Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29

Auteur Topic: HSM 814 (NS 5800)  (gelezen 10379 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re:HSM 814 (NS 5800)
« Reactie #15 Gepost op: 09 March 2012, 23:04:19 »
En dan nog zijn er verschillende modificaties voorgesteld en uitgetekend, waardoor het uiterlijk van de loc ook veranderd. Persoonlijk vind ik het een leuk project, maar ik als stoomliefhebber heb er uit historisch oogpunt niets mee. Als de looks zouden kloppen zou het met mij misschien ook al meer doen, maar het komt op mij over als een soort fantasieproject in plaats van een echte replica. Ik heb er dan ook niks mee.

Tsja, die modificaties en een veranderd uiterlijk... Ik kan daar niet zo mee zitten, zeker niet als je bedenkt dat het juist door die modificaties voor deze loc mogelijk gaat zijn hoofdlijnritten met een stevige snelheid te rijden. Dat weegt wat mij betreft wel op tegen een paar aanpassingen.

De replica vult een lacune in bewaard gebleven stoomlocs, is geschikt voor de hoofdlijn en kan zonder probleem overal ingezet worden zonder dat er draaischijven of driehoek gelegenheden beschilbaar hoeven te zijn. Je krijgt de door jou zo verlangde hoofdlijnstoomloc op een presenteerblaadje, maar omdat er een paar afwijkingen ten opzichte van het origineel zijn, blief je 'm niet. Dat je zo kritisch op je modellen bent, dat is een keuze maar dit vrijwel gegeven paard hoef je toch niet in de bek te kijken?  ;)

Ik ben volkomen overtuigd door de onderbouwing van de initiatiefnemer en juich zijn initiatief van harte toe, ook al had ik liever een 1700 gezien. Maar goed, ik ben blij dat iemand eindelijk de discussie over wat te repliceren gewoon doorbroken heeft (want zoveel liefhebbers, zoveel replicawensen) en gewoon actie onderneemt.

Eelco

Beached

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 March 2012, 09:12:52 »
Mij lijkt dit een mooi doordacht(en doorrekend!) voorstel. Ik ben wel een beetje skeptisch van de afleveringsdatum en de prijs, maar het lijkt wel haalbaar.

Ook heb ik een opmerking over de te gebruiken lagers. Rollagers zijn inderdaad aardig lastig om te plaatsen als je ze met glijlagers vergelijkt, maar niet echt onmogelijk duur. Twee stoomlocseries(een 2'D2' "K class" en een 2'D1' "J class"zoals de loc in m'n avatar) waar meerdere locs van bewaard zijn hier hebben rollagers op alle assen en koppelstangen. Naar mijn weten is de levensduur aardig lang(Ik weet maar van een loc die recent nieuwe lagers heeft gekregen, en dat was tijdens een echt grote onderhoudsbeurt) en het enige onderhoud naast smeren is vervangen als ze zijn versleten. Het lukt ons met drie man om een loc van 109t met de hand te duwen, dus de vermindering in rolweerstand is aardig groot.

Om een idee van hoe rollagers worden vervangen, hier het proces zoals toegepast op Ka 942; Assen naar plaatselijke spoorwerkplaats sturen om een wiel er af te persen, in eigen beheer de oude lagers eraf halen, nieuwe lagers in smeerolie verhitten en door middel van een paar hulpstukjes op de juiste plaats plaatsen, as met wiel en los wiel naar plaatselijke spoorwerkplaats sturen om het wiel weer op de as te persen, geheel weer onder loc monteren. Niet echt super-moeilijk en het enige dat uitbesteed hoeft te worden is het wielen er af en op persen. Rollagers voor spoorwegmatrieel kunnen overgens zo uit de catalogi van bijv. Timken of SKF bested worden. Dat hebben ze met de bovenstaande loc ook gedaan.

Verder vind ik de kleine veranderingen best, zolang de verschillen niet opmerkelijk groot zijn. Dingen zoals de verbeterde schoorsteenbinnenkant en een verbeterde layout van de vlambuizen merk je toch niet, maar je maakt het werk voor het personeel een stuk makkelijker.

Ik denk dat het nog moeilijk gaat worden om een plaats te vinden om de loc te bouwen. De museumspoorlijnen zullen niet zo snel ja zeggen. De plaatselijke museumspoorlijn heeft een aantal keer een loc voor een andere stichting opgeknapt, met als resultaat dat de eigen locs verwaarloosd worden. Dat wordt dus niet meer gedaan.

Maar ondanks deze aandachtspuntjes juich ik dit project zeker toe en hoop dat dit het eerste succes van vele zal worden (y)
mvg,
Rick

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 March 2012, 10:17:29 »
En dan nog zijn er verschillende modificaties voorgesteld en uitgetekend, waardoor het uiterlijk van de loc ook veranderd. Persoonlijk vind ik het een leuk project, maar ik als stoomliefhebber heb er uit historisch oogpunt niets mee. Als de looks zouden kloppen zou het met mij misschien ook al meer doen, maar het komt op mij over als een soort fantasieproject in plaats van een echte replica. Ik heb er dan ook niks mee.

het gaat hier puur om prestatie verbetering en besparing, dan is je actie radius minder beperkt en je gebruikt minder dus het kost minder. historisch mischien niet echt, maar een opgeknapte nsm lok ook niet. enn we horen niemand over andere ns loks die al vele malen nieuwe onderdelen hebben gekregen... ;)
gr
« Laatst bewerkt op: 10 March 2012, 10:20:33 door matthijs-spoor3 »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2012, 11:02:42 »
In model heb ik er ooit ook een gebouwd. Een uit de eerste serie.

http://spoor0.blogspot.com/search/label/ns%205800

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #19 Gepost op: 10 March 2012, 11:11:59 »
3 tekeningen,
m'n model is er een uit de eerste serie, daar hier 1 tekening van, ook 2 tekeningen van de voorgestelde versie...

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2012, 19:26:14 »
Tsja, die modificaties en een veranderd uiterlijk... Ik kan daar niet zo mee zitten, zeker niet als je bedenkt dat het juist door die modificaties voor deze loc mogelijk gaat zijn hoofdlijnritten met een stevige snelheid te rijden. Dat weegt wat mij betreft wel op tegen een paar aanpassingen.

De replica vult een lacune in bewaard gebleven stoomlocs, is geschikt voor de hoofdlijn en kan zonder probleem overal ingezet worden zonder dat er draaischijven of driehoek gelegenheden beschilbaar hoeven te zijn. Je krijgt de door jou zo verlangde hoofdlijnstoomloc op een presenteerblaadje, maar omdat er een paar afwijkingen ten opzichte van het origineel zijn, blief je 'm niet. Dat je zo kritisch op je modellen bent, dat is een keuze maar dit vrijwel gegeven paard hoef je toch niet in de bek te kijken?  ;)

Eelco

Tsja, ben nu eenmaal kritisch. Het zit hem meer in het "replica" ding. Wat mij betreft is het geen replica, maar gewoon een fantasieloc. Tuurlijk is het een stoomloc en tuurlijk lijkt hij wel erg op de 5800, maar hij IS het niet. Grotere drijfwielen, ketel ligt hoger, etc. De totale aanblik veranderd daardoor en voor mij is het dan geen hiaat opvullen, maar gewoon iets nieuws (en ook heus wel leuks) produceren, maar verder ook niet. Ik vind het dan ook geen echte 5800.

Het heeft hem ook te maken met het historische oogpunt, ik voel daar op de 1 of andere manier meer bij als het correct is. Natuurlijk begrijp ik de drijfveer en natuurlijk snap ik dat in de huidige tijd het ding ook rendabel moet zijn, dus ik begrijp ook echt wel de reden van de concessies, maar voor mij heeft het dan net zoveel (cultuurhistorische) waarde als de loc die het FStM had laten ontwerpen bij Winterthur, een mooi ding, maar ik wordt er niet warm of koud van. Het is voor mij een look-a-like en dat is best leuk. Ik hoop ook dat het kans van slagen heeft hoor, maar een replica en misschien ook voor in 1 of ander museum, tsja, ik vindt het ding niet museumwaardig, want de historie ontbreekt (of het zou moeten gaan om het principe; water + vuur = stoom, dus nostaligisch, of eh kolen + vuurkist + drijfstangen = nostalgisch, tsja, dan zou je het zo kunnen noemen) en ik vindt het echt geen hiaat opvullen, maar alleen een moderne variant van een stoomloc die leuk is als extraatje. Nou ja, dat dus.

Die Backer & Rueb Blauwe Brabander daarintegen (en dan echt niet alleen omdat het een blauwe brabander is hoor, vind bijvoorbeeld de bruine NCS 70 serie ook schitterend), dat vind ik, zolang die helemaal aan de hand van de originele gegevens gebouwd wordt, een schitterend initiatief. Net zoals ik hoop dat de 6000 van de SGB nog van de grond komt.

Om een lang verhaal kort te maken, leuk en idd. je hebt gelijk, ik ben een mierencopuleerder, maar meer omdat ik er geen historisch gevoel/besef bij heb. Voor mij is het dan zonder (toegevoegde) waarde.
Spoor 0 adept

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #21 Gepost op: 10 March 2012, 20:40:57 »
Sja, maar dan mag je de hoofdlijn niet meer op... als je stoom op de hoofdlijn wilt zien MOET je nu eenmaal concessies gaan doen. Bovendien zijn de aanpassingen helemaal niet zo groot dat het totale uiterlijk totaal verandert. Ik vermoed dat als het ding straks op de baan staat en je er foto's van maakt uit dezelfde hoek als dat er foto's van de 5800'en zijn dat het voor velen nog lastig word de verschillen te zien.

Ik heb alle documenten eens doorgelezen en vind het een heel mooi project. Alleen vrees ik wel dat men qua tijdsplanning een beetje over-ambitieus is... amper 2 jaar om het helemaal te doen, terwijl er amper nog kennis en ervaring is (ook bij fabrieken!) om zoiets te maken.

@Beached ; ik zag op het NMLD forum ook al commentaar op de keus voor glijlagers op de drijfwielassen, maar vind de reden van die keus niet per definitie slecht. Het milieu-aspect wat op NMLD word genoemd vind ik sowieso onzin, een stoomlok lekt op diverse plekken olie, de verbranding geeft ook een hoop 'rotzooi' , dan valt wat lekolie in het niet. Bovendien kun je dan HEEL veel ander historisch materieel ook maar beter van het spoor houden (1200 tandwielkasten .... locomotor aspotten.... en zo is er wel meer) En een (gedeeld) glijlager is gewoon veel makkelijker met onderhoud, je kunt de boel veel makkelijker losnemen. Dat de rolweerstand toeneemt lijkt mij geen groot bezwaar.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2012, 20:52:53 »
Waarom zou je de hoofdlijn niet meer op mogen? Er zal hooguit ATB op moeten en wellicht zal het ook aan de loc liggen, dus welke snelheid hij kan halen in regulier gebruik, maar actieradius of verbruik hebben niks met het gebruik op de hoofdlijn te maken alleen met eventuele inzetbaarheid, kostenbesparingen etc. Nogmaals, dat het logisch is dat er naar een model wordt gekeken wat uit financieel economisch oogpunt beter inzetbaar is, is met de huidige conjunctuur natuurlijk goed, maar het heeft niets met wel of niet op de hoofdlijn rijden te maken.
Spoor 0 adept

stig

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2012, 21:03:49 »
Je zult toch echt in de ingelegde paden moeten passen. Dan moet je niet gaan lopen tutten op het spoor... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 March 2012, 21:19:10 »
Precies, dus een beetje doorrijden, maar dat is met een redelijke snelheid nog wel te realiseren. Als er goederenvervoer van 100 km tussendoor kan, dan kan een stoomloc met 100 km per uur er ook wel ingepland worden.
Spoor 0 adept

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #25 Gepost op: 10 March 2012, 21:27:34 »
@ Tomasso,

Zijn er dan tekeningen van de 5800 beschikbaar, en dan bedoel ik niet enkel velletje uit het HUA.

Geldt idem voor de 6000. Ook bij de SGB is voor zover mij bekend (en nergens anders) iets meer dan een A3 met alle toeters en bellen, maar geen onderdelen detail tekeningen.
Als iemand ze weet te liggen...

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 March 2012, 21:31:03 »
Eh, waarom zou ik dat moeten weten? ??? ;D
Spoor 0 adept

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #27 Gepost op: 10 March 2012, 21:36:52 »
Zonder die tekeningen is er nooit meer een historsch verantwoorde replica te maken. Dus die 6000....

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 March 2012, 21:39:22 »
Oh ja joh, dat weet ik niet. Maar het lijkt me dat ze bij de SGB niet zomaar aan zo'n ding willen beginnen zonder eerst goed in de materie te zijn gedoken.
Spoor 0 adept

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #29 Gepost op: 10 March 2012, 21:49:40 »
Als er geen tekeningen zijn wil dat niet zeggen dat je geen lok kunt bouwen, maar dan is het wel een aangepaste.
Overigens liggen de frameplaten die voor de 6000 gesneden zijn al en aardig tijdje weg te roesten op de parkeerplaats.

Maar... nu weer naar de 5800.