Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52

Auteur Topic: Wat is handiger, digitaal of Analoog?  (gelezen 16902 keer)

henk

• Offline Offline
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #30 Gepost op: 06 April 2012, 08:35:50 »
Hallo Jasmijn,

Analoog is handiger. Dat is het en dat blijft het.
Je bestuurt een trein direct, zonder eerst een nummertje te moeten intoetsen.
Je gaat toch ook niet via Rome, als je van Amsterdam naar Rotterdam wil? Waarom dan wel met modelspoor electriciteit?

Iedereen moet het zelf weten, maar sommge argumenten zijn zo grappig. Laat eens een foto zien van die handige 'directe' dradenbrij onder je baan Will.

Bij een zuiver handbediende baan is toch moeilijk vol te houden dat het voortdurende geflip met schakelaars en drie trafo's handiger is dan een adresje intoetsen. Automatisering is analoog ook niet echt handig, omdat je alle relaties met draden moet leggen in plaats van in het geheugen van een computer/centrale en dan nog blijven de mogelijkheden beperkter.

Als je eenmaal iets onder de knie hebt, dan heb je het onder de knie en is het een goede vraag of je moet overstappen. Wat overigens nog heel wat mensen doen. Maar ongeveer hetzelfde resultaat qua rijden is digitaal meestal gemakkelijk te bereikenen dan analoog.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2012, 08:44:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #31 Gepost op: 06 April 2012, 08:44:45 »
Je bestuurt een trein direct, zonder eerst een nummertje te moeten intoetsen.

Sorry Wil, er zijn ook digitale startersets met maximaal 4 knoppen waarbij je geen adres in hoeft te tikken. Dan kan je gewoon direct rijden. Niets moeilijk aan. Zelfs mijn nichtje van 4 kan dat bedienen.

Je vergeet ook dat je met digitaal op 1 ovaaltje twee of meer treinen tegelijk kan laten rijden ook tegen elkaars rijrichting in zonder ook maar iets te doen aan blokken, extra scheidingen, extra transformatoren, extra berg aan draden, extra schakelaars. Gewoon de tweede trein op de baan zetten en rijden maar.

En als digitaal handiger zou zijn, waarom staat dan het halve forum vol met vragen over digitaal zoals, mijn trein doet raar, de trein reageert niet, hoe moet ik.....?, enz, enz,????

Dat krijg je als een groot deel van de gebruikers digitaal rijden en niet meer analoog rijden. Ook in het analoge tijdperk waren er veel vragen over de zaken die je noemt. Die vraag kan je ook stellen bij andere zaken: Waarom heeft bijna iedereen een computer met Windows terwijl het halve internet vol staat met vragen over problemen met computers? Waarom heeft niet iedereen een MAC of tablet als dat handiger is. Dus die vlieger gaat niet op.

De meeste vragen komen uit het niet lezen van de handleiding die je krijgt bij de spullen. Goed lezen is tegenwoordig een probleem als de handleiding al meer dan 2 pagina's lang is. Of als men meer dan 3 handelingen moet verrichten is het "te moeilijk" of "te onhandig". Wil je niet de handleiding lezen dan stel je gewoon de vraag op het forum. :) Dan krijg je meteen antwoord zonder de handleiding te moeten lezen.

Ikzelf blijf analoog rijen enne een decoder, die analoog en digitaal aan kan? Ik haal hem eruit. Het zit erin om de veel te hoge snelheid te verdoezelen ofzoiets en die decoder kan niet samen met mijn electronisch bloksysteem.

Ook niet handig als je eerst je digitale lok moet ombouwen naar echt analoog omdat hij anders niet wil rijden op je analoge baan. Ik zie daar een parallel met digitaal.

Mijn ± 45 analoge loks van 55 jaar en ouder WIL ik niet ombouwen. Het kost me teveel geld en ook speelt het sentiment een grote rol voor MIJ !   :-\ 

Dus dat heeft niets te maken of het handiger is. Puur emotie.

