Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 17:57:25
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Wat is dit voor component door Dirk J
Vandaag om 17:31:39
Fotowedstrijd 2025 door Hans Reints
Vandaag om 17:15:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
  

Auteur Topic: Spoor met betonnen dwarsliggers  (gelezen 10154 keer)

Nijtram

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Begint weer opnieuw
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #30 Gepost op: 10 September 2008, 18:46:38 »
Marc,

Als je  buiten een beetje goed oplet zie je dat de "normale" betonnen dwarsliggers (NS 90 monoliggers) niet rechthoekig zijn, maar nabij de railoplegging dikker zijn dan tussen de spoorstaven in. Dit is simpelweg gedaan om materiaal te besparen. Bij wissels zie je wel volledig rechthoekige betonnen dwarsliggers. Hier is het materiaal wel te besparen, maar dan zou iedere ligger apart geoptimaliseerd moeten worden, wat waarschijnlijk duurder is. (misschien is er ook nog een overweging wat betreft krachten op de dwarsliggers, maar dat weet ik niet)
Bij de huidige modelrails zie je alleen volle betonnen dwarsliggers, zoals die buiten alleen bij wissels liggen en geen NS 90 monoliggers (productietechnisch waarschijnlijk eenvoudiger/goedkoper)

Martijn

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #31 Gepost op: 10 September 2008, 18:53:14 »
Okee dan is dat verschil duidelijk.
Maarrr, bekijk de roco betonnen dwarsliggers eens goed; die zijn niet rechthoekig maar lager en smaller in het midden. Op mijn eigen site staat een detail foto: roco betonnen dwarsliggers
No dress rehearsel, this is our life.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #32 Gepost op: 10 September 2008, 19:02:35 »
Martijn dat ben ik niet helemaal met je eens...  :-[

Peco 55 (N spoor) heeft wel degelijk een verdunning in het midden van de biels
Ik wilde het net voor je fotograferen toen ik er achter kwam dat mijn fototoestel geleend is door mijn moeder... en laat ik nou net 3 weken op me zelf wonen...  :-[  :-|

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #33 Gepost op: 10 September 2008, 21:52:56 »
Sorry maar de monoligger is een andere, mogelijk heb ik dan de naam mis ::)
Ik bedoel de dwarsligger met aan de buitenzijde betonnen delen en in het midden een metalen buis die zorgt dat de betonnen delen aan elkaar vast zitten.
Deze dwarsligger wordt veelvuldig bij tram en lightrail verbindingen toegepast. Zoals hier op de foto te zien is onder een metro treinstel:


Groeten,

Christoph

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #34 Gepost op: 10 September 2008, 23:41:20 »
Nu heb ik alleen nog maar volle betonnen dwarsliggers gezien in model en mis ik nog de monoliggers. Of mis ik iets?
Ik denk dat je termen door elkaar haalt. Een monoligger -voluit monobloc dwarsligger- is de dwarsligger waar het hier over gaat. Het woord zegt het al: monobloc, uit één blok beton.
Wat jij bedoelt zijn de duoblocdwarsliggers (ik denk tenminste dat ze zo heten), dus twee blokken die door een buis of een profielstaaf met elkaar verbonden zijn. Ik heb die in België veel gezien. Maar voorzover ik weet bestaan die niet in model.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #35 Gepost op: 11 September 2008, 09:49:54 »
Opzich zijn er zowel in werkelijkheid als in model ook wel "monoblok" dwarsliggers met een versmalling in het midden/ ofwel een verdikking rond de spoorstaven.  ;)
Zie hier een voorbeeldje van het model dat ik bedoel en dat ook door Peco word uitgegeven.

Maar inderdaad die dwarsliggers met een stalen pijp tussen de 2 betonnen uiteinden... (en die heb je ook in de uitvoering waarbij de stalen staaf tussen de betonnen uiteinden zig zagt...) heb ik ook nog niet in model gezien.

Overigens gebruiken ze momenteel ook eigenlijk aleen nog de volledig betonnen dan wel betonnen in slanke versie en niet meer die met staal er tussen. (geld alleen voor de "heavy rail verbindngen")
Uitzondering op de regel is de HSL maar daar is dat gedaan omdat ze dan het stalen vechtwerk tussen de uiteinen volledig kunnen instorten en de dwarsliggers onderling dan één geheel vormen.

m.v.g.

mark
« Laatst bewerkt op: 11 September 2008, 09:51:46 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
« Reactie #36 Gepost op: 11 September 2008, 17:20:45 »
(en die heb je ook in de uitvoering waarbij de stalen staaf tussen de betonnen uiteinden zig zagt...) heb ik ook nog niet in model gezien.
De zig-zag uitvoering bestaat in het grootbedrijf ook niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.