Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Edinburgh Haymarket  (gelezen 15299 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #15 Gepost op: 27 March 2012, 19:53:10 »
Daar hoort een oud vliegend Fordje bij, met tovenaarsleerlingen erin
en een "Steamtrain to Mallaig" (muzieksuggestie, googel dat maar eens)
en een wee dram natuurlijk

Maar met enkel het Glenfinnen Viaduct heb je ook al heel snel een diorama vol.
"Concrete Bob" kon er wat van!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #16 Gepost op: 27 March 2012, 21:39:58 »
Vanavond weer wat pas en meetwerk gedaan op de modulebak. Het Haymarket Station ligt lager dan de omgeving, dus met een beetje mazzel moet ik onder de wegen Dalry Road en Haymarket Terrace een spoor terug kunnen laten lopen.



Qua hoogte zou het ook moeten lukken.



Het is een krappe bocht, straal 220, dus eigenlijk net een centimeter krapper dan de voorschriften maar ik denk dat het moet lukken.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8810
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #17 Gepost op: 27 March 2012, 21:52:58 »
Ziet er weer goed uit de ideeën ... :) Ben benieuwd!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #18 Gepost op: 28 March 2012, 17:24:27 »
De kop is er af. De eerste stukjes triplex zijn op maat gezaagd om voor de verhoging te zorgen. De tunnels zijn uitgezaagd en de treintjes staan er onder om te kijken of het past.


Aan de andere kant van het tunnelportaal zijn de perrons neergelegd en het eerste stukje muur is opgetrokken. Nou ja, eerst met triplex om een stevige verhoging te maken, pas later volgt de afwerking.


Nu de perrons liggen kan het isolatie materiaal er tussen. Hiervoor gebruik ik flinterdun piepschuim. Het zijn velletjes die tussen vloertegels zitten van 60x30 centimeter.


Natuurlijk is er licht aan het einde van de tunnel, maar dan moet het in de tunnel wel donker zijn. Deze kant dus in de zwarte primer. De andere kant bij de perrons gaat in de grijze primer.


Met een paar pins wordt de peco flextrack in de juiste positie gepinned.


De kleinste ballast vindt ik eigenlijk nog te groot voor schaal N. Gelukkig hoef ik me daar geen zorgen over te maken, want zo rond 1920 deden ze in Schotland nog niet echt aan keurig aangeharkte ballast bedjes. Nee, de boel gewoon op 't zand.


Met een klein kwastje wordt het zand tussen de dwarsliggers geveegd.


Een flinke scheut verdunde houtlijm er over en nu maar wachten totdat het droogt.


Nu de rails ligt en geballast is kan het eerste stukje van de tunnel van een dak voorzien worden. Hierover komt de Dalry Road te liggen.
Door nu een klein stukje te doen kan ik straks de tunnelportalen af gaan werken, maar kan ik er ook nog bij om de tunnelbuis verder aan te kleden.


Nu had ik bedacht dat ik de bedrading wel in de tunnel er aan kon solderen, mooi buiten het zicht. Moet nog maar even kijken of ik daar nog met mijn dikke vingers bij kan of dat er even weer een stukje muur aan de kant moet.

Tot zover vandaag.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #19 Gepost op: 28 March 2012, 17:26:56 »
Je hebt er meteen goed de gang in Johan!  (y)

vrgr Steef
Mvh Steef

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #20 Gepost op: 28 March 2012, 18:59:35 »
So hey! ;) U heeft de sokken er flink in! (y)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #21 Gepost op: 28 March 2012, 19:25:37 »
JOHAN! Doe je wel rustig aan.

Maar leuk is het wel. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #22 Gepost op: 28 March 2012, 19:55:27 »
Het is een krappe bocht, straal 220, dus eigenlijk net een centimeter krapper dan de voorschriften maar ik denk dat het moet lukken.

Johan, je hebt na Den Bosch vleugels gekregen geweldig. (y)
Maare snelle Johan, voor je verder gaat heb je al materieel laten rijden over die krappe bocht?
Waarom deze opmerking, ik heb een negeatieve ervaring... >:( en moest slopen.

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #23 Gepost op: 28 March 2012, 20:16:17 »
@Ronald Ik gebruik geen sateprikkertjes, dus met deze ruwbouw kan ik flink opschieten. Straks begint het prutswerk pas.
@Hans Zoals je misschien op de laatste foto's ziet ligt de bocht er ook nog niet in...

Gisteravond heb ik nog even een stevig biertje gedronken met Jeroni. Als er één is die weet wat mogelijk is dat volgens het boekje niet kan dan is hij het wel... En ja, volgens Jeroni kon het dus ook niet.

In één van de foto's zie je misschien dat ik iets van de groene lijntjes ben afgeweken. Ik heb toch een paar krommingen in de perrons aangebracht waardoor ik net een centimeter meer heb. Morgen de boel eerst eens onder stroom zetten en dan inderdaad wat locjes heen en weer laten rijden om te kijken of het nu wel of niet kan voordat ik de boel vastleg.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #24 Gepost op: 29 March 2012, 21:03:58 »
En inderdaad. Het prutswerk is begonnen. De eerste lijntjes van het stationsgebouw zijn in CAD getrokken.



Volgt een enorme K klus om de steentjes er in te priegelen. Elk muurtje staat er twee keer op om e.e.a. in lagen te kunnen opbouwen. Er is ook nog wat interpretatie werk te doen omdat de originele trap naar de perrons iets anders was dan nu...

Nu:


(Bron: Wikipedia)

Vroegûh:


(Bron: RCAHMS - John Hume)

Achter het mooie gietijzeren afdakje zie je nog een houten uitbouw waardoor de passagiers konden afdalen naar de perrons. Hier moet ik maar wat educated guesses gaan maken naar hoe dit er uit gezien heeft.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #25 Gepost op: 30 March 2012, 11:31:58 »
Het door mij aangehaalde Burntisland:
Toen ik nog zeereisjes maakte kwam het regelmatig voor dat wij met de Slb Frankrijk en de bak E3510 naar Burntisland gingen. Wij moesten afmeren in het oude havenbasin waarvan 1 x per week de deuren open en dicht gingen. Burntisland ligt recht tegenover Edenburgh en was vroeger een zeer belangrijke kolen en scheepsbouhaven. In WWII werden hier zelfs vliegkampschepen gebouwd!!   








Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #26 Gepost op: 30 March 2012, 23:55:55 »
Sobat, dank je voor de foto's. Burntisland heeft altijd wel mijn belangstelling gehad. Ik heb er over getwijfeld of ik niet de floating railway als uitgangspunt voor mijn diorama zou nemen, maar in schaal N valt dat een beetje in het niet; te weinig hoogte. Die hoogte zit natuurlijk wel in de door Hendrik Jan genoemde Forth Bridge. Hoewel dat natuurlijk een knap staaltje werk is ben ik er geen fan van. Voor mij is de Forth Bridge toch een beetje het begin van het einde voor Burntisland.

Het station wijkt overigens wel wat af van Haymarket Het basis idee is natuurlijk hetzelfde, maar het is wat smaller (5 ipv 6 ramen in de gevel) en het heeft zo'n kitscherige romeinse zuilengang... ;) Maar ik ga er wel over nadenken of ik deze variant niet ook in mijn CAD tekening kan verwerken...

Vandaag overigens weinig geCAD op mijn vrije dag. Hoewel ik gezegend ben met een extra dagje weekend was het vandaag behoorlijk druk. Huis verkocht, Belasting aangifte gedaan, Boodschappen gedaan en ga zo maar door.

Gisteren nog wel tijd gehad om wat draadjes aan de rails te solderen. Doordat dit in de tunnel komt steekt het wegwerken van de draadjes niet zo nauw.



Vandaag nog wel wat tijd gevonden om de rails weer een beetje op te schonen en de lijmresten en zand op de rails weg te halen zodat alles weer goed contact maakt.



En zowaar, ook een lange trein tuft keurig door.



Morgen probeer ik een ultieme test om dit treintje op 19 centimeter 38 centimeter de hoek om te jagen in de krapst mogelijke straal om te kijken of ik in de tunnel toch die 180 graden bocht kan leggen.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2012, 00:38:09 door Johan Vermij »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #27 Gepost op: 31 March 2012, 21:22:34 »
 (y)

Heb vandaag ook weer met Brits in handen gestaan. Nog maar even
wachten. Heb al zoveel leuks. btw, dat jagen zou ik niet doen, doe
het maar gewoon rustig aan door de boog..  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • La vie est belle...
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #28 Gepost op: 31 March 2012, 22:12:56 »
Johan

Leuk idee, ben een paar keer in de stad geweest en vond het er erg leuk, ben benieuwd naar je vorderingen. Ik weet niet of je er iets aan hebt of hem misschien al kent, maar ik heb enige tijd geleden onderstaande site gevonden voor zelfbouw van Engelse (spoor)gebouwen en meer, heb er een paar dingen zelf van gedownload en geprint en gebouwd, niet duur, leuk om te doen en een prima resultaat.

http://www.scalescenes.com/

Ik ga je draadje in elk geval volgen, succes!

 (y) grtz Paul
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #29 Gepost op: 31 March 2012, 22:22:25 »
@Paul. Thanks voor de link. Ik zal er eens rondneuzen. Ken de site nog niet.
@Steef Als ik hem de bocht om kan jagen, dan weet ik zeker dat die op normale snelheid er ook niet uit loopt  :P

Vanmorgen even met het hele gezin naar de opendag van de Modelspoorclub, Promospoor, in Ede geweest. Hoogtepunt voor de kids was het behalen van het machinisten diploma. De trein moest bestuurd worden. Stoppen op het station, de seinen en de wissels bedienen en een stukje rangeren. Nadat het geheel schadevrij was afgerond mochten ze bij de hoofdmachinist het diploma ophalen.



Vanavond weer even verder geprutseld. Daar waar het locje nog niet helemaal soepel liep met een fijn puntje de lijmresten aan de binnenkant weggefreesd.



Daarna de stukken flexrail aangelegd om de bocht te maken. Om te voorkomen dat de buitenste railstaaf bij het buigen van de rail wegloopt zet ik ze even met een puntje soldeer vast.



Daarna kan de passagierstrein de eerste bocht proberen. He verdikkie. Dat zou mij toch niet overkomen...
De locomotief past prima door het tunnelportaal, maar de wagon blijft steken. Dus toch een hoekje er uit frezen.



Dan de bocht maar in de lijm zetten.



Een beetje roest er over en het eerste boompje groeit zowaar.



volgende week weer verder.

grtz,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery