Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
24 October 2025, 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
24 October 2025, 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
24 October 2025, 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
24 October 2025, 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
24 October 2025, 16:04:50
  

Auteur Topic: Fleischmann Vlaflip 2008.  (gelezen 22573 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #30 Gepost op: 22 April 2007, 22:11:24 »
Daarnaast kunnen wij ons afvragen of de stellen in de huidige 2001 reeks blijven. Immers de SGM III serie is van 2800 omgenummerd naar 2900.

De nummerserie 2100 is weer vrij, dus da's een optie ;-)
Grtz!
Tedo

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #31 Gepost op: 22 April 2007, 22:39:06 »
Misschien de serie 2200, omdat ze 2-delig zijn? Maar dan zitten ze wel de museum-2200'en (diesellocs) in de weg  ;D Maar voorlopig is het dus nog speculaas.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #32 Gepost op: 23 April 2007, 00:21:26 »
 dat is goed nieuws.
Kan ik mijn 3 wagen stel gaan koppellen met een 2-tje.
Hopelijk dat ze ook een tussenbak gaan produceren.....
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #33 Gepost op: 23 April 2007, 08:15:24 »
Kijk ik zal het nog 1 keer voorleggen.

Fleischmann maakt nu een 2tje. Een van die stellen krijgt 1e klas. Ga je nu naar een 3tje kijken dan hebben bijde stellen geen 1e klas. Daar is de tussen bak voor. Gaat Fleischmann nu een tussen bak produceren heb je een probleem want dan heb je 2x 1e klas. Kans 0 dat Fleischmann dus met een tussenwagen komt. ;D

Groetjes,

Robbert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #34 Gepost op: 23 April 2007, 10:01:52 »
Of het hier nou veel duidelijker van wordt?  ;)

De tweetjes hadden oorspronkelijk wel degelijk een eerste klasse afdeling, alleen waren de betreffende ramen niet breder. Dat heeft Fleischmann netjes nagebootst. Pas toen tweetjes drietjes werden kregen ze een eerste klasse afdeling in de tussenbak inclusief bredere vensters. De tweetjes die Citypendel werden verloren hun eerste klasse afdeling.
Als de tweetjes nu een eerste klasse afdeling krijgen met bredere ramen, dan heeft Fleischmann een probleem. Ik heb gelezen dat de stellen een ieder geval een balg krijgen. Is ook een probleem, want dat is eigenlijk alleen maar na te bootsen wanneer de stellen kortkoppelmechanieken krijgen. Dat zie ik Fleischmann overigens nog wel doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #35 Gepost op: 23 April 2007, 11:30:55 »
Henk,

Ga er bij het grootbedrijf maar niet vanuit dat de ramen bij de tweewagenstellen voor de 1e klas groter worden, dat is een lastige ingreep i.v.m. de bakconstructie. Men zal er eerder voor kiezen om de stoelen (gedeeltelijk) in coach op te stellen (zoals ook bij de drietjes). Tja, en dat je dan als reiziger in sommige gevallen tegen een wand aan zit te koekeloeren i.p.v. door een raam, daar houdt men al een aantal jaren geen rekening meer mee. Kijk maar naar ICRm, SGMm, ICE-3M en Mat'64 Plan T. ICMm zal niet anders worden vrees ik....

Dus zal het namaken van een VlaVlip Sprinter Tweetje door Fleischmann waarschijnlijk niet tot problemen leiden v.w.b. de 1e klas.

Of men vouwbalgen aan gaat brengen? Ik vraag het me eerlijk gezegd af. Voor hun CityPendel heeft Fleischmann namelijk gekozen voor treinstel 2025 en die had ook vouwbalgen moeten hebben, die op het model niet zijn aangebracht.

Tenslotte heeft een kortkoppelmechanisme weinig zin, omdat de bakafstand bij Sprinters nu eenmaal erg groot is en Fleischmann dit aardig heeft nagebootst.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #36 Gepost op: 23 April 2007, 11:44:33 »
Dan zal het wel doorgaan.  :)
Kortkoppelmechanismen hebben alleen zin als Fleischmann balgen plaatst, maar dan moet het ook. Ik heb al heel wat Sprinters van balgjes voorzien en dat werkt zonder kortkoppelmechaniek niet. Zal ook wel de reden zijn dat Fleischmann dat bij de 2025 heeft laten zitten. Toch is het niet zo'n heel forse ingreep. Bij een groot deel van de oudere modellen is het ten slotte ook gebeurd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #37 Gepost op: 23 April 2007, 11:54:22 »
Heb je die balgen al eens geprobeerd met magneetjes eraan? Van anderen heb ik begrepen dat die wel werken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #38 Gepost op: 23 April 2007, 12:02:40 »
Die heb ik al vaak gebruikt, maar ook dan is een kortkoppelmechaniek beter. De onderlinge uitslag van de bakken bij het ingaan van een boog is erg groot. Op overgangswissels komen de achterkanten van de bakken bijna naast elkaar te staan. In het beste geval raken de magneetjes dan los, maar soms wordt een balg finaal kapot getrokken.

In ieder geval zal Fleischmann dergelijke balgjes niet toepassen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 April 2007, 12:14:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #39 Gepost op: 23 April 2007, 13:57:37 »
Ik hoop dat de Gebr. Fleischmann toch nog een keer het licht zullen zien wat betreft de Sprinter;

Een investering in een middenbak lijkt me zeer wel de moeite waard.
Als ze een beetje lef hebben komen ze met een Vlaflip 2tje en 3tje.
Zoals eerder aangegeven is het plaatsen van een KKKmechaniek geen heel heftige ingreep.
Met een kleine malaanpassing is een oud 3tje ook nog wel mogelijk.
Ik vind het onbegrijpelijk dat men daartoe nooit besloten heeft.

(ik weet dat de F* sprinter een protoversie is 2001 2015, maar gezien het feit dat de Citypendel het nummer 2025 draagt mogen ze van mij ook best een paar kleine details over het hoofd zien bij het uitbrengen van een 3tje.) Ik zou daar wel vrede mee hebben.

Mogelijke varianten: Oorspronkelijk 2tje 20XX / Citypendel met VlaFlip deuren, verlengd 2tje 28laag, oorspronkelijk 3tje 28hoog, Vlaflip 2tje en Vlaflip 3tje 29XX. Laat ik de Reclame varianten nog buiten beschouwing.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #40 Gepost op: 16 May 2007, 17:26:18 »
De tekeningen van de buitenkant van de treinen gaan deze zomer nog naar Fleischmann. Zodra deze binnen zijn zullen er wat mensen uit Nurnberg naar Nederland komen en foto's en maten nemen. De verwachting is dat ze van de winter nog uit komen. Ik wens ze veel succes en ben al bezig met sparen, als het maar net zo'n toppertje wordt als de Lint  !

Groetjes,

Robbert

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #41 Gepost op: 19 November 2007, 20:58:04 »
28 November komt de eerste naar Nederland.   ;D Is achterhaalt en klopt niet.

Groetjes,

Robbert
« Laatst bewerkt op: 21 November 2007, 16:38:07 door robbert »

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #42 Gepost op: 19 November 2007, 21:03:20 »
niet het model  :'(

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #43 Gepost op: 19 November 2007, 21:17:21 »
Maar dat is wel goed nieuws voor het model.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Fleischmann Vlaflip 2008.
« Reactie #44 Gepost op: 19 November 2007, 21:33:17 »
Die fleischmann werd toch gemaatk zodra er een echt bestaat.
Voor grootspoorfoto's zie site