Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: TEE treinen  (gelezen 6236 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
TEE treinen
« Gepost op: 19 April 2007, 11:11:24 »
Ik ben dit jaar op onverklaarbare reden opeens heel erg geintresseerd geraakt in TEE treinen.
Wie heef voor mij een site (behalve Nico Spilt) waar alles over de TEE's te vinden is ?

Zo wil ik graag weten wat wel in Nederland kwam en wat niet.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2007, 11:20:05 »
Ga zo door chris, straks ga je de voorgangers van de TEE nog een keer leuk vinden (etoile du nord, 4 blauw/creme CIWL-salonbakken en een D getrokken door een blikken tinus of blauwe brabander.... hmmmm  ;D)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: TEE treinen
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2007, 11:28:40 »
Nou...wat ik ook nog wel eens wil is de orient express......

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2007, 11:31:09 »
he bah, niet weer die suffe orient express, dat ding is echt TE uitgemolken  :-X


burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: TEE treinen
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2007, 11:54:44 »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Gert1

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2007, 09:18:55 »
Chris, dan misschien toch even de Eisenbahn Journal-special "Die TEE-Story" kopen. Ik vond 'm zelf niet interessant genoeg (zie mail in je prive-mail box die ik gisteren stuurde), maar wellicht is het voor jou dan toch een interessante uitgave.

Hopelijk komt er een van de grote Duitse uitgevers nog met een leuke DVD over TEE-treinen. Dat zou pas echt handig zijn.

mvg,
Gert

modelspotter

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2007, 11:10:03 »
HSM-bagagewagen met halve opbouw, zodat er 2 CIWL-bagagelaadkisten op mee konden, die gingen dan de boot op naar Engeland

Niet helemaal waar  ;)  dat van de CIWL, maar die had ze ook en die gingen naar Franrijk vv.

Het zijn laadkisten van de Great Eastern Railway die vanuit Engeland in Hoek van Holland op de HSM bagagewagens 2801-2804 (ex-1801-1804) belandden. Deze bagagewagens liepen in de treinen D25/24 over Bentheim en D81/88 over Cranenburg/Cleve. De foto in het HUA toont de D81 te Cranenburg.

De geschiedenis van deze wagens is vrij complex...
oorspronkelijke serie: 1801-1806 bj: 1903 (in 1906: 2801-2806)
Bij de ombouw in 1910/11 tbv het vervoer van laadkisten hield de HSM vier halve bagagewagens zonder frame over, die werden vervolgens gebruikt om bagagewagens te bouwen. De verbouwde wagens werden in 1930 onder NS regie weer helemaal bagagewagen(!); wat moet je er anders mee?
1801-1804 -> 2801-2802 geschikt voor laadkisten en 2819 (ex- halve bakken 2801 en 2802),  2803 geschikt voor laadkisten en 2820 (ex-halve bak 2803 plus nieuw), 2804 voor lk en 2821 (ex-halve 2804 plus nieuw).
NS nummering
2801-7051-7591 afgev. 15-4-1952
2819-7008-5008 vermist
2802-7052-7592-455E hulpwagen tbv kraan Zwolle verbouwd 5-5-1952
2803-7053-7593 vermist, uiteindelijk beland bij de DR in de DDR als Pw 600-004, 60 50 99 54 763-6
2820-7585-6059-157093 ongev.wgn., verbouwd 9-1956
2804-7054-7594 afgev. 2-1954
2821-7586-6060 afgev. 29-6-1955
--------------------------------------------
en voor de volledigheid
2805-7001-5001
2806-7002-5002

@van Diesen: een site vol TEE...

http://homepages.cwi.nl/~dik/english/public_transport/TEE/index.html


Succes ermee,
Modelspotter

Wijzigingen betreffen juiste nummers en datums.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2007, 16:43:44 door modelspotter »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #8 Gepost op: 21 April 2007, 11:52:38 »
oh, ze zijn dus verbouwd uit die dubbelbuiken, ik dacht dat ze zo gebouwd waren  ;)

modelspotter

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #9 Gepost op: 21 April 2007, 12:06:41 »
Yep,
Aardige foto's van alle bagagewagens in het boek van Steinkamp, waar helaas de exacte vernummeringen wegens plaatsruimtegebrek geen plaats konden vinden.
Grtz Mospo

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: TEE treinen
« Reactie #10 Gepost op: 21 April 2007, 12:15:45 »
Op TEE gebied is er veel in Nederland geweest, de duitse VT11.5 en 8.?(vierdelige stellen die reden voordat de VT11.5 reed en later dacht ik nog wel eens als versterking). Die franse X..... gevallen die roco leverd(e), de NS/SBB TEE stellen, en ik heb laatst ergens gelezen dat die vierstrooms TEE stellen van de SBB ook nog wel eens in Nederland kwamen via frankrijk en België. Verder veel getrokken materieel, zoals het gebruikelijke duitse spul Avmz111 en Apmz121 en div restauratie rijtuigen. Vanaf eind jaren 70 reden ook de Apmz122 en Avmz207. Verder kwam ook dat franse Inox spul als TEE's naar Nederland via Rooseldaal.

TEE treinen kunnen lekker kort zijn, de leukste TEE's in Nederland vind ik een 1100 of 1200 met 1 of 2 rijtuigen.

Groetjes Michiel

Ps; had ff geen zin alles op te zoeken dus heb alles gewoon ff uit m'n hoofd getypt.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: TEE treinen
« Reactie #11 Gepost op: 21 April 2007, 12:45:03 »
ja, ik heb een erg goede tekening van de zijkant van die dubbelbuik-D's, met behulp van de foto's in de erfenis zijn de kopwanden ook goed te doen, ik moet die dus ooit nog eens gaan bouwen. Als er meer mensen zo'n ding willen bouwen, stuur me dan maar een PM, dan stuur ik die tekening wel.
Nu maar weer ontopic over TEE's dan maar?  ;)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: TEE treinen
« Reactie #12 Gepost op: 21 April 2007, 15:13:21 »
Wie heef voor mij een site (behalve Nico Spilt) waar alles over de TEE's te vinden is ?

Op het Märklinforum loopt al enige tijd een draadje over de TEE RAm en de ombouw hiervan.

Maar dat had je misschien al gezien.
De groeten van Rob

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: TEE treinen
« Reactie #13 Gepost op: 21 April 2007, 17:02:25 »
http://www.tee-classics.ch/09.html
TEE-CLASSICS

Had je misschien zelf ook al gevonden. (in het duits googelen vind je misschien nog wel meer)
Bij de <links> staan nog veel meer TEE-sites
« Laatst bewerkt op: 21 April 2007, 17:05:29 door prutser »

arjen

  • Gast
Re: TEE treinen
« Reactie #14 Gepost op: 21 April 2007, 17:10:12 »
Op TEE gebied is er veel in Nederland geweest, de duitse VT11.5 en 8.?(vierdelige stellen die reden voordat de VT11.5 reed en later dacht ik nog wel eens als versterking).

VT08.5. Kan ook een drie- of vijfwagenstel zijn. Als los stel hebben ze zeker in Nederland gereden als TEE Rhein-Main, ik betwijfel of ze later ook als versterking met de 11.5 werden meegegeven (wel in de TEE Helvetia, maar die kwam niet in Nederland)

Die franse X..... gevallen die roco leverd(e),

X2771-2781, uit m'n hoofd. Franse type-aanduiding is RGP1. Reden de TEE Ile de France, en als voortrein voor de Etoile du Nord uit, op dagen dat het gebruikelijke NS/SBB-stel de vervoersvraag niet aan kon.

en ik heb laatst ergens gelezen dat die vierstrooms TEE stellen van de SBB ook nog wel eens in Nederland kwamen via frankrijk en België.

Klopt, in de jaren 60 als TEE Edelweiss, als reserve voor een NS/SBB diesel. Tegen die tijd was die hele route geëlektrificeerd en was het eigenlijk niet meer nodig om met diesels te rijden, maar ze hadden die stellen nou eenmaal. Nadeel was wel dat je met twee machinisten moest rijden, eentje die de weg kende en eentje die met het treinstel overweg kon .

Arjen.