Ook vind ik het allemaal heel eenvoudig, PLUS + MIN kan ik begrijpen, bits, data en adressen synchroniseren is me te hoog gegrepen en ik geef eerlijk toe, IK wil het ook niet begrijpen.  (y) ;D (y)

Andere mensen vinden de begrippen plus en min niet te begrijpen maar begrijpen het digitale deel wel. Heeft dus ook niets te maken met of het handiger is of niet.

Dus wat is handiger? Je goed laten voorlichten. Je inlezen in de materie. Je licht opsteken bij beurzen en tentoonstellingen bij mensen die daar met een modelbaan staat. Waar rijden zij mee en waarom? Je licht opsteken in een winkel, bekijk de verschillende startsets. Het prijsverschil tussen digitale startset en een analoge startset is niet meer zo heel groot meer. En dan een eigen keuze maken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #32 Gepost op: 06 April 2012, 08:48:33 »
 (y) Goed verhaal Ronald.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 06 April 2012, 08:57:57 »
Ook vind ik het allemaal heel eenvoudig, PLUS + MIN kan ik begrijpen, bits, data en adressen synchroniseren is me te hoog gegrepen
Ga jij dan iemand die analoog Märklin rijdt maar dat lekker eenvoudige plus en min verhaal uitleggen.  ;)
Maar ik begrijp dus nog steeds niet waarom je bits, data en adressen synchroniseren (wat je daar dan ook mee bedoelt) wilt begrijpen om gewoon digitaal te rijden. Ik hoef toch ook niet de techniek achter een tv te kennen om 's avonds kassie te kijken? Gewoon spullen kant en klaar kopen, aansluiten volgens de gebruiksaanwijzing en gaan met die banaan. Ik zie daar echt geen verschil tussen analoog en digitaal.

En als digitaal handiger zou zijn, waarom staat dan het halve forum vol met vragen over digitaal zoals, mijn trein doet raar, de trein reageert niet, hoe moet ik.....?, enz, enz,????

Als dit forum 25 jaar geleden al had bestaan, zou het halve forum vol met vragen over analoog hebben gestaan.

In mijn ogen zijn er maar twee wezenlijke verschillen tussen analoog en digitaal:

1. De rijrichting is bij digitaal altijd locafhankelijk, dus als je loc de eerste keer met de schoorsteen voor met de klok mee rijdt als je de regelaar naar rechts draait, zal dat ook de volgende keer zo zijn. En als je de loc oppakt en andersom op de baan zet, zal hij ook daarna met de schoorsteen voor blijven rijden, maar dan tegen de klok in.
Als je bij analoog (althans bij gelijkstroom) de regelaar naar rechts draait, zal de loc altijd in een bepaalde richting over de baan rijden. Rijdt de loc eerst met de schoorsteen voor met de klok mee, pak je de loc op en zet hem omgekeerd op het spoor, zal hij daarna met de schoorsteen achter rijden, maar nog steeds met de klok mee.
Wat is makkelijker? Geen idee. En bij analoog wisselstroom gaat de vergelijking sowieso niet op.

2. Om verschillende locs tegelijk te kunnen rijden en onafhankelijk van elkaar stil te zetten,  moet je bij analoog de baan in verschillende stukken met schakelaars verdelen. Bij digitaal moet je verschillende adressen op je regelaar kiezen.
Wat is makkelijker? Geen idee.

Andere argumenten pro of contra digitaal en analoog vind ik wat dubieus.

Met de goede regelaars kun je in analoog dezelfde rijeigenschappen krijgen als in digitaal.
Constante treinverlichting werd volgens mij 30 jaar geleden al in een Railhobby uitgelegd.
Geluid heb ik ook minstens 25 jaar geleden al op analoge banen gezien en nu ik digitaal rijdt vind ik het nog steeds niet om aan te horen.
Volledige automatisering is zowel in analoog als in digitaal mogelijk.
De prijs is helemaal afhankelijk van wat je wil. Soms zal digitaal duurder zijn, soms analoog.

Huub
« Laatst bewerkt op: 06 April 2012, 08:59:53 door hubertus »

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 06 April 2012, 09:22:11 »
Ik rijd na jaren het analoog te hebben gedaan nu een jaar of vijf digitaal.
Onder mijn baan (ca 17m lang lopen één bruine en één blauwe draad (installatiedraad)). Die is op een aantal punten met de rails verbonden en ook met mijn digitale centrale. De centrale is weer met twee draadjes aan de transformator verbonden en die weer met twee draadjes aan het stopcontact.
Ik heb continue 11 locs op de baan die onafhankelijk van elkaar kunnen worden bestuurd. Maakt niet uit in welke richting, maakt niet uit waar.
Dat lijkt me analoog toch erg moeilijk haalbaar.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 06 April 2012, 10:54:43 »
Andere argumenten pro of contra digitaal en analoog vind ik wat dubieus.

Met de goede regelaars kun je in analoog dezelfde rijeigenschappen krijgen als in digitaal.
Constante treinverlichting werd volgens mij 30 jaar geleden al in een Railhobby uitgelegd.
Geluid heb ik ook minstens 25 jaar geleden al op analoge banen gezien en nu ik digitaal rijdt vind ik het nog steeds niet om aan te horen.
Volledige automatisering is zowel in analoog als in digitaal mogelijk.

Nee Huub, dat ligt toch anders.
Ik heb vroeger goede regelaars gebouwd en de rijeigenschappen werden beter, maar de instellingen bleven een compromis tussen de verschillende typen aandrijvingen. Een Fleischmann rondmotor bleef anders reageren dan een Roco met middenmotor. Alleen bij digitaal heeft iedere loc zijn eigen regelaar die je volledig op de betreffende loc kunt afstellen.
Die hoogfrequente binnenverlichting natuurlijk ook geprobeerd. Een hoop gelazer, maar het werkte uiteindelijk, alleen nou net niet met die goede rijregelaars. Front- en sluitverlichting kon je sowieso niet apart schakelen.
Automatiseren is altijd lastig, maar verloopt digitaal een stuk gemakkelijker, omdat je niet alles met fysieke schakelingen hoeft te regelen.
Echt, dezelfde resultaten bereik je digitaal gemakkelijker dan analoog en dan blijven er zaken over die alleen digitaal kunnen. De vele vragen over digitaal worden deels veroorzaakt doordat het mensen uitnodigt aan zaken te beginnen waar ze analoog nooit aan waren begonnen.

Het voornaamste vraagstuk van digitaal blijft de inbouw van decoders in oudere locs en het afstellen van de locs. Dat kan iedereen leren, maar niet iedereen zal daar zin in hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 06 April 2012, 11:30:30 »
Dan is mijn oordeel misschien vertroebeld doordat ik eigenlijk alleen maar locs met middenmotor heb.
De rondmotoren hebben bij mij al lang voor ik digitaal ging het veld moeten ruimen.
De vermeend betere rijeigenschappen is wel een reden geweest voor mij om digitaal te gaan, maar in de praktijk heb ik daar nooit veel van gemerkt. Tegenover een iets betere regelmogelijkheid, staat een achteruitgang van de werking van vliegwielen. In mijn ervaring heft dat elkaar redelijk op. Misschien dat dat bij rondmotoren anders ligt.
Verlichting kan ik verder niet over oordelen. Het heeft mij nooit geïnteresseerd, zelfs nu nog rijden mijn locs meestal zonder licht. Ik ken alleen het bestaan van oplossingen voor analoge banen.

Bij automatisering is de vraag of je een oplossing als Dinamo analoog of digitaal wilt noemen. Ik beschouw het als analoog en dan is er eigenlijk geen verschil in moeilijkheidsgraad tussen analoog en digitaal. Vergeleken met een volledig hardwarematige analoge oplossing is digitaal automatiseren inderdaad een verademing. En uiteindelijk ook de hoofdreden voor mij geweest om over te stappen naar digitaal. Het toenmalige HCCM-systeem vond ik te veel werk.
Maar als ik niet de wens had gehad om volledig te automatiseren, had ik nu waarschijnlijk nog steeds analoog gereden.
Want er is een ding dat ik de analoog-adepten moet nageven, onverklaarbare storingen in de vorm van locs die spontaan gaan rijden, onterechte bezetmeldingen, enz. heb ik met analoog nooit meegemaakt. De eisen aan je bedrading liggen bij digitaal toch wel een stukje hoger dan bij analoog. En zelfs dan kunnen decoders heel eigenwijs zijn.

Het inbouwen en afstellen van decoders lijkt me trouwens geen issue. Als je het niet zelf kunt of wilt doen, laat je het doen. Kost inderdaad geld, maar dat heeft niet echt met de vraagstelling in dit draadje te maken.

Huub

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #37 Gepost op: 06 April 2012, 12:13:23 »
(y) Goed verhaal Ronald.

Groet Jaap

Precies Jaap. Het blijven elke keer weer dezelfde discussie's rond digitaal. En dat is jammer want er is niet hocus-pocus aan. Alle argumenten die door de tegenstanders ingebracht zijn berusten op "van-horen-zeggen", geen eigen kennis of bevindingen en de genoemde emotie. Analoog? Prima als je daar tevreden mee bent met al zijn voor- en nadelen. Digitaal? Idem dito. Maar je kunt niet ontkennen dat met laatstgenoemde onze hobby toch een stuk dynamischer is geworden. En dat durf ik als 47-jarige die al 40 jaar met treintjes speelt en ook analoog is begonnen rustig te zeggen.... ;) Maar ik blijf wel digitaal! :)

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 06 April 2012, 12:24:34 »
Jammer dat de derde optie niet besproken wordt....  8)

Niks analoog of digitaal, geen trafo of moeilijke dingen nodig.

Dit kan ik zelfs.... hoewel, moet ik nu linksom of rechtsom de veer opwinden ?  ::)

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 06 April 2012, 12:50:27 »
Fleischmann en Trix hadden ook van die opwindtreintjes. Nooit last van stroomonderbrekingen. Het was een supersysteem.
Andre :P
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #40 Gepost op: 06 April 2012, 12:57:15 »
Citaat
Een Brio trein is veel directer
 ;D val om van het lachen.

Ben zelf ongeveer een 2 jaar geleden (weer) begonnen en heb ook over dit in dubio gezeten. Uiteindelijk voor digitaal gekozen omdat in materieel het aanbod steeds groter wordt, ik van analoge blokbesturing etc absoluut geen kaas gegeten heb. Moet eerlijk zeggen dat het me uitstekend bevalt.
Maar zo als Ronald zegt bekijk het je rustig, denk na over wat je wilt en maak dan je keuze..

Sander

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 06 April 2012, 12:57:54 »
Om nog maar te zwijgen van de Brio treintjes.

- langzaam optrekken
- netjes afremmen
- 2 locs op hetzelfde spoor
- geen wisselstoringen
- geen gezeik met koppelingen
- relatief weinig bedrading

Ja....als het wat beter te verkrijgen was dan zou ik zo overstappen!!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 06 April 2012, 13:05:51 »
Hier in het oosten vol verkrijgbaar! ;)

Ik ga overstappen! (y) ;)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #43 Gepost op: 06 April 2012, 13:07:00 »
Toch wel modules hoop ik  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 April 2012, 18:10:04 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 06 April 2012, 13:33:46 »
Nee, nee!

Parketrijder..... ;)