijden er 6 tot 8 treinen en totaal op mijn baan meer dan 25 als alles klaar is.  :D  Ook zijn er enkele solitaire circuits, hier rijden kleine treintjes hun eigen rondjes. Ook vind ik het allemaal heel eenvoudig, PLUS + MIN kan ik begrijpen, bits, data en adressen synchroniseren is me te hoog gegrepen en ik geef eerlijk toe, IK wil het ook niet begrijpen.  (y) ;D (y)

wvdm

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 06 April 2012, 08:05:16 »
Hallo Jasmijn,

Analoog is handiger. Dat is het en dat blijft het.
Je bestuurt een trein direct, zonder eerst een nummertje te moeten intoetsen.
Je gaat toch ook niet via Rome, als je van Amsterdam naar Rotterdam wil? Waarom dan wel met modelspoor electriciteit?
Meerdere treinen besturen, meerdere transformatoren gebruiken en blokken.
En als digitaal handiger zou zijn, waarom staat dan het halve forum vol met vragen over digitaal zoals, mijn trein doet raar, de trein reageert niet, hoe moet ik.....?, enz, enz,????

Digitaal is nu verstandiger, immers de fabrikanten proppen er soms al een decoder in, die analoog en digitaal aan kan.
Meer bijzaken kan je ermee regelen, zoals bijvoorbeeld een stilstaande locomotief met een brandend sein.
Rook laten komen uit de schoorijzer van een stoomlocomotief terwijl die stil staat. (Ik heb nog nooit een gemetselde stenen schoorsteen gezien op een locomotief, ze benne allemaal van staal of ijzer. ;D ( vadaar schoorijzer.))
Met digitaal kan je locomotieven laten kruipen oftewel heeeeeeel langzaam laten rijden.
Ken je langzaam? Ja? en dan nog langzamer. ;D
Dus met digitaal kan je veel meer, maar of het handiger is?

Ikzelf blijf analoog rijen enne een decoder, die analoog en digitaal aan kan? Ik haal hem eruit. Het zit erin om de veel te hoge snelheid te verdoezelen ofzoiets en die decoder kan niet samen met mijn electronisch bloksysteem.

Groetjes
Wil

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #29 Gepost op: 06 April 2012, 08:23:42 »
@ I love Trainz:  Dat is wel een heel erg extreme vergelijking. Dan ken ik er nog wel een.
Waarom een elektrische trein? Een Brio trein is veel directer. Niks geen gehannes met draadjes, plus en min, of stopsecties. Direct doen wat je wil. Waarom zijn er anders zoveel vragen over blokbeveiliging, kortsluiting en dergelijke.
Sterker nog, ik sloop altijd de motor er uit. Dan rijdt hij beter.  ;D

Het is maar net wat je echt handiger vindt en vooral hoever je gaat met de aanleg van een installatie. En die nuancering mis ik wel vaker als er gesproken wordt hoe makkelijk het is.
n.b. Wat betreft de feiten over rijkwaliteiten en functies ben ik het helemaal met je eens. En die zijn bij de Brio trein en vergelijkbare soorten nog minder.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2012, 08:30:16 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl