Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Sikko
Vandaag om 14:36:47
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:14:00
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Leubachtalbahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
  

Auteur Topic: TEE treinen  (gelezen 6296 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
TEE treinen
« Gepost op: 19 April 2007, 11:11:24 »
Ik ben dit jaar op onverklaarbare reden opeens heel erg geintresseerd geraakt in TEE treinen.
Wie heef voor mij een site (behalve Nico Spilt) waar alles over de TEE's te vinden is ?

Zo wil ik graag weten wat wel in Nederland kwam en wat niet.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2007, 11:20:05 »
Ga zo door chris, straks ga je de voorgangers van de TEE nog een keer leuk vinden (etoile du nord, 4 blauw/creme CIWL-salonbakken en een D getrokken door een blikken tinus of blauwe brabander.... hmmmm  ;D)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: TEE treinen
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2007, 11:28:40 »
Nou...wat ik ook nog wel eens wil is de orient express......

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2007, 11:31:09 »
he bah, niet weer die suffe orient express, dat ding is echt TE uitgemolken  :-X


burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: TEE treinen
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2007, 11:54:44 »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Gert1

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2007, 09:18:55 »
Chris, dan misschien toch even de Eisenbahn Journal-special "Die TEE-Story" kopen. Ik vond 'm zelf niet interessant genoeg (zie mail in je prive-mail box die ik gisteren stuurde), maar wellicht is het voor jou dan toch een interessante uitgave.

Hopelijk komt er een van de grote Duitse uitgevers nog met een leuke DVD over TEE-treinen. Dat zou pas echt handig zijn.

mvg,
Gert

modelspotter

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2007, 11:10:03 »
HSM-bagagewagen met halve opbouw, zodat er 2 CIWL-bagagelaadkisten op mee konden, die gingen dan de boot op naar Engeland

Niet helemaal waar  ;)  dat van de CIWL, maar die had ze ook en die gingen naar Franrijk vv.

Het zijn laadkisten van de Great Eastern Railway die vanuit Engeland in Hoek van Holland op de HSM bagagewagens 2801-2804 (ex-1801-1804) belandden. Deze bagagewagens liepen in de treinen D25/24 over Bentheim en D81/88 over Cranenburg/Cleve. De foto in het HUA toont de D81 te Cranenburg.

De geschiedenis van deze wagens is vrij complex...
oorspronkelijke serie: 1801-1806 bj: 1903 (in 1906: 2801-2806)
Bij de ombouw in 1910/11 tbv het vervoer van laadkisten hield de HSM vier halve bagagewagens zonder frame over, die werden vervolgens gebruikt om bagagewagens te bouwen. De verbouwde wagens werden in 1930 onder NS regie weer helemaal bagagewagen(!); wat moet je er anders mee?
1801-1804 -> 2801-2802 geschikt voor laadkisten en 2819 (ex- halve bakken 2801 en 2802),  2803 geschikt voor laadkisten en 2820 (ex-halve bak 2803 plus nieuw), 2804 voor lk en 2821 (ex-halve 2804 plus nieuw).
NS nummering
2801-7051-7591 afgev. 15-4-1952
2819-7008-5008 vermist
2802-7052-7592-455E hulpwagen tbv kraan Zwolle verbouwd 5-5-1952
2803-7053-7593 vermist, uiteindelijk beland bij de DR in de DDR als Pw 600-004, 60 50 99 54 763-6
2820-7585-6059-157093 ongev.wgn., verbouwd 9-1956
2804-7054-7594 afgev. 2-1954
2821-7586-6060 afgev. 29-6-1955
--------------------------------------------
en voor de volledigheid
2805-7001-5001
2806-7002-5002

@van Diesen: een site vol TEE...

http://homepages.cwi.nl/~dik/english/public_transport/TEE/index.html


Succes ermee,
Modelspotter

Wijzigingen betreffen juiste nummers en datums.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2007, 16:43:44 door modelspotter »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #8 Gepost op: 21 April 2007, 11:52:38 »
oh, ze zijn dus verbouwd uit die dubbelbuiken, ik dacht dat ze zo gebouwd waren  ;)

modelspotter

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #9 Gepost op: 21 April 2007, 12:06:41 »
Yep,
Aardige foto's van alle bagagewagens in het boek van Steinkamp, waar helaas de exacte vernummeringen wegens plaatsruimtegebrek geen plaats konden vinden.
Grtz Mospo

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
Re: TEE treinen
« Reactie #10 Gepost op: 21 April 2007, 12:15:45 »
Op TEE gebied is er veel in Nederland geweest, de duitse VT11.5 en 8.?(vierdelige stellen die reden voordat de VT11.5 reed en later dacht ik nog wel eens als versterking). Die franse X..... gevallen die roco leverd(e), de NS/SBB TEE stellen, en ik heb laatst ergens gelezen dat die vierstrooms TEE stellen van de SBB ook nog wel eens in Nederland kwamen via frankrijk en België. Verder veel getrokken materieel, zoals het gebruikelijke duitse spul Avmz111 en Apmz121 en div restauratie rijtuigen. Vanaf eind jaren 70 reden ook de Apmz122 en Avmz207. Verder kwam ook dat franse Inox spul als TEE's naar Nederland via Rooseldaal.

TEE treinen kunnen lekker kort zijn, de leukste TEE's in Nederland vind ik een 1100 of 1200 met 1 of 2 rijtuigen.

Groetjes Michiel

Ps; had ff geen zin alles op te zoeken dus heb alles gewoon ff uit m'n hoofd getypt.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #11 Gepost op: 21 April 2007, 12:45:03 »
ja, ik heb een erg goede tekening van de zijkant van die dubbelbuik-D's, met behulp van de foto's in de erfenis zijn de kopwanden ook goed te doen, ik moet die dus ooit nog eens gaan bouwen. Als er meer mensen zo'n ding willen bouwen, stuur me dan maar een PM, dan stuur ik die tekening wel.
Nu maar weer ontopic over TEE's dan maar?  ;)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: TEE treinen
« Reactie #12 Gepost op: 21 April 2007, 15:13:21 »
Wie heef voor mij een site (behalve Nico Spilt) waar alles over de TEE's te vinden is ?

Op het Märklinforum loopt al enige tijd een draadje over de TEE RAm en de ombouw hiervan.

Maar dat had je misschien al gezien.
De groeten van Rob

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6748
  • Spaar ze allemaal.
Re: TEE treinen
« Reactie #13 Gepost op: 21 April 2007, 17:02:25 »
http://www.tee-classics.ch/09.html
TEE-CLASSICS

Had je misschien zelf ook al gevonden. (in het duits googelen vind je misschien nog wel meer)
Bij de <links> staan nog veel meer TEE-sites
« Laatst bewerkt op: 21 April 2007, 17:05:29 door prutser »

arjen

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #14 Gepost op: 21 April 2007, 17:10:12 »
Op TEE gebied is er veel in Nederland geweest, de duitse VT11.5 en 8.?(vierdelige stellen die reden voordat de VT11.5 reed en later dacht ik nog wel eens als versterking).

VT08.5. Kan ook een drie- of vijfwagenstel zijn. Als los stel hebben ze zeker in Nederland gereden als TEE Rhein-Main, ik betwijfel of ze later ook als versterking met de 11.5 werden meegegeven (wel in de TEE Helvetia, maar die kwam niet in Nederland)

Die franse X..... gevallen die roco leverd(e),

X2771-2781, uit m'n hoofd. Franse type-aanduiding is RGP1. Reden de TEE Ile de France, en als voortrein voor de Etoile du Nord uit, op dagen dat het gebruikelijke NS/SBB-stel de vervoersvraag niet aan kon.

en ik heb laatst ergens gelezen dat die vierstrooms TEE stellen van de SBB ook nog wel eens in Nederland kwamen via frankrijk en België.

Klopt, in de jaren 60 als TEE Edelweiss, als reserve voor een NS/SBB diesel. Tegen die tijd was die hele route geëlektrificeerd en was het eigenlijk niet meer nodig om met diesels te rijden, maar ze hadden die stellen nou eenmaal. Nadeel was wel dat je met twee machinisten moest rijden, eentje die de weg kende en eentje die met het treinstel overweg kon .

Arjen.