Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: TEE treinen  (gelezen 6218 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
TEE treinen
« Gepost op: 19 April 2007, 11:11:24 »
Ik ben dit jaar op onverklaarbare reden opeens heel erg geintresseerd geraakt in TEE treinen.
Wie heef voor mij een site (behalve Nico Spilt) waar alles over de TEE's te vinden is ?

Zo wil ik graag weten wat wel in Nederland kwam en wat niet.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2007, 11:20:05 »
Ga zo door chris, straks ga je de voorgangers van de TEE nog een keer leuk vinden (etoile du nord, 4 blauw/creme CIWL-salonbakken en een D getrokken door een blikken tinus of blauwe brabander.... hmmmm  ;D)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: TEE treinen
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2007, 11:28:40 »
Nou...wat ik ook nog wel eens wil is de orient express......

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2007, 11:31:09 »
he bah, niet weer die suffe orient express, dat ding is echt TE uitgemolken  :-X


burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: TEE treinen
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2007, 11:54:44 »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Gert1

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2007, 09:18:55 »
Chris, dan misschien toch even de Eisenbahn Journal-special "Die TEE-Story" kopen. Ik vond 'm zelf niet interessant genoeg (zie mail in je prive-mail box die ik gisteren stuurde), maar wellicht is het voor jou dan toch een interessante uitgave.

Hopelijk komt er een van de grote Duitse uitgevers nog met een leuke DVD over TEE-treinen. Dat zou pas echt handig zijn.

mvg,
Gert

modelspotter

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2007, 11:10:03 »
HSM-bagagewagen met halve opbouw, zodat er 2 CIWL-bagagelaadkisten op mee konden, die gingen dan de boot op naar Engeland

Niet helemaal waar  ;)  dat van de CIWL, maar die had ze ook en die gingen naar Franrijk vv.

Het zijn laadkisten van de Great Eastern Railway die vanuit Engeland in Hoek van Holland op de HSM bagagewagens 2801-2804 (ex-1801-1804) belandden. Deze bagagewagens liepen in de treinen D25/24 over Bentheim en D81/88 over Cranenburg/Cleve. De foto in het HUA toont de D81 te Cranenburg.

De geschiedenis van deze wagens is vrij complex...
oorspronkelijke serie: 1801-1806 bj: 1903 (in 1906: 2801-2806)
Bij de ombouw in 1910/11 tbv het vervoer van laadkisten hield de HSM vier halve bagagewagens zonder frame over, die werden vervolgens gebruikt om bagagewagens te bouwen. De verbouwde wagens werden in 1930 onder NS regie weer helemaal bagagewagen(!); wat moet je er anders mee?
1801-1804 -> 2801-2802 geschikt voor laadkisten en 2819 (ex- halve bakken 2801 en 2802),  2803 geschikt voor laadkisten en 2820 (ex-halve bak 2803 plus nieuw), 2804 voor lk en 2821 (ex-halve 2804 plus nieuw).
NS nummering
2801-7051-7591 afgev. 15-4-1952
2819-7008-5008 vermist
2802-7052-7592-455E hulpwagen tbv kraan Zwolle verbouwd 5-5-1952
2803-7053-7593 vermist, uiteindelijk beland bij de DR in de DDR als Pw 600-004, 60 50 99 54 763-6
2820-7585-6059-157093 ongev.wgn., verbouwd 9-1956
2804-7054-7594 afgev. 2-1954
2821-7586-6060 afgev. 29-6-1955
--------------------------------------------
en voor de volledigheid
2805-7001-5001
2806-7002-5002

@van Diesen: een site vol TEE...

http://homepages.cwi.nl/~dik/english/public_transport/TEE/index.html


Succes ermee,
Modelspotter

Wijzigingen betreffen juiste nummers en datums.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2007, 16:43:44 door modelspotter »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #8 Gepost op: 21 April 2007, 11:52:38 »
oh, ze zijn dus verbouwd uit die dubbelbuiken, ik dacht dat ze zo gebouwd waren  ;)

modelspotter

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #9 Gepost op: 21 April 2007, 12:06:41 »
Yep,
Aardige foto's van alle bagagewagens in het boek van Steinkamp, waar helaas de exacte vernummeringen wegens plaatsruimtegebrek geen plaats konden vinden.
Grtz Mospo

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: TEE treinen
« Reactie #10 Gepost op: 21 April 2007, 12:15:45 »
Op TEE gebied is er veel in Nederland geweest, de duitse VT11.5 en 8.?(vierdelige stellen die reden voordat de VT11.5 reed en later dacht ik nog wel eens als versterking). Die franse X..... gevallen die roco leverd(e), de NS/SBB TEE stellen, en ik heb laatst ergens gelezen dat die vierstrooms TEE stellen van de SBB ook nog wel eens in Nederland kwamen via frankrijk en België. Verder veel getrokken materieel, zoals het gebruikelijke duitse spul Avmz111 en Apmz121 en div restauratie rijtuigen. Vanaf eind jaren 70 reden ook de Apmz122 en Avmz207. Verder kwam ook dat franse Inox spul als TEE's naar Nederland via Rooseldaal.

TEE treinen kunnen lekker kort zijn, de leukste TEE's in Nederland vind ik een 1100 of 1200 met 1 of 2 rijtuigen.

Groetjes Michiel

Ps; had ff geen zin alles op te zoeken dus heb alles gewoon ff uit m'n hoofd getypt.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #11 Gepost op: 21 April 2007, 12:45:03 »
ja, ik heb een erg goede tekening van de zijkant van die dubbelbuik-D's, met behulp van de foto's in de erfenis zijn de kopwanden ook goed te doen, ik moet die dus ooit nog eens gaan bouwen. Als er meer mensen zo'n ding willen bouwen, stuur me dan maar een PM, dan stuur ik die tekening wel.
Nu maar weer ontopic over TEE's dan maar?  ;)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: TEE treinen
« Reactie #12 Gepost op: 21 April 2007, 15:13:21 »
Wie heef voor mij een site (behalve Nico Spilt) waar alles over de TEE's te vinden is ?

Op het Märklinforum loopt al enige tijd een draadje over de TEE RAm en de ombouw hiervan.

Maar dat had je misschien al gezien.
De groeten van Rob

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: TEE treinen
« Reactie #13 Gepost op: 21 April 2007, 17:02:25 »
http://www.tee-classics.ch/09.html
TEE-CLASSICS

Had je misschien zelf ook al gevonden. (in het duits googelen vind je misschien nog wel meer)
Bij de <links> staan nog veel meer TEE-sites
« Laatst bewerkt op: 21 April 2007, 17:05:29 door prutser »

arjen

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #14 Gepost op: 21 April 2007, 17:10:12 »
Op TEE gebied is er veel in Nederland geweest, de duitse VT11.5 en 8.?(vierdelige stellen die reden voordat de VT11.5 reed en later dacht ik nog wel eens als versterking).

VT08.5. Kan ook een drie- of vijfwagenstel zijn. Als los stel hebben ze zeker in Nederland gereden als TEE Rhein-Main, ik betwijfel of ze later ook als versterking met de 11.5 werden meegegeven (wel in de TEE Helvetia, maar die kwam niet in Nederland)

Die franse X..... gevallen die roco leverd(e),

X2771-2781, uit m'n hoofd. Franse type-aanduiding is RGP1. Reden de TEE Ile de France, en als voortrein voor de Etoile du Nord uit, op dagen dat het gebruikelijke NS/SBB-stel de vervoersvraag niet aan kon.

en ik heb laatst ergens gelezen dat die vierstrooms TEE stellen van de SBB ook nog wel eens in Nederland kwamen via frankrijk en België.

Klopt, in de jaren 60 als TEE Edelweiss, als reserve voor een NS/SBB diesel. Tegen die tijd was die hele route geëlektrificeerd en was het eigenlijk niet meer nodig om met diesels te rijden, maar ze hadden die stellen nou eenmaal. Nadeel was wel dat je met twee machinisten moest rijden, eentje die de weg kende en eentje die met het treinstel overweg kon .

Arjen.