Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 18:44:28
20 jaar BNLS door Tomasso
Vandaag om 18:41:54
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 18:35:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 18:20:13
Verschil leveranciers DCC decoders? door Bor de Wolf
Vandaag om 18:13:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 18:09:26
keerlusproblemen door Eric v C
Vandaag om 18:05:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 18:04:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 17:59:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
Vandaag om 17:36:40
Vraag iz ballast door Spoor010
Vandaag om 17:28:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 16:57:12
Op YouTube! door Karben
Vandaag om 16:48:59
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 16:19:27
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
Vandaag om 16:10:43
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 15:44:56
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03

Auteur Topic: Weer een beetje nieuw  (gelezen 3702 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Weer een beetje nieuw
« Reactie #15 Gepost op: 27 March 2012, 10:33:40 »
Kort als antwoorden:

- Ja, een systeem leest zijn eigen taal. Het meest voorkomend is momenteel DCC. Dat is een norm die vastgesteld is waardoor, als je een DCC decoder/loc van het ene merk koopt die ook samengaat met een van een ander merk.
- Ja, je kunt je wissels altijd analoog aan blijven sturen. Als je wilt kun je dat digitaal doen zodat je evt een automatische treinloop kunt maken met computerprogramma's zoals koploper, Rocrail e.d.
- Even digitaal uitzetten kunnen de systemen niet. Daar zul je zelf iets voor moeten maken zoals een keuzeschakelaar tussen analoog en digitaal. Je digitale locs kunnen ook analoog maar je analoge locs niet op digitaal (uitzondering Lenz, die heeft adres 0 waarop 1 analoge loc kan rijden binnen digitaal. Is echter niet een fijne oplossing daar de motor hierbij door het digitale signaal nogal heet wordt). Je zou kunnen kiezen om bv een dubbel ovaal te maken waarbij een van die ovalen voor analoog is en 1 voor digitaal. Zolang je die strikt gescheiden houdt (dus geen fysieke wisselverbindingen daartussen of goed geïsoleerd) kan dat prima samen gaan en geeft je de mogelijkheid om rustig over te gaan naar digitaal als je dat wilt en als de financiën dat toelaten.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 March 2012, 10:47:26 »
Er zijn centrales die meerdere protocollen kunnen lezen b.v DCC én Motorola. Ik heb de Intellibox maar dat is niet het voordeligste systeem om mee te beginnen. Ik zou eens op Marktplaats voor een Roco MultiMaus setje kijken. Later kun je altijd een grotere centrale kiezen als je dat nodig vindt.

Mijn ervaring is overigens dat je bij de aanschaf van decoders toch bij één systeem (in mijn geval DCC) blijft. Het merk van de decoder is in dat geval minder interessant maar ook daar heb ik één merk dat me uitstekend bevalt en daar blijf ik dus bij.

De wissels bedien ik zelf ook analoog. Gewoon met drukknopjes en dat werkt prima.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 27 March 2012, 11:35:23 »
Het klopt dat er allerlei verschillende decoders zijn en die allemaal hun eigentaaltje kennen - dat is het slechte nieuws.

Het goede nieuws is dat je al eerder schreef dat je hebt gekozen voor N-spoor (1:160). Daardoor hoef je niet meer te kiezen uit meerdere talen. Bij N-spoor wordt immers altijd DCC toegepast (behalve 'n enkele antieke uitzondering, waar jij geen last van zult hebben). Dus kies gewoon decoders die DCC kennen, dan zit je altijd goed.

Mijn tip is om een multimaus setje te kopen en daarmee te starten. Dat is een bescheiden investering, de setjes zijn ruimschoots tweedehands voorhanden voor globaal 80-85 euro.

Sander

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #18 Gepost op: 27 March 2012, 11:56:49 »
Ik ga me eens verder inlezen op dit multimaus verhaal.  (y)

Enige negatieve verhaal dat me dwars zit is de hoeveelheid loks die ik heb die ik zal moeten (laten) ombouwen  :-[
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2012, 11:57:32 »
Beste willem,

Neem eens een rustig kijkje in de Encyclopedie van Beneluxspoor: Encyclopedie. Daar kan je zoveel informatie vinden over hoe je een spiraal moet bouwen. Veel informatie over digitaal, informatie over de onderbouw, ruimtes tussen de niveau's, enzovoort.

Ombouwen kan je ook geleidelijk doen. Je hoeft namelijk niet alles tegelijk ombouwen. Dat heb ik ook niet gedaan. Gewoon lok per lok.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #20 Gepost op: 27 March 2012, 12:07:41 »
Figuurlijk gesproken begint de encyclopedie bij beneluxspoor.nl al aardig wat kreukels te krijgen van me.  ;)

Maar naast de encyclopedie kijk ik ook altijd rond op internet zodat ik misschien makkelijke oplossingen kan vinden voor bepaalde uitdagingen, voor het railspiraal, heb ik nu wel iets in gedachten maar de uitdaging is om het ook nog even te bouwen.

Digitaal gaan is iets wat ik nu aan het bekijken ben maar het analoog blijven in een gedeelte vindt ik ook nog aantrekkelijk, het is nu dan ook veel overwegen en afwegen.

Maar we lezen verder en tips en adviezen zijn altijd welkom. Financiële bijdrages ook  ;D 8)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 March 2012, 12:16:20 »
Willem, je ziet op tegen het ombouwen naar digitaal. Maar dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de leeftijd van je materieel. Is dat allemaal recent of zitten er veel oudere exemplaren bij? Als dat laatste zo is is de ombouw natuurlijk veel meer werk omdat er niks digitaal voorbereid is. Als het materieel nieuwer is is die voorbereiding er wel en is ombouw naar digitaal eigenlijk een makkie... ;)

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #22 Gepost op: 27 March 2012, 12:35:56 »
Heb wel wat materiaal liggen veel heb ik gekocht in de periode 2006 en dan via de bekende wegen als marktplaats en ebay. Hier en daar ook iets nieuws.
Dus daar liggen wel uitdagingen dat is dus iets wat nu ook in de afweging/overweging wordt meegenomen.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 March 2012, 13:01:55 »
2006? Als dat ook de leeftijd is van het materieel moet het geen probleem zijn.

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #24 Gepost op: 27 March 2012, 13:11:08 »
Ja 2006 toen heb ik veel gekocht, veel plannen in die periode, maar toen ging ik van (werk)baan veranderen, trouwen, verhuizen. en toen was er niet direct ruimte en veel tijd meer  :'( .

Veel van het materiaal heb ik dus gekocht via de bekende wegen, maar of alles digitaal voorbereid is?

maar dat is iets wat ik hoop binnenkort verder te gaan bekijken, net zoals de zolder even van dichtbij bekijken.
Ben bijna klaar met me kelder (electra aanleggen) dan kan ik zaken verhuizen van zolder naar beneden en heb ik meer ruimte, dan veel oude meuk weg gooien (nee niet treinen) en nog meer ruimte

Kan bijna niet wachten.

Ondertussen zit ik (toch) stiekem te denken aan een soort test baantje op te zetten, een Multimaus aan te schaffen en langszaam te gaan ombouwen.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #25 Gepost op: 28 March 2012, 13:55:15 »
Willem,

Op een digitale baan kan je analoog rijden en omgekeerd. Het enige probleem is een keerlus.
Je digitale locomotieven kunnen analoog rijden (Vaak geen lichtwisseling meer). Analoge locomotieven kunnen niet digitaal rijden.

Je wissels kun je eerst analoog aansturen en naarmate de tijd verstrijkt kun je ook je wissels digitaliseren. Dit geldt natuurlijk ook voor seinen en andere apparatuur op de modelbaan.

Grotere eisen worden aan je elektronische installatie en je baan gesteld als je ook gaat automatiseren. Dan moet de computer alle elementen op de baan kunnen aansturen.

Langzaam aan beginnen met een digitaal systeem (eerst locomotieven, daarna wissels en tenslotte de seinen).

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